Warenhuizen John Lewis steken de plas over.

Warenhuizen John Lewis steken de plas over.

De Britse warenhuisgroep John Lewis komt naar het Europese vasteland. In eerste instantie zal men vanuit 25 Europese landen online kunnen bestellen in de Britse webshop van het bedrijf. Naargelang het lokale succes daarvan zal John Lewis fysieke warenhuizen openen in grote Europese steden.

Aftasten met webshop.

Slimme jongens, die Britten! Om heelhuids de plas over te steken, heeft The John Lewis Partnership het pientere idee opgevat internet het verkennerwerk te laten opknappen. Door de webshop internationaal toegankelijk te maken, zien ze waar vraag is. Aan de hand van die data gaan ze vervolgens op zoek naar geschikte winkellocaties. De webshop-strategie heeft een lage investeringskost, er is weinig mee te verliezen en het is marktonderzoek waar ze zelfs iets aan verdienen.


Concurrenten evenwel nog niet gevreesd: de opening van heuse warenhuizen op het Europese vasteland zal niet vroeger dan 2012 plaatsvinden. Vanaf juni aanstaande is de Britse John Lewis webshop internationaal beschikbaar. Gedurende de volgende 18 maanden zal worden gewerkt aan een Europese webshop met eigen klantendienst en marketing. Voor die tijd zal men er geen grote huishoudapparaten of grote meubels kunnen bestellen.

John Lewis.

Warenhuisketen John Lewis is in Groot-Brittannië één van de oudst bekende warenhuisketens. In 1864 opende het zijn vlaggenschip in Londen. Tot op vandaag heeft de keten iets van zijn coöperatieve karakter behouden door vaste werknemers onmiddellijk partner van The John Lewis Partnership te maken.

Niettemin is John Lewis een van de weinige warenhuizen die de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan. In de kersperiode boekte John Leiws een recordomzet van 545 miljoen pond in vijf weken tijd.

 

De keten richt zich op het hoge segment, hoewel het tegelijkertijd een beroemd geworden lage prijs-beleid heeft. Onder het motto "Never consciously undersold" mogen consumenten lagere prijzen van concurrenten melden, waarna de prijs op nationaal niveau wordt aangepast.

Ook Waitrose steekt plas over.

Waitrose, de kruidenierspoot van The John Lewis Partnership, heeft eveneens internationale expansieplannen. Prioritair zouden daar echter de Verenigde Staten, Canada en het Midden-Oosten zijn. Waitrose hoopt in de komende vijf jaar ten minste 25 winkels te opereren in het Midden-Oosten. Die expertise zou worden gebruikt voor een verdere wereldwijde expansie.

De Britse warenhuisgroep John Lewis komt naar het Europese vasteland. In eerste instantie zal men vanuit 25 Europese landen online kunnen bestellen in de Britse webshop van het bedrijf. Naargelang het lokale succes daarvan zal John Lewis fysieke warenhuizen openen in grote Europese steden.

Aftasten met webshop.

Slimme jongens, die Britten! Om heelhuids de plas over te steken, heeft The John Lewis Partnership het pientere idee opgevat internet het verkennerwerk te laten opknappen. Door de webshop internationaal toegankelijk te maken, zien ze waar vraag is. Aan de hand van die data gaan ze vervolgens op zoek naar geschikte winkellocaties. De webshop-strategie heeft een lage investeringskost, er is weinig mee te verliezen en het is marktonderzoek waar ze zelfs iets aan verdienen.


Concurrenten evenwel nog niet gevreesd: de opening van heuse warenhuizen op het Europese vasteland zal niet vroeger dan 2012 plaatsvinden. Vanaf juni aanstaande is de Britse John Lewis webshop internationaal beschikbaar. Gedurende de volgende 18 maanden zal worden gewerkt aan een Europese webshop met eigen klantendienst en marketing. Voor die tijd zal men er geen grote huishoudapparaten of grote meubels kunnen bestellen.

John Lewis.

Warenhuisketen John Lewis is in Groot-Brittannië één van de oudst bekende warenhuisketens. In 1864 opende het zijn vlaggenschip in Londen. Tot op vandaag heeft de keten iets van zijn coöperatieve karakter behouden door vaste werknemers onmiddellijk partner van The John Lewis Partnership te maken.

Niettemin is John Lewis een van de weinige warenhuizen die de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan. In de kersperiode boekte John Leiws een recordomzet van 545 miljoen pond in vijf weken tijd.

 

De keten richt zich op het hoge segment, hoewel het tegelijkertijd een beroemd geworden lage prijs-beleid heeft. Onder het motto "Never consciously undersold" mogen consumenten lagere prijzen van concurrenten melden, waarna de prijs op nationaal niveau wordt aangepast.

Ook Waitrose steekt plas over.

Waitrose, de kruidenierspoot van The John Lewis Partnership, heeft eveneens internationale expansieplannen. Prioritair zouden daar echter de Verenigde Staten, Canada en het Midden-Oosten zijn. Waitrose hoopt in de komende vijf jaar ten minste 25 winkels te opereren in het Midden-Oosten. Die expertise zou worden gebruikt voor een verdere wereldwijde expansie.

Tags: