Vlaamse boekenverkoop leeft weer op | RetailDetail

Vlaamse boekenverkoop leeft weer op

Vlaamse boekenverkoop leeft weer op

Het gaat weer een stuk beter met de boekensector. In de eerste helft van 2011 presteerde de boekenverkoop een behoorlijke omzetstijging van 2,8 procent. Hoewel het aantal verkochte stuks daalde (-1,9%), was de lezer bereid meer te betalen voor zijn leesvoer. Dat besluiten Boek.be en GfK Benelux uit hun vaste halfjaarlijkse onderzoek.

 

De totale Vlaamse boekenverkoop in de eerste zes maanden van het jaar bedroeg bijna 93 miljoen euro met een afzet van 7,1 miljoen boeken. Kookboeken blijven daarbij de favorieten van de Vlamingen. TV-kok Jeroen Meus steekt alle andere auteurs dan ook met vlag en wimpel voorbij. Maar ook literatuur was in de eerste jaarhelft weer populairder (+4,8%). Kinderboeken verloren dit jaar daarentegen hun momentum.

Verbreding van kanalen

Boeken werden in de eerste helft van 2011 ook beduidend meer buiten de traditionele kanalen gekocht. Behalve in boekhandels, die overigens zelf ook marktaandeel wonnen, kochten lezers hun lectuur opvallend meer in zogeheten ‘entertainment stores’. Zij hebben 6 procent van het marktaandeel verovert. Hieronder verstaat men vooral de vele speelgoedwinkels die sinds kort een aanbod boeken aanbieden. Denk maar aan de shop-in-shops van Standaard Boekhandel bij onder meer vrijetijdsketen Fun, en die een zeer succesvol initiatief blijken. Die verbreding van het aanbod in de markt is volgens Boek.be zelfs de belangrijkste groeimotivator.


Ook online worden spectaculair meer boeken besteld. Zeven procent van de boekenverkoop in Vlaanderen verloopt tegenwoordig via een internetboekhandel, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Als pure players in de boekensector heeft Vlaanderen vandaag Proxis-Azur, Fnac.be, Cosmox, Bol.com, De Standaardshop.be en Nieuwsbladshop.be.

Weer hoop voor boekenbranche

E-books doen het daarentegen minder goed. “De verkoop van e-boeken blijft in Vlaanderen nog zeer beperkt. Met een omzet van circa 250.000 euro vertegenwoordigt het e-boeksegment slechts 0,3 procent van de totale boekenmarkt”, weten ze bij Boek.be. Al is ook dit een groei van 100% ten opzichte van de eerste helft van 2010.


Met deze hoopgevende cijfers herstelt het vertrouwen in de Vlaamse boekenretail zich. De doembeelden die in de boekensector begonnen te dagen, blijken ietwat overhaast en men haalt opgelucht adem. In het buitenland kunnen ze helaas niet hetzelfde doen. In Nederland tekent de boekbranche een daling van -3 procent op, in Spanje is dat zelfs -5 procent. Frankrijk ziet zijn boekenverkoop slechts een half procentje stijgen.

Het gaat weer een stuk beter met de boekensector. In de eerste helft van 2011 presteerde de boekenverkoop een behoorlijke omzetstijging van 2,8 procent. Hoewel het aantal verkochte stuks daalde (-1,9%), was de lezer bereid meer te betalen voor zijn leesvoer. Dat besluiten Boek.be en GfK Benelux uit hun vaste halfjaarlijkse onderzoek.

 

De totale Vlaamse boekenverkoop in de eerste zes maanden van het jaar bedroeg bijna 93 miljoen euro met een afzet van 7,1 miljoen boeken. Kookboeken blijven daarbij de favorieten van de Vlamingen. TV-kok Jeroen Meus steekt alle andere auteurs dan ook met vlag en wimpel voorbij. Maar ook literatuur was in de eerste jaarhelft weer populairder (+4,8%). Kinderboeken verloren dit jaar daarentegen hun momentum.

Verbreding van kanalen

Boeken werden in de eerste helft van 2011 ook beduidend meer buiten de traditionele kanalen gekocht. Behalve in boekhandels, die overigens zelf ook marktaandeel wonnen, kochten lezers hun lectuur opvallend meer in zogeheten ‘entertainment stores’. Zij hebben 6 procent van het marktaandeel verovert. Hieronder verstaat men vooral de vele speelgoedwinkels die sinds kort een aanbod boeken aanbieden. Denk maar aan de shop-in-shops van Standaard Boekhandel bij onder meer vrijetijdsketen Fun, en die een zeer succesvol initiatief blijken. Die verbreding van het aanbod in de markt is volgens Boek.be zelfs de belangrijkste groeimotivator.


Ook online worden spectaculair meer boeken besteld. Zeven procent van de boekenverkoop in Vlaanderen verloopt tegenwoordig via een internetboekhandel, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Als pure players in de boekensector heeft Vlaanderen vandaag Proxis-Azur, Fnac.be, Cosmox, Bol.com, De Standaardshop.be en Nieuwsbladshop.be.

Weer hoop voor boekenbranche

E-books doen het daarentegen minder goed. “De verkoop van e-boeken blijft in Vlaanderen nog zeer beperkt. Met een omzet van circa 250.000 euro vertegenwoordigt het e-boeksegment slechts 0,3 procent van de totale boekenmarkt”, weten ze bij Boek.be. Al is ook dit een groei van 100% ten opzichte van de eerste helft van 2010.


Met deze hoopgevende cijfers herstelt het vertrouwen in de Vlaamse boekenretail zich. De doembeelden die in de boekensector begonnen te dagen, blijken ietwat overhaast en men haalt opgelucht adem. In het buitenland kunnen ze helaas niet hetzelfde doen. In Nederland tekent de boekbranche een daling van -3 procent op, in Spanje is dat zelfs -5 procent. Frankrijk ziet zijn boekenverkoop slechts een half procentje stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.