Webshop stuwt De Slegte vooruit

Webshop stuwt De Slegte vooruit

Boekhandel De Slegte heeft weer aangeknoopt met een omzetgroei, na een lastigere periode gedurende de laatste paar jaar. Zonder concrete cijfers te noemen, stelt directeur Ron Mulders dat de commerciële resultaten in 2010 verbeterd zijn. De grootste groei werd behaald via de webshop, die nu goed is voor 13% van de jaaromzet.

Geworsteld met het internet

 Het internet was nochtans in 2008 nog benoemd als schuldige voor de moeilijkheden waarin De Slegte zich toen bevond. Mulders nuanceert: "De Slegte is een ambachtelijk bedrijf, dat wat moeite had om een goede invulling voor het gegeven 'internet' te vinden. Sindsdien hebben we een unieke formule uitgewerkt, waardoor onze 27 winkels feitelijk ook magazijnen zijn voor de webshop. Zo kunnen we de teruglopende winkelbezoeken compenseren: de internetverkoop stijgt namelijk gigantisch." Door de consument de keuze te geven tussen rondstruinen in echte winkels of in de webshop, is hun band met De Slegte ook sterk verbeterd,  aldus Mulders. De Slegte, dat in 2010 "zowat drie miljoen boeken" verkocht, breidde onlangs zijn aanbod uit naar "de best verkopende nieuwe boeken". 

 

Nieuwe investeerders gezocht

Na de moeilijke evenwichtsoefening om de honderd jaar oude tweedehandsboekenwinkel te verzoenen met het internet, wacht dit jaar eenzelfde opdracht: het familiebedrijf aan nieuwe investeerders helpen, zonder het eigen karakter van de winkel aan de deur te zetten. Vorig jaar lukte de poging om externe investeerders te vinden niet zo goed, dit jaar wordt gehoopt dat de betere cijfers toch nieuw geld aantrekken. Het is echter niet bekend of eigenaar Jan Bernard de Slegte bereid is om de nieuwe investeerders ook een meerderheidsbelang te geven. 

Boekhandel De Slegte heeft weer aangeknoopt met een omzetgroei, na een lastigere periode gedurende de laatste paar jaar. Zonder concrete cijfers te noemen, stelt directeur Ron Mulders dat de commerciële resultaten in 2010 verbeterd zijn. De grootste groei werd behaald via de webshop, die nu goed is voor 13% van de jaaromzet.

Geworsteld met het internet

 Het internet was nochtans in 2008 nog benoemd als schuldige voor de moeilijkheden waarin De Slegte zich toen bevond. Mulders nuanceert: "De Slegte is een ambachtelijk bedrijf, dat wat moeite had om een goede invulling voor het gegeven 'internet' te vinden. Sindsdien hebben we een unieke formule uitgewerkt, waardoor onze 27 winkels feitelijk ook magazijnen zijn voor de webshop. Zo kunnen we de teruglopende winkelbezoeken compenseren: de internetverkoop stijgt namelijk gigantisch." Door de consument de keuze te geven tussen rondstruinen in echte winkels of in de webshop, is hun band met De Slegte ook sterk verbeterd,  aldus Mulders. De Slegte, dat in 2010 "zowat drie miljoen boeken" verkocht, breidde onlangs zijn aanbod uit naar "de best verkopende nieuwe boeken". 

 

Nieuwe investeerders gezocht

Na de moeilijke evenwichtsoefening om de honderd jaar oude tweedehandsboekenwinkel te verzoenen met het internet, wacht dit jaar eenzelfde opdracht: het familiebedrijf aan nieuwe investeerders helpen, zonder het eigen karakter van de winkel aan de deur te zetten. Vorig jaar lukte de poging om externe investeerders te vinden niet zo goed, dit jaar wordt gehoopt dat de betere cijfers toch nieuw geld aantrekken. Het is echter niet bekend of eigenaar Jan Bernard de Slegte bereid is om de nieuwe investeerders ook een meerderheidsbelang te geven. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top