Vlaamse boekenverkoop leeft weer op | RetailDetail

Vlaamse boekenverkoop leeft weer op

Vlaamse boekenverkoop leeft weer op

Het gaat weer een stuk beter met de boekensector. In de eerste helft van 2011 presteerde de boekenverkoop een behoorlijke omzetstijging van 2,8 procent. Hoewel het aantal verkochte stuks daalde (-1,9%), was de lezer bereid meer te betalen voor zijn leesvoer. Dat besluiten Boek.be en GfK Benelux uit hun vaste halfjaarlijkse onderzoek.

 

De totale Vlaamse boekenverkoop in de eerste zes maanden van het jaar bedroeg bijna 93 miljoen euro met een afzet van 7,1 miljoen boeken. Kookboeken blijven daarbij de favorieten van de Vlamingen. TV-kok Jeroen Meus steekt alle andere auteurs dan ook met vlag en wimpel voorbij. Maar ook literatuur was in de eerste jaarhelft weer populairder (+4,8%). Kinderboeken verloren dit jaar daarentegen hun momentum.

Verbreding van kanalen

Boeken werden in de eerste helft van 2011 ook beduidend meer buiten de traditionele kanalen gekocht. Behalve in boekhandels, die overigens zelf ook marktaandeel wonnen, kochten lezers hun lectuur opvallend meer in zogeheten ‘entertainment stores’. Zij hebben 6 procent van het marktaandeel verovert. Hieronder verstaat men vooral de vele speelgoedwinkels die sinds kort een aanbod boeken aanbieden. Denk maar aan de shop-in-shops van Standaard Boekhandel bij onder meer vrijetijdsketen Fun, en die een zeer succesvol initiatief blijken. Die verbreding van het aanbod in de markt is volgens Boek.be zelfs de belangrijkste groeimotivator.


Ook online worden spectaculair meer boeken besteld. Zeven procent van de boekenverkoop in Vlaanderen verloopt tegenwoordig via een internetboekhandel, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Als pure players in de boekensector heeft Vlaanderen vandaag Proxis-Azur, Fnac.be, Cosmox, Bol.com, De Standaardshop.be en Nieuwsbladshop.be.

Weer hoop voor boekenbranche

E-books doen het daarentegen minder goed. “De verkoop van e-boeken blijft in Vlaanderen nog zeer beperkt. Met een omzet van circa 250.000 euro vertegenwoordigt het e-boeksegment slechts 0,3 procent van de totale boekenmarkt”, weten ze bij Boek.be. Al is ook dit een groei van 100% ten opzichte van de eerste helft van 2010.


Met deze hoopgevende cijfers herstelt het vertrouwen in de Vlaamse boekenretail zich. De doembeelden die in de boekensector begonnen te dagen, blijken ietwat overhaast en men haalt opgelucht adem. In het buitenland kunnen ze helaas niet hetzelfde doen. In Nederland tekent de boekbranche een daling van -3 procent op, in Spanje is dat zelfs -5 procent. Frankrijk ziet zijn boekenverkoop slechts een half procentje stijgen.

Het gaat weer een stuk beter met de boekensector. In de eerste helft van 2011 presteerde de boekenverkoop een behoorlijke omzetstijging van 2,8 procent. Hoewel het aantal verkochte stuks daalde (-1,9%), was de lezer bereid meer te betalen voor zijn leesvoer. Dat besluiten Boek.be en GfK Benelux uit hun vaste halfjaarlijkse onderzoek.

 

De totale Vlaamse boekenverkoop in de eerste zes maanden van het jaar bedroeg bijna 93 miljoen euro met een afzet van 7,1 miljoen boeken. Kookboeken blijven daarbij de favorieten van de Vlamingen. TV-kok Jeroen Meus steekt alle andere auteurs dan ook met vlag en wimpel voorbij. Maar ook literatuur was in de eerste jaarhelft weer populairder (+4,8%). Kinderboeken verloren dit jaar daarentegen hun momentum.

Verbreding van kanalen

Boeken werden in de eerste helft van 2011 ook beduidend meer buiten de traditionele kanalen gekocht. Behalve in boekhandels, die overigens zelf ook marktaandeel wonnen, kochten lezers hun lectuur opvallend meer in zogeheten ‘entertainment stores’. Zij hebben 6 procent van het marktaandeel verovert. Hieronder verstaat men vooral de vele speelgoedwinkels die sinds kort een aanbod boeken aanbieden. Denk maar aan de shop-in-shops van Standaard Boekhandel bij onder meer vrijetijdsketen Fun, en die een zeer succesvol initiatief blijken. Die verbreding van het aanbod in de markt is volgens Boek.be zelfs de belangrijkste groeimotivator.


Ook online worden spectaculair meer boeken besteld. Zeven procent van de boekenverkoop in Vlaanderen verloopt tegenwoordig via een internetboekhandel, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Als pure players in de boekensector heeft Vlaanderen vandaag Proxis-Azur, Fnac.be, Cosmox, Bol.com, De Standaardshop.be en Nieuwsbladshop.be.

Weer hoop voor boekenbranche

E-books doen het daarentegen minder goed. “De verkoop van e-boeken blijft in Vlaanderen nog zeer beperkt. Met een omzet van circa 250.000 euro vertegenwoordigt het e-boeksegment slechts 0,3 procent van de totale boekenmarkt”, weten ze bij Boek.be. Al is ook dit een groei van 100% ten opzichte van de eerste helft van 2010.


Met deze hoopgevende cijfers herstelt het vertrouwen in de Vlaamse boekenretail zich. De doembeelden die in de boekensector begonnen te dagen, blijken ietwat overhaast en men haalt opgelucht adem. In het buitenland kunnen ze helaas niet hetzelfde doen. In Nederland tekent de boekbranche een daling van -3 procent op, in Spanje is dat zelfs -5 procent. Frankrijk ziet zijn boekenverkoop slechts een half procentje stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top