Warenhuizen John Lewis steken de plas over.

Warenhuizen John Lewis steken de plas over.

De Britse warenhuisgroep John Lewis komt naar het Europese vasteland. In eerste instantie zal men vanuit 25 Europese landen online kunnen bestellen in de Britse webshop van het bedrijf. Naargelang het lokale succes daarvan zal John Lewis fysieke warenhuizen openen in grote Europese steden.

Aftasten met webshop.

Slimme jongens, die Britten! Om heelhuids de plas over te steken, heeft The John Lewis Partnership het pientere idee opgevat internet het verkennerwerk te laten opknappen. Door de webshop internationaal toegankelijk te maken, zien ze waar vraag is. Aan de hand van die data gaan ze vervolgens op zoek naar geschikte winkellocaties. De webshop-strategie heeft een lage investeringskost, er is weinig mee te verliezen en het is marktonderzoek waar ze zelfs iets aan verdienen.


Concurrenten evenwel nog niet gevreesd: de opening van heuse warenhuizen op het Europese vasteland zal niet vroeger dan 2012 plaatsvinden. Vanaf juni aanstaande is de Britse John Lewis webshop internationaal beschikbaar. Gedurende de volgende 18 maanden zal worden gewerkt aan een Europese webshop met eigen klantendienst en marketing. Voor die tijd zal men er geen grote huishoudapparaten of grote meubels kunnen bestellen.

John Lewis.

Warenhuisketen John Lewis is in Groot-Brittannië één van de oudst bekende warenhuisketens. In 1864 opende het zijn vlaggenschip in Londen. Tot op vandaag heeft de keten iets van zijn coöperatieve karakter behouden door vaste werknemers onmiddellijk partner van The John Lewis Partnership te maken.

Niettemin is John Lewis een van de weinige warenhuizen die de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan. In de kersperiode boekte John Leiws een recordomzet van 545 miljoen pond in vijf weken tijd.

 

De keten richt zich op het hoge segment, hoewel het tegelijkertijd een beroemd geworden lage prijs-beleid heeft. Onder het motto "Never consciously undersold" mogen consumenten lagere prijzen van concurrenten melden, waarna de prijs op nationaal niveau wordt aangepast.

Ook Waitrose steekt plas over.

Waitrose, de kruidenierspoot van The John Lewis Partnership, heeft eveneens internationale expansieplannen. Prioritair zouden daar echter de Verenigde Staten, Canada en het Midden-Oosten zijn. Waitrose hoopt in de komende vijf jaar ten minste 25 winkels te opereren in het Midden-Oosten. Die expertise zou worden gebruikt voor een verdere wereldwijde expansie.

De Britse warenhuisgroep John Lewis komt naar het Europese vasteland. In eerste instantie zal men vanuit 25 Europese landen online kunnen bestellen in de Britse webshop van het bedrijf. Naargelang het lokale succes daarvan zal John Lewis fysieke warenhuizen openen in grote Europese steden.

Aftasten met webshop.

Slimme jongens, die Britten! Om heelhuids de plas over te steken, heeft The John Lewis Partnership het pientere idee opgevat internet het verkennerwerk te laten opknappen. Door de webshop internationaal toegankelijk te maken, zien ze waar vraag is. Aan de hand van die data gaan ze vervolgens op zoek naar geschikte winkellocaties. De webshop-strategie heeft een lage investeringskost, er is weinig mee te verliezen en het is marktonderzoek waar ze zelfs iets aan verdienen.


Concurrenten evenwel nog niet gevreesd: de opening van heuse warenhuizen op het Europese vasteland zal niet vroeger dan 2012 plaatsvinden. Vanaf juni aanstaande is de Britse John Lewis webshop internationaal beschikbaar. Gedurende de volgende 18 maanden zal worden gewerkt aan een Europese webshop met eigen klantendienst en marketing. Voor die tijd zal men er geen grote huishoudapparaten of grote meubels kunnen bestellen.

John Lewis.

Warenhuisketen John Lewis is in Groot-Brittannië één van de oudst bekende warenhuisketens. In 1864 opende het zijn vlaggenschip in Londen. Tot op vandaag heeft de keten iets van zijn coöperatieve karakter behouden door vaste werknemers onmiddellijk partner van The John Lewis Partnership te maken.

Niettemin is John Lewis een van de weinige warenhuizen die de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan. In de kersperiode boekte John Leiws een recordomzet van 545 miljoen pond in vijf weken tijd.

 

De keten richt zich op het hoge segment, hoewel het tegelijkertijd een beroemd geworden lage prijs-beleid heeft. Onder het motto "Never consciously undersold" mogen consumenten lagere prijzen van concurrenten melden, waarna de prijs op nationaal niveau wordt aangepast.

Ook Waitrose steekt plas over.

Waitrose, de kruidenierspoot van The John Lewis Partnership, heeft eveneens internationale expansieplannen. Prioritair zouden daar echter de Verenigde Staten, Canada en het Midden-Oosten zijn. Waitrose hoopt in de komende vijf jaar ten minste 25 winkels te opereren in het Midden-Oosten. Die expertise zou worden gebruikt voor een verdere wereldwijde expansie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Renovatie Nieuwstraat maandag van start

26/05/2017

Maandag is het zover: dan gaat de renovatie van de Nieuwstraat in Brussel eindelijk van start. De werken zullen twee jaar in beslag en moeten van de Brusselse winkelstraat terug een aantrekkelijke trekpleister maken.

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Back to top