Webshop stuwt De Slegte vooruit

Webshop stuwt De Slegte vooruit

Boekhandel De Slegte heeft weer aangeknoopt met een omzetgroei, na een lastigere periode gedurende de laatste paar jaar. Zonder concrete cijfers te noemen, stelt directeur Ron Mulders dat de commerciële resultaten in 2010 verbeterd zijn. De grootste groei werd behaald via de webshop, die nu goed is voor 13% van de jaaromzet.

Geworsteld met het internet

 Het internet was nochtans in 2008 nog benoemd als schuldige voor de moeilijkheden waarin De Slegte zich toen bevond. Mulders nuanceert: "De Slegte is een ambachtelijk bedrijf, dat wat moeite had om een goede invulling voor het gegeven 'internet' te vinden. Sindsdien hebben we een unieke formule uitgewerkt, waardoor onze 27 winkels feitelijk ook magazijnen zijn voor de webshop. Zo kunnen we de teruglopende winkelbezoeken compenseren: de internetverkoop stijgt namelijk gigantisch." Door de consument de keuze te geven tussen rondstruinen in echte winkels of in de webshop, is hun band met De Slegte ook sterk verbeterd,  aldus Mulders. De Slegte, dat in 2010 "zowat drie miljoen boeken" verkocht, breidde onlangs zijn aanbod uit naar "de best verkopende nieuwe boeken". 

 

Nieuwe investeerders gezocht

Na de moeilijke evenwichtsoefening om de honderd jaar oude tweedehandsboekenwinkel te verzoenen met het internet, wacht dit jaar eenzelfde opdracht: het familiebedrijf aan nieuwe investeerders helpen, zonder het eigen karakter van de winkel aan de deur te zetten. Vorig jaar lukte de poging om externe investeerders te vinden niet zo goed, dit jaar wordt gehoopt dat de betere cijfers toch nieuw geld aantrekken. Het is echter niet bekend of eigenaar Jan Bernard de Slegte bereid is om de nieuwe investeerders ook een meerderheidsbelang te geven. 

Boekhandel De Slegte heeft weer aangeknoopt met een omzetgroei, na een lastigere periode gedurende de laatste paar jaar. Zonder concrete cijfers te noemen, stelt directeur Ron Mulders dat de commerciële resultaten in 2010 verbeterd zijn. De grootste groei werd behaald via de webshop, die nu goed is voor 13% van de jaaromzet.

Geworsteld met het internet

 Het internet was nochtans in 2008 nog benoemd als schuldige voor de moeilijkheden waarin De Slegte zich toen bevond. Mulders nuanceert: "De Slegte is een ambachtelijk bedrijf, dat wat moeite had om een goede invulling voor het gegeven 'internet' te vinden. Sindsdien hebben we een unieke formule uitgewerkt, waardoor onze 27 winkels feitelijk ook magazijnen zijn voor de webshop. Zo kunnen we de teruglopende winkelbezoeken compenseren: de internetverkoop stijgt namelijk gigantisch." Door de consument de keuze te geven tussen rondstruinen in echte winkels of in de webshop, is hun band met De Slegte ook sterk verbeterd,  aldus Mulders. De Slegte, dat in 2010 "zowat drie miljoen boeken" verkocht, breidde onlangs zijn aanbod uit naar "de best verkopende nieuwe boeken". 

 

Nieuwe investeerders gezocht

Na de moeilijke evenwichtsoefening om de honderd jaar oude tweedehandsboekenwinkel te verzoenen met het internet, wacht dit jaar eenzelfde opdracht: het familiebedrijf aan nieuwe investeerders helpen, zonder het eigen karakter van de winkel aan de deur te zetten. Vorig jaar lukte de poging om externe investeerders te vinden niet zo goed, dit jaar wordt gehoopt dat de betere cijfers toch nieuw geld aantrekken. Het is echter niet bekend of eigenaar Jan Bernard de Slegte bereid is om de nieuwe investeerders ook een meerderheidsbelang te geven. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top