Vier winkels gestraft voor onterecht aanvaarden ecocheques

Vier winkels gestraft voor onterecht aanvaarden ecocheques

Vier winkels mogen sinds begin deze maand geen ecocheques meer aanvaarden omdat ze de wettelijke regels tot drie keer toe niet hebben nageleefd. De VIA, de Voucher Issuers Association, wil niet zeggen welke vier winkels in de fout gingen.

Mystery shoppers op pad

De vereniging van uitgevers van cheques (bij wie Edenred en Sodexo), gaf met het akkoord van de Nationale Arbeidsraad een onafhankelijk onderzoeksbureau de opdracht om mystery shoppers op pad te sturen. Die moesten tussen april en september van dit jaar nagaan of de winkels in ons land ecocheques aanvaarden voor niet-ecologische producten. Eerder was gebleken dat nogal wat handelaars daar totaal geen graten in zagen, waardoor de ecocheques hun eigenlijke doel - de consument tot milieuvriendelijker gedrag aanzetten - voorbij schoten.

 

Er werden 249 winkels in diverse distributiekanalen uitgekozen, waaronder supermarkten, doe-het-zelfzaken, elektrozaken, tuincentra, sport- en ontspanningswinkels. Na de eerste controleronde bleken 70% van de bezochte winkels in orde. De winkels die negatief scoorden, kregen een rapport met suggesties ter verbetering. Bij een tweede controlegolf legde al 85% van de bezochte winkels een foutloos parcours af. Na een derde bezoek bleek 98,4% van alle zaken de wetgeving na te leven.

 

"De doelstelling van VIA is de handelaar zo goed mogelijk begeleiden door middel van informatie en materiaal zoals affiches of signaliseringskaarten, die elke vergissing moeten uitsluiten", zegt voorzitter Bernard Rongvaux. "Op dit moment stellen we vast  dat de goede leerlingen de regels correct volgen en dat de meerderheid van de slechte leerlingen de nodige maatregelen heeft getroffen." Op vier na dus, die nu voor minstens zes maanden uitgesloten zijn van het aanvaardingsnetwerk en daardoor dus geen geld meer terugkrijgen in ruil voor de aanvaarde ecocheques.

Ecocheques goed voor 224 miljoen euro

De ecocheques werden bij het interprofessioneel akkoord van 2009-2010 in het leven geroepen met een dubbel doel: de koopkracht van de werknemers verhogen en hen tegelijk aanzetten om meer ecologische producten en diensten te kopen. In die periode kregen circa twee miljoen Belgen ecocheques, voor een geschatte waarde van alles samen 224 miljoen euro. De cheques worden vandaag in zo'n 10.000 verkooppunten aanvaard en de consument kan er een duizendtal "erkende" producten mee kopen, sinds begin dit jaar ook voeding met het Europese biolabel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top