UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie | RetailDetail

UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie

UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie

De Belgische kleinhandelaars zijn niet te spreken over het dreigement van de Europese Commissie om België voor het Europees Hof van Justitie te dagen, om zo de afschaffing van de sperperiode af te dwingen. Unizo en het Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) vinden dat de Commissie een antwoord van het Hof moet afwachten over de juiste interpretatie van de sperperiode, vooraleer ze België mag dwingen de betrokken regels te veranderen.

De prejudiciële vraag die aan het Hof was gesteld, was of de sperperiode wel echt onverenigbaar is met de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. Zolang het Hof daarover geen uitspraak gedaan heeft, zo redeneert de kleinhandel, mag de Commissie niet handelen alsof dat zo is. Als beide maatregelen wél verenigbaar zijn, hoeft België de sperperiode uiteraard niet af te schaffen. Eind dit jaar zou het Hof uitspraak moeten doen, terwijl de Commissie België nog maar twee maanden de tijd geeft.

 

Sperperiode: verbod op korting of op affichering?

De hele discussie draait om wat de sperperiode nu juist is. "Een periode waarin geen kortingen zijn toegestaan. Dat is onrechtmatige bemoeienis van de overheid in de prijszetting van handelszaken en nadelig voor de consument", stelt de Europese Commissie. Bij UNIZO en NSZ klinkt het anders. "Een periode waarin het niet is toegestaan de kortingen van de soldenperiode te afficheren; kortingen zélf zijn wel toegestaan", aldus de zelfstandigen. Volgens de laatsten komt de overheid niet tussen in de prijszetting, maar enkel in de regels rond affichering. Daar zou de Belgische overheid dan weer weinig mis mee doen. Meer zelfs: het handhaven van de sperperiode zou de eerlijke concurrentie tussen de handelaars net ten goede komen, en dus ook goed zijn voor de consument.

 

Daarnaast vragen UNIZO en NSZ aan Europa om meer rekening te houden met de kleinere spelers op de markt. "De sperperiode beschermt hen tegen de grote ketens", klinkt het daar. UNIZO gaat zelfs nog iets verder, en laat weten alle nodige pistes te zullen bewandelen om de zelfstandige modehandel te blijven ondersteunen, mocht het Hof van Justitie de Europese Commissie toch gelijk geven.  

De Belgische kleinhandelaars zijn niet te spreken over het dreigement van de Europese Commissie om België voor het Europees Hof van Justitie te dagen, om zo de afschaffing van de sperperiode af te dwingen. Unizo en het Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) vinden dat de Commissie een antwoord van het Hof moet afwachten over de juiste interpretatie van de sperperiode, vooraleer ze België mag dwingen de betrokken regels te veranderen.

De prejudiciële vraag die aan het Hof was gesteld, was of de sperperiode wel echt onverenigbaar is met de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. Zolang het Hof daarover geen uitspraak gedaan heeft, zo redeneert de kleinhandel, mag de Commissie niet handelen alsof dat zo is. Als beide maatregelen wél verenigbaar zijn, hoeft België de sperperiode uiteraard niet af te schaffen. Eind dit jaar zou het Hof uitspraak moeten doen, terwijl de Commissie België nog maar twee maanden de tijd geeft.

 

Sperperiode: verbod op korting of op affichering?

De hele discussie draait om wat de sperperiode nu juist is. "Een periode waarin geen kortingen zijn toegestaan. Dat is onrechtmatige bemoeienis van de overheid in de prijszetting van handelszaken en nadelig voor de consument", stelt de Europese Commissie. Bij UNIZO en NSZ klinkt het anders. "Een periode waarin het niet is toegestaan de kortingen van de soldenperiode te afficheren; kortingen zélf zijn wel toegestaan", aldus de zelfstandigen. Volgens de laatsten komt de overheid niet tussen in de prijszetting, maar enkel in de regels rond affichering. Daar zou de Belgische overheid dan weer weinig mis mee doen. Meer zelfs: het handhaven van de sperperiode zou de eerlijke concurrentie tussen de handelaars net ten goede komen, en dus ook goed zijn voor de consument.

 

Daarnaast vragen UNIZO en NSZ aan Europa om meer rekening te houden met de kleinere spelers op de markt. "De sperperiode beschermt hen tegen de grote ketens", klinkt het daar. UNIZO gaat zelfs nog iets verder, en laat weten alle nodige pistes te zullen bewandelen om de zelfstandige modehandel te blijven ondersteunen, mocht het Hof van Justitie de Europese Commissie toch gelijk geven.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.