UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie | RetailDetail

UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie

UNIZO/NSZ boos op te haastige Commissie

De Belgische kleinhandelaars zijn niet te spreken over het dreigement van de Europese Commissie om België voor het Europees Hof van Justitie te dagen, om zo de afschaffing van de sperperiode af te dwingen. Unizo en het Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) vinden dat de Commissie een antwoord van het Hof moet afwachten over de juiste interpretatie van de sperperiode, vooraleer ze België mag dwingen de betrokken regels te veranderen.

De prejudiciële vraag die aan het Hof was gesteld, was of de sperperiode wel echt onverenigbaar is met de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. Zolang het Hof daarover geen uitspraak gedaan heeft, zo redeneert de kleinhandel, mag de Commissie niet handelen alsof dat zo is. Als beide maatregelen wél verenigbaar zijn, hoeft België de sperperiode uiteraard niet af te schaffen. Eind dit jaar zou het Hof uitspraak moeten doen, terwijl de Commissie België nog maar twee maanden de tijd geeft.

 

Sperperiode: verbod op korting of op affichering?

De hele discussie draait om wat de sperperiode nu juist is. "Een periode waarin geen kortingen zijn toegestaan. Dat is onrechtmatige bemoeienis van de overheid in de prijszetting van handelszaken en nadelig voor de consument", stelt de Europese Commissie. Bij UNIZO en NSZ klinkt het anders. "Een periode waarin het niet is toegestaan de kortingen van de soldenperiode te afficheren; kortingen zélf zijn wel toegestaan", aldus de zelfstandigen. Volgens de laatsten komt de overheid niet tussen in de prijszetting, maar enkel in de regels rond affichering. Daar zou de Belgische overheid dan weer weinig mis mee doen. Meer zelfs: het handhaven van de sperperiode zou de eerlijke concurrentie tussen de handelaars net ten goede komen, en dus ook goed zijn voor de consument.

 

Daarnaast vragen UNIZO en NSZ aan Europa om meer rekening te houden met de kleinere spelers op de markt. "De sperperiode beschermt hen tegen de grote ketens", klinkt het daar. UNIZO gaat zelfs nog iets verder, en laat weten alle nodige pistes te zullen bewandelen om de zelfstandige modehandel te blijven ondersteunen, mocht het Hof van Justitie de Europese Commissie toch gelijk geven.  

De Belgische kleinhandelaars zijn niet te spreken over het dreigement van de Europese Commissie om België voor het Europees Hof van Justitie te dagen, om zo de afschaffing van de sperperiode af te dwingen. Unizo en het Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) vinden dat de Commissie een antwoord van het Hof moet afwachten over de juiste interpretatie van de sperperiode, vooraleer ze België mag dwingen de betrokken regels te veranderen.

De prejudiciële vraag die aan het Hof was gesteld, was of de sperperiode wel echt onverenigbaar is met de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. Zolang het Hof daarover geen uitspraak gedaan heeft, zo redeneert de kleinhandel, mag de Commissie niet handelen alsof dat zo is. Als beide maatregelen wél verenigbaar zijn, hoeft België de sperperiode uiteraard niet af te schaffen. Eind dit jaar zou het Hof uitspraak moeten doen, terwijl de Commissie België nog maar twee maanden de tijd geeft.

 

Sperperiode: verbod op korting of op affichering?

De hele discussie draait om wat de sperperiode nu juist is. "Een periode waarin geen kortingen zijn toegestaan. Dat is onrechtmatige bemoeienis van de overheid in de prijszetting van handelszaken en nadelig voor de consument", stelt de Europese Commissie. Bij UNIZO en NSZ klinkt het anders. "Een periode waarin het niet is toegestaan de kortingen van de soldenperiode te afficheren; kortingen zélf zijn wel toegestaan", aldus de zelfstandigen. Volgens de laatsten komt de overheid niet tussen in de prijszetting, maar enkel in de regels rond affichering. Daar zou de Belgische overheid dan weer weinig mis mee doen. Meer zelfs: het handhaven van de sperperiode zou de eerlijke concurrentie tussen de handelaars net ten goede komen, en dus ook goed zijn voor de consument.

 

Daarnaast vragen UNIZO en NSZ aan Europa om meer rekening te houden met de kleinere spelers op de markt. "De sperperiode beschermt hen tegen de grote ketens", klinkt het daar. UNIZO gaat zelfs nog iets verder, en laat weten alle nodige pistes te zullen bewandelen om de zelfstandige modehandel te blijven ondersteunen, mocht het Hof van Justitie de Europese Commissie toch gelijk geven.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top