Varkenshouders voeren actie tegen Delhaize

Varkenshouders voeren actie tegen Delhaize

De Vereniging van Varkenshouders Veva voert vandaag actie tegen het prijsbeleid van Delhaize. De supermarktketen, die eerder al tot een akkoord kwam met de Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat, betreurt de actie en vraagt de varkenshouders om de dialoog voort te zetten.

Efficiëntiewinsten…

Het dispuut tussen de varkenshouders en de distributeur is al een tijdje aan de gang. Delhaize wilde het aantal leveranciers van varkensvlees beperken: de distributeur laat hen meer varkensvlees leveren maar vraagt in ruil wel een korting. “Omdat het nieuwe systeem toelaat dat de leveranciers efficiënter kunnen werken”, stelde Delhaize eerder deze week.

 

Veva vreest echter dat de varkenshouders uiteindelijk de rekening gepresenteerd zouden krijgen en stelde Delhaize een ultimatum: als de korting niet werd afgevoerd, zouden er acties volgen. “Delhaize heeft ons woensdag laten weten dat het niet ingaat op onze eis, dus er komen acties.” Nog volgens Veva riep Delhaize wel op tot een “constructieve dialoog”, maar die zou pas na verloop van tijd plaatsvinden. 

…in fonds voor varkenshouders

De twee grootste boerenorganisaties, het Algemeen Boerensyndicaat ABS en de Boerenbond, gingen eerder wel akkoord met de belofte van Delhaize om de verkregen efficiëntiewinst in een fonds te storten dat dan verdeeld zou worden onder de varkenshouders, maar Veva gelooft daar niet in.

 

“We willen met Veva nagaan hoe we dat fonds transparant kunnen maken”, zegt woordvoerder Hans Michiels van Delhaize. “Daarom hadden we liever de dialoog voortgezet.” Delhaize zegt dat de varkensleveranciers de korting niet hoeven door te rekenen aan de landbouwers die hen de dieren aanleveren. De leveranciers zouden financiële ruimte krijgen voor die korting dankzij efficiëntiewinst.

 

De Vereniging van Varkenshouders Veva voert vandaag actie tegen het prijsbeleid van Delhaize. De supermarktketen, die eerder al tot een akkoord kwam met de Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat, betreurt de actie en vraagt de varkenshouders om de dialoog voort te zetten.

Efficiëntiewinsten…

Het dispuut tussen de varkenshouders en de distributeur is al een tijdje aan de gang. Delhaize wilde het aantal leveranciers van varkensvlees beperken: de distributeur laat hen meer varkensvlees leveren maar vraagt in ruil wel een korting. “Omdat het nieuwe systeem toelaat dat de leveranciers efficiënter kunnen werken”, stelde Delhaize eerder deze week.

 

Veva vreest echter dat de varkenshouders uiteindelijk de rekening gepresenteerd zouden krijgen en stelde Delhaize een ultimatum: als de korting niet werd afgevoerd, zouden er acties volgen. “Delhaize heeft ons woensdag laten weten dat het niet ingaat op onze eis, dus er komen acties.” Nog volgens Veva riep Delhaize wel op tot een “constructieve dialoog”, maar die zou pas na verloop van tijd plaatsvinden. 

…in fonds voor varkenshouders

De twee grootste boerenorganisaties, het Algemeen Boerensyndicaat ABS en de Boerenbond, gingen eerder wel akkoord met de belofte van Delhaize om de verkregen efficiëntiewinst in een fonds te storten dat dan verdeeld zou worden onder de varkenshouders, maar Veva gelooft daar niet in.

 

“We willen met Veva nagaan hoe we dat fonds transparant kunnen maken”, zegt woordvoerder Hans Michiels van Delhaize. “Daarom hadden we liever de dialoog voortgezet.” Delhaize zegt dat de varkensleveranciers de korting niet hoeven door te rekenen aan de landbouwers die hen de dieren aanleveren. De leveranciers zouden financiële ruimte krijgen voor die korting dankzij efficiëntiewinst.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top