UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie | RetailDetail

UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie

UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie

De Belgische kleinhandelaars zijn niet te spreken over het dreigement van de Europese Commissie om België voor het Europees Hof van Justitie te dagen, om zo de afschaffing van de sperperiode af te dwingen. Unizo en het Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) vinden dat de Commissie een antwoord van het Hof moet afwachten over de juiste interpretatie van de sperperiode, vooraleer ze België mag dwingen de betrokken regels te veranderen.

De prejudiciële vraag die aan het Hof was gesteld, was of de sperperiode wel echt onverenigbaar is met de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. Zolang het Hof daarover geen uitspraak gedaan heeft, zo redeneert de kleinhandel, mag de Commissie niet handelen alsof dat zo is. Als beide maatregelen wél verenigbaar zijn, hoeft België de sperperiode uiteraard niet af te schaffen. Eind dit jaar zou het Hof uitspraak moeten doen, terwijl de Commissie België nog maar twee maanden de tijd geeft.

 

Sperperiode: verbod op korting of op affichering?

De hele discussie draait om wat de sperperiode nu juist is. "Een periode waarin geen kortingen zijn toegestaan. Dat is onrechtmatige bemoeienis van de overheid in de prijszetting van handelszaken en nadelig voor de consument", stelt de Europese Commissie. Bij UNIZO en NSZ klinkt het anders. "Een periode waarin het niet is toegestaan de kortingen van de soldenperiode te afficheren; kortingen zélf zijn wel toegestaan", aldus de zelfstandigen. Volgens de laatsten komt de overheid niet tussen in de prijszetting, maar enkel in de regels rond affichering. Daar zou de Belgische overheid dan weer weinig mis mee doen. Meer zelfs: het handhaven van de sperperiode zou de eerlijke concurrentie tussen de handelaars net ten goede komen, en dus ook goed zijn voor de consument.

 

Daarnaast vragen UNIZO en NSZ aan Europa om meer rekening te houden met de kleinere spelers op de markt. "De sperperiode beschermt hen tegen de grote ketens", klinkt het daar. UNIZO gaat zelfs nog iets verder, en laat weten alle nodige pistes te zullen bewandelen om de zelfstandige modehandel te blijven ondersteunen, mocht het Hof van Justitie de Europese Commissie toch gelijk geven.  

De Belgische kleinhandelaars zijn niet te spreken over het dreigement van de Europese Commissie om België voor het Europees Hof van Justitie te dagen, om zo de afschaffing van de sperperiode af te dwingen. Unizo en het Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) vinden dat de Commissie een antwoord van het Hof moet afwachten over de juiste interpretatie van de sperperiode, vooraleer ze België mag dwingen de betrokken regels te veranderen.

De prejudiciële vraag die aan het Hof was gesteld, was of de sperperiode wel echt onverenigbaar is met de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. Zolang het Hof daarover geen uitspraak gedaan heeft, zo redeneert de kleinhandel, mag de Commissie niet handelen alsof dat zo is. Als beide maatregelen wél verenigbaar zijn, hoeft België de sperperiode uiteraard niet af te schaffen. Eind dit jaar zou het Hof uitspraak moeten doen, terwijl de Commissie België nog maar twee maanden de tijd geeft.

 

Sperperiode: verbod op korting of op affichering?

De hele discussie draait om wat de sperperiode nu juist is. "Een periode waarin geen kortingen zijn toegestaan. Dat is onrechtmatige bemoeienis van de overheid in de prijszetting van handelszaken en nadelig voor de consument", stelt de Europese Commissie. Bij UNIZO en NSZ klinkt het anders. "Een periode waarin het niet is toegestaan de kortingen van de soldenperiode te afficheren; kortingen zélf zijn wel toegestaan", aldus de zelfstandigen. Volgens de laatsten komt de overheid niet tussen in de prijszetting, maar enkel in de regels rond affichering. Daar zou de Belgische overheid dan weer weinig mis mee doen. Meer zelfs: het handhaven van de sperperiode zou de eerlijke concurrentie tussen de handelaars net ten goede komen, en dus ook goed zijn voor de consument.

 

Daarnaast vragen UNIZO en NSZ aan Europa om meer rekening te houden met de kleinere spelers op de markt. "De sperperiode beschermt hen tegen de grote ketens", klinkt het daar. UNIZO gaat zelfs nog iets verder, en laat weten alle nodige pistes te zullen bewandelen om de zelfstandige modehandel te blijven ondersteunen, mocht het Hof van Justitie de Europese Commissie toch gelijk geven.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.