Maak je klaar voor de volgende grote omwenteling, want binnenkort is je klant niet langer de consument, maar zijn AI-agent. Volgens Eric Spapens, hoofd Business Development bij Visa België en Luxemburg, is de vierde grote retailrevolutie op til.
Van B2C naar B2AI
Op de RetailDetail Night, die op donderdag 20 november 2025 plaatsvindt in de Handelsbeurs in Antwerpen, verwelkomt Spapens je in het tijdperk van “B2AI”. In deze nieuwe realiteit zullen digitale tussenpersonen, of AI-agenten, steeds vaker aankoopbeslissingen nemen namens de consument. De klant beslist niet meer alleen wat er in zijn winkelmandje belandt.
AI-agenten kennen klanten hun voorkeuren, vergelijken prijzen en voltooien aankopen zelfstandig. Voor retailers betekent dit een radicale verandering: ze moeten leren verkopen aan algoritmen of software. De uitdaging ligt in het herontwerpen van marketing en merkbeleving om zowel mensen als machines aan te spreken.
Toch blijft vertrouwen de absolute basis, ook in deze nieuwe relatie tussen mens, machine en merken, benadrukt Spapens. Een balans vinden tussen technologische efficiëntie en een menselijke connectie wordt cruciaal, want zij die de innovatie omarmen om het gemak en vertrouwen te vergroten, zullen als winnaars uit deze transformatie komen.
Eric Spapens dompelt je onder in de nieuwe AI-retailwereld tijdens het middagprogramma Gamechangers op de RetailDetail Night, met op het podium ook Q8, Xandres en meer.


