Vlaamse boekenverkoop leeft weer op | RetailDetail

Vlaamse boekenverkoop leeft weer op

Vlaamse boekenverkoop leeft weer op

Het gaat weer een stuk beter met de boekensector. In de eerste helft van 2011 presteerde de boekenverkoop een behoorlijke omzetstijging van 2,8 procent. Hoewel het aantal verkochte stuks daalde (-1,9%), was de lezer bereid meer te betalen voor zijn leesvoer. Dat besluiten Boek.be en GfK Benelux uit hun vaste halfjaarlijkse onderzoek.

 

De totale Vlaamse boekenverkoop in de eerste zes maanden van het jaar bedroeg bijna 93 miljoen euro met een afzet van 7,1 miljoen boeken. Kookboeken blijven daarbij de favorieten van de Vlamingen. TV-kok Jeroen Meus steekt alle andere auteurs dan ook met vlag en wimpel voorbij. Maar ook literatuur was in de eerste jaarhelft weer populairder (+4,8%). Kinderboeken verloren dit jaar daarentegen hun momentum.

Verbreding van kanalen

Boeken werden in de eerste helft van 2011 ook beduidend meer buiten de traditionele kanalen gekocht. Behalve in boekhandels, die overigens zelf ook marktaandeel wonnen, kochten lezers hun lectuur opvallend meer in zogeheten ‘entertainment stores’. Zij hebben 6 procent van het marktaandeel verovert. Hieronder verstaat men vooral de vele speelgoedwinkels die sinds kort een aanbod boeken aanbieden. Denk maar aan de shop-in-shops van Standaard Boekhandel bij onder meer vrijetijdsketen Fun, en die een zeer succesvol initiatief blijken. Die verbreding van het aanbod in de markt is volgens Boek.be zelfs de belangrijkste groeimotivator.


Ook online worden spectaculair meer boeken besteld. Zeven procent van de boekenverkoop in Vlaanderen verloopt tegenwoordig via een internetboekhandel, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Als pure players in de boekensector heeft Vlaanderen vandaag Proxis-Azur, Fnac.be, Cosmox, Bol.com, De Standaardshop.be en Nieuwsbladshop.be.

Weer hoop voor boekenbranche

E-books doen het daarentegen minder goed. “De verkoop van e-boeken blijft in Vlaanderen nog zeer beperkt. Met een omzet van circa 250.000 euro vertegenwoordigt het e-boeksegment slechts 0,3 procent van de totale boekenmarkt”, weten ze bij Boek.be. Al is ook dit een groei van 100% ten opzichte van de eerste helft van 2010.


Met deze hoopgevende cijfers herstelt het vertrouwen in de Vlaamse boekenretail zich. De doembeelden die in de boekensector begonnen te dagen, blijken ietwat overhaast en men haalt opgelucht adem. In het buitenland kunnen ze helaas niet hetzelfde doen. In Nederland tekent de boekbranche een daling van -3 procent op, in Spanje is dat zelfs -5 procent. Frankrijk ziet zijn boekenverkoop slechts een half procentje stijgen.

Het gaat weer een stuk beter met de boekensector. In de eerste helft van 2011 presteerde de boekenverkoop een behoorlijke omzetstijging van 2,8 procent. Hoewel het aantal verkochte stuks daalde (-1,9%), was de lezer bereid meer te betalen voor zijn leesvoer. Dat besluiten Boek.be en GfK Benelux uit hun vaste halfjaarlijkse onderzoek.

 

De totale Vlaamse boekenverkoop in de eerste zes maanden van het jaar bedroeg bijna 93 miljoen euro met een afzet van 7,1 miljoen boeken. Kookboeken blijven daarbij de favorieten van de Vlamingen. TV-kok Jeroen Meus steekt alle andere auteurs dan ook met vlag en wimpel voorbij. Maar ook literatuur was in de eerste jaarhelft weer populairder (+4,8%). Kinderboeken verloren dit jaar daarentegen hun momentum.

Verbreding van kanalen

Boeken werden in de eerste helft van 2011 ook beduidend meer buiten de traditionele kanalen gekocht. Behalve in boekhandels, die overigens zelf ook marktaandeel wonnen, kochten lezers hun lectuur opvallend meer in zogeheten ‘entertainment stores’. Zij hebben 6 procent van het marktaandeel verovert. Hieronder verstaat men vooral de vele speelgoedwinkels die sinds kort een aanbod boeken aanbieden. Denk maar aan de shop-in-shops van Standaard Boekhandel bij onder meer vrijetijdsketen Fun, en die een zeer succesvol initiatief blijken. Die verbreding van het aanbod in de markt is volgens Boek.be zelfs de belangrijkste groeimotivator.


Ook online worden spectaculair meer boeken besteld. Zeven procent van de boekenverkoop in Vlaanderen verloopt tegenwoordig via een internetboekhandel, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Als pure players in de boekensector heeft Vlaanderen vandaag Proxis-Azur, Fnac.be, Cosmox, Bol.com, De Standaardshop.be en Nieuwsbladshop.be.

Weer hoop voor boekenbranche

E-books doen het daarentegen minder goed. “De verkoop van e-boeken blijft in Vlaanderen nog zeer beperkt. Met een omzet van circa 250.000 euro vertegenwoordigt het e-boeksegment slechts 0,3 procent van de totale boekenmarkt”, weten ze bij Boek.be. Al is ook dit een groei van 100% ten opzichte van de eerste helft van 2010.


Met deze hoopgevende cijfers herstelt het vertrouwen in de Vlaamse boekenretail zich. De doembeelden die in de boekensector begonnen te dagen, blijken ietwat overhaast en men haalt opgelucht adem. In het buitenland kunnen ze helaas niet hetzelfde doen. In Nederland tekent de boekbranche een daling van -3 procent op, in Spanje is dat zelfs -5 procent. Frankrijk ziet zijn boekenverkoop slechts een half procentje stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.