UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie

UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie

De Belgische kleinhandelaars zijn niet te spreken over het dreigement van de Europese Commissie om België voor het Europees Hof van Justitie te dagen, om zo de afschaffing van de sperperiode af te dwingen. Unizo en het Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) vinden dat de Commissie een antwoord van het Hof moet afwachten over de juiste interpretatie van de sperperiode, vooraleer ze België mag dwingen de betrokken regels te veranderen.

De prejudiciële vraag die aan het Hof was gesteld, was of de sperperiode wel echt onverenigbaar is met de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. Zolang het Hof daarover geen uitspraak gedaan heeft, zo redeneert de kleinhandel, mag de Commissie niet handelen alsof dat zo is. Als beide maatregelen wél verenigbaar zijn, hoeft België de sperperiode uiteraard niet af te schaffen. Eind dit jaar zou het Hof uitspraak moeten doen, terwijl de Commissie België nog maar twee maanden de tijd geeft.

 

Sperperiode: verbod op korting of op affichering?

De hele discussie draait om wat de sperperiode nu juist is. "Een periode waarin geen kortingen zijn toegestaan. Dat is onrechtmatige bemoeienis van de overheid in de prijszetting van handelszaken en nadelig voor de consument", stelt de Europese Commissie. Bij UNIZO en NSZ klinkt het anders. "Een periode waarin het niet is toegestaan de kortingen van de soldenperiode te afficheren; kortingen zélf zijn wel toegestaan", aldus de zelfstandigen. Volgens de laatsten komt de overheid niet tussen in de prijszetting, maar enkel in de regels rond affichering. Daar zou de Belgische overheid dan weer weinig mis mee doen. Meer zelfs: het handhaven van de sperperiode zou de eerlijke concurrentie tussen de handelaars net ten goede komen, en dus ook goed zijn voor de consument.

 

Daarnaast vragen UNIZO en NSZ aan Europa om meer rekening te houden met de kleinere spelers op de markt. "De sperperiode beschermt hen tegen de grote ketens", klinkt het daar. UNIZO gaat zelfs nog iets verder, en laat weten alle nodige pistes te zullen bewandelen om de zelfstandige modehandel te blijven ondersteunen, mocht het Hof van Justitie de Europese Commissie toch gelijk geven.  

De Belgische kleinhandelaars zijn niet te spreken over het dreigement van de Europese Commissie om België voor het Europees Hof van Justitie te dagen, om zo de afschaffing van de sperperiode af te dwingen. Unizo en het Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) vinden dat de Commissie een antwoord van het Hof moet afwachten over de juiste interpretatie van de sperperiode, vooraleer ze België mag dwingen de betrokken regels te veranderen.

De prejudiciële vraag die aan het Hof was gesteld, was of de sperperiode wel echt onverenigbaar is met de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. Zolang het Hof daarover geen uitspraak gedaan heeft, zo redeneert de kleinhandel, mag de Commissie niet handelen alsof dat zo is. Als beide maatregelen wél verenigbaar zijn, hoeft België de sperperiode uiteraard niet af te schaffen. Eind dit jaar zou het Hof uitspraak moeten doen, terwijl de Commissie België nog maar twee maanden de tijd geeft.

 

Sperperiode: verbod op korting of op affichering?

De hele discussie draait om wat de sperperiode nu juist is. "Een periode waarin geen kortingen zijn toegestaan. Dat is onrechtmatige bemoeienis van de overheid in de prijszetting van handelszaken en nadelig voor de consument", stelt de Europese Commissie. Bij UNIZO en NSZ klinkt het anders. "Een periode waarin het niet is toegestaan de kortingen van de soldenperiode te afficheren; kortingen zélf zijn wel toegestaan", aldus de zelfstandigen. Volgens de laatsten komt de overheid niet tussen in de prijszetting, maar enkel in de regels rond affichering. Daar zou de Belgische overheid dan weer weinig mis mee doen. Meer zelfs: het handhaven van de sperperiode zou de eerlijke concurrentie tussen de handelaars net ten goede komen, en dus ook goed zijn voor de consument.

 

Daarnaast vragen UNIZO en NSZ aan Europa om meer rekening te houden met de kleinere spelers op de markt. "De sperperiode beschermt hen tegen de grote ketens", klinkt het daar. UNIZO gaat zelfs nog iets verder, en laat weten alle nodige pistes te zullen bewandelen om de zelfstandige modehandel te blijven ondersteunen, mocht het Hof van Justitie de Europese Commissie toch gelijk geven.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Smartbox Group de cadeaubon ‘Apple-iseert’

26/06/2017

Smartbox Group, het bedrijf achter Bongo en Cadeaubox, heeft een recordjaar achter de rug. De succesformule? Een compromisloze focus op klantbeleving en een sterk partnership met retailers, zegt CEO John Perkins. 

Holland & Barrett in Russische handen

26/06/2017

Voor het weekend kwam het nieuws naar buiten dat AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, interesse zou hebben in een overname van Holland & Barrett. Nu heeft eigenaar Carlyle het bedrijf echter verkocht aan een Russische miljardair.

DCM kiest voor e-commerce

26/06/2017

DCM uit Grobbendonk, dat organische meststoffen en veevoederconcentraten produceert, gaat volgend jaar zijn eerste stappen zetten op vlak van e-commerce. Dat wil niet zeggen dat ze de handelaars willen overslaan, aldus afgevaardigd bestuurder Tom De Ceuster.

Nieuw Duits distributiecentrum voor Action

26/06/2017

De Nederlandse winkelketen Action heeft nabij Mannheim zijn eerste Duitse distributiecentrum geopend. Dat centrum wordt verantwoordelijk voor de bevoorrading van Duitsland, Oostenrijk en een deel van Frankrijk.

Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

26/06/2017

De koerswijziging die winkelketen Fun in 2013 doorvoerde, heeft het voorbije boekjaar zijn vruchten afgeworpen. Ten opzichte van 2015 groeide het marktaandeel en verdrievoudigde de EBITDA. Ook voor dit jaar wordt opnieuw grote groei verwacht.

Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Back to top