Webshop stuwt De Slegte vooruit

Webshop stuwt De Slegte vooruit

Boekhandel De Slegte heeft weer aangeknoopt met een omzetgroei, na een lastigere periode gedurende de laatste paar jaar. Zonder concrete cijfers te noemen, stelt directeur Ron Mulders dat de commerciële resultaten in 2010 verbeterd zijn. De grootste groei werd behaald via de webshop, die nu goed is voor 13% van de jaaromzet.

Geworsteld met het internet

 Het internet was nochtans in 2008 nog benoemd als schuldige voor de moeilijkheden waarin De Slegte zich toen bevond. Mulders nuanceert: "De Slegte is een ambachtelijk bedrijf, dat wat moeite had om een goede invulling voor het gegeven 'internet' te vinden. Sindsdien hebben we een unieke formule uitgewerkt, waardoor onze 27 winkels feitelijk ook magazijnen zijn voor de webshop. Zo kunnen we de teruglopende winkelbezoeken compenseren: de internetverkoop stijgt namelijk gigantisch." Door de consument de keuze te geven tussen rondstruinen in echte winkels of in de webshop, is hun band met De Slegte ook sterk verbeterd,  aldus Mulders. De Slegte, dat in 2010 "zowat drie miljoen boeken" verkocht, breidde onlangs zijn aanbod uit naar "de best verkopende nieuwe boeken". 

 

Nieuwe investeerders gezocht

Na de moeilijke evenwichtsoefening om de honderd jaar oude tweedehandsboekenwinkel te verzoenen met het internet, wacht dit jaar eenzelfde opdracht: het familiebedrijf aan nieuwe investeerders helpen, zonder het eigen karakter van de winkel aan de deur te zetten. Vorig jaar lukte de poging om externe investeerders te vinden niet zo goed, dit jaar wordt gehoopt dat de betere cijfers toch nieuw geld aantrekken. Het is echter niet bekend of eigenaar Jan Bernard de Slegte bereid is om de nieuwe investeerders ook een meerderheidsbelang te geven. 

Boekhandel De Slegte heeft weer aangeknoopt met een omzetgroei, na een lastigere periode gedurende de laatste paar jaar. Zonder concrete cijfers te noemen, stelt directeur Ron Mulders dat de commerciële resultaten in 2010 verbeterd zijn. De grootste groei werd behaald via de webshop, die nu goed is voor 13% van de jaaromzet.

Geworsteld met het internet

 Het internet was nochtans in 2008 nog benoemd als schuldige voor de moeilijkheden waarin De Slegte zich toen bevond. Mulders nuanceert: "De Slegte is een ambachtelijk bedrijf, dat wat moeite had om een goede invulling voor het gegeven 'internet' te vinden. Sindsdien hebben we een unieke formule uitgewerkt, waardoor onze 27 winkels feitelijk ook magazijnen zijn voor de webshop. Zo kunnen we de teruglopende winkelbezoeken compenseren: de internetverkoop stijgt namelijk gigantisch." Door de consument de keuze te geven tussen rondstruinen in echte winkels of in de webshop, is hun band met De Slegte ook sterk verbeterd,  aldus Mulders. De Slegte, dat in 2010 "zowat drie miljoen boeken" verkocht, breidde onlangs zijn aanbod uit naar "de best verkopende nieuwe boeken". 

 

Nieuwe investeerders gezocht

Na de moeilijke evenwichtsoefening om de honderd jaar oude tweedehandsboekenwinkel te verzoenen met het internet, wacht dit jaar eenzelfde opdracht: het familiebedrijf aan nieuwe investeerders helpen, zonder het eigen karakter van de winkel aan de deur te zetten. Vorig jaar lukte de poging om externe investeerders te vinden niet zo goed, dit jaar wordt gehoopt dat de betere cijfers toch nieuw geld aantrekken. Het is echter niet bekend of eigenaar Jan Bernard de Slegte bereid is om de nieuwe investeerders ook een meerderheidsbelang te geven. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

De Vlaamse investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygië̈ne- en verzorgingsartikelen alsook accessoires voor huisdieren produceert en verdeelt aan speciaalzaken en -ketens.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Back to top