RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vijfde minder krantenwinkels in 10 jaar tijd

icon
Algemeen7 april, 2012

Bedroevende rendabiliteit

Een gemiddelde zelfstandige uitbater van een dagbladhandel verdient tegenwoordig evenveel als de gemiddelde winkelbediende in loondienst: jaarlijks kent de doorsnee dagbladwinkelier zichzelf een loon toe van 27.000 euro bruto, zo blijkt uit de rendabiliteitsananalyse die UNIZO en dagbladhandelaarsfederatie VFP lieten uitvoeren. 

 

“De gemiddelde jaaromzet van een dagbladwinkel bedraagt 1 miljoen euro en steeg de afgelopen jaren niet meer, waardoor het uiteindelijke nettorendement in 2010 nog slechts 1,6% bedroeg ten opzichte van 1,8% in 2009. Dit is onvoldoende om periodiek herinvesteringen te doen teneinde het handelsfonds zijn waarde te laten behouden”, zegt UNIZO-directeur voor distributie Luc Ardies.

 

Tabak, pers en loterij

De belangrijkste inkomstenbronnen voor dagbladhandels zijn tabak, loterij en pers. Die zijn elk goed voor ongeveer één derde van de brutowinst. Door accijnsverhogingen op tabak, de toenemende verkoop van kansspelen via het internet en de minderverkoop van dag- en weekbladen, daalt de winst echter op alledrie.

 

Bovendien zijn de transportkosten voor de eindverkopers verdubbeld en doen mediabedrijven volgens Unizo steeds moeilijker over het terugnemen van kranten en tijdschriften die de winkeliers eerst moeten aankopen.

 

Kenniscentrum en relanceplan

Om de sector te ondersteunen, kondigen Unizo en de VFP alvast de oprichting aan van een kenniscentrum, dat een heus relanceplan moet uitwerken in overleg met alle betrokkenen.

 

“De duizenden dagbladwinkels kennen zowel een economische als maatschappelijke meerwaarde. Voor vele kleinere gemeenten of stadswijken zijn ze nog de laatste buurtwinkels waar ook minder mobiele bewoners terecht kunnen. De onmiskenbare meerwaarde van de dagbladwinkel is zijn de nabijheid en fijnmazig distributienetwerk. Iedereen die betrokken is met de sector, inclusief overheid en leveranciers, deelt onze probleemanalyse en geeft aan de dagbladhandel te willen ondersteunen”, maakt Luc Ardies zich sterk.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Bedroevende rendabiliteit Een gemiddelde zelfstandige uitbater van een dagbladhandel verdient tegenwoordig evenveel als de gemiddelde winkelbediende in loondienst: jaarlijks kent de doorsnee dagbladwinkelier zichzelf een loon toe van 27.000 euro bruto, zo blijkt uit de rendabiliteitsananalyse die UNIZO en dagbladhandelaarsfederatie VFP lieten uitvoeren.    “De gemiddelde jaaromzet van een dagbladwinkel bedraagt 1 miljoen euro en steeg de afgelopen jaren niet meer, waardoor het uiteindelijke nettorendement in 2010 nog slechts 1,6% bedroeg ten opzichte van 1,8% in 2009. Dit is onvoldoende om periodiek herinvesteringen te doen teneinde het handelsfonds zijn waarde te laten behouden”, zegt UNIZO-directeur voor distributie Luc Ardies.   Tabak, pers en loterij...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen25 september, 2023
    Category management: meer dan dertig jaar jong, relevanter dan ooit

    De ingrediënten van het twintigste Category Management Congress: een onderzoek naar categoriemanagement bij non-foodretailers, testimonials uit de praktijk, en een gesprek met Brian Harris, de “uitvinder” van deze discipline.

  • icon
    Algemeen25 september, 2023
    Is e-commerce in Europa over zijn piek heen?

    Driekwart van de Europese internetgebruikers shopt al online. Toch vertraagt de groei: het teken dat de markt matuur wordt, zeker in het Westen. Ook de inflatie hielp allesbehalve...

  • icon
    Algemeen22 september, 2023
    Vijf lessen van de Retail Marketing Day 2023

    Belgische iconen, rijzende sterren en high-tech AI-specialisten op het podium: de Retail Marketing Day blonk gisteren alweer uit. Marketeers konden hun hartje ophalen aan een wijd spectrum van visies, inspirerende voorbeelden en concrete tips.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN