Webshop stuwt De Slegte vooruit

Webshop stuwt De Slegte vooruit

Boekhandel De Slegte heeft weer aangeknoopt met een omzetgroei, na een lastigere periode gedurende de laatste paar jaar. Zonder concrete cijfers te noemen, stelt directeur Ron Mulders dat de commerciële resultaten in 2010 verbeterd zijn. De grootste groei werd behaald via de webshop, die nu goed is voor 13% van de jaaromzet.

Geworsteld met het internet

 Het internet was nochtans in 2008 nog benoemd als schuldige voor de moeilijkheden waarin De Slegte zich toen bevond. Mulders nuanceert: "De Slegte is een ambachtelijk bedrijf, dat wat moeite had om een goede invulling voor het gegeven 'internet' te vinden. Sindsdien hebben we een unieke formule uitgewerkt, waardoor onze 27 winkels feitelijk ook magazijnen zijn voor de webshop. Zo kunnen we de teruglopende winkelbezoeken compenseren: de internetverkoop stijgt namelijk gigantisch." Door de consument de keuze te geven tussen rondstruinen in echte winkels of in de webshop, is hun band met De Slegte ook sterk verbeterd,  aldus Mulders. De Slegte, dat in 2010 "zowat drie miljoen boeken" verkocht, breidde onlangs zijn aanbod uit naar "de best verkopende nieuwe boeken". 

 

Nieuwe investeerders gezocht

Na de moeilijke evenwichtsoefening om de honderd jaar oude tweedehandsboekenwinkel te verzoenen met het internet, wacht dit jaar eenzelfde opdracht: het familiebedrijf aan nieuwe investeerders helpen, zonder het eigen karakter van de winkel aan de deur te zetten. Vorig jaar lukte de poging om externe investeerders te vinden niet zo goed, dit jaar wordt gehoopt dat de betere cijfers toch nieuw geld aantrekken. Het is echter niet bekend of eigenaar Jan Bernard de Slegte bereid is om de nieuwe investeerders ook een meerderheidsbelang te geven. 

Boekhandel De Slegte heeft weer aangeknoopt met een omzetgroei, na een lastigere periode gedurende de laatste paar jaar. Zonder concrete cijfers te noemen, stelt directeur Ron Mulders dat de commerciële resultaten in 2010 verbeterd zijn. De grootste groei werd behaald via de webshop, die nu goed is voor 13% van de jaaromzet.

Geworsteld met het internet

 Het internet was nochtans in 2008 nog benoemd als schuldige voor de moeilijkheden waarin De Slegte zich toen bevond. Mulders nuanceert: "De Slegte is een ambachtelijk bedrijf, dat wat moeite had om een goede invulling voor het gegeven 'internet' te vinden. Sindsdien hebben we een unieke formule uitgewerkt, waardoor onze 27 winkels feitelijk ook magazijnen zijn voor de webshop. Zo kunnen we de teruglopende winkelbezoeken compenseren: de internetverkoop stijgt namelijk gigantisch." Door de consument de keuze te geven tussen rondstruinen in echte winkels of in de webshop, is hun band met De Slegte ook sterk verbeterd,  aldus Mulders. De Slegte, dat in 2010 "zowat drie miljoen boeken" verkocht, breidde onlangs zijn aanbod uit naar "de best verkopende nieuwe boeken". 

 

Nieuwe investeerders gezocht

Na de moeilijke evenwichtsoefening om de honderd jaar oude tweedehandsboekenwinkel te verzoenen met het internet, wacht dit jaar eenzelfde opdracht: het familiebedrijf aan nieuwe investeerders helpen, zonder het eigen karakter van de winkel aan de deur te zetten. Vorig jaar lukte de poging om externe investeerders te vinden niet zo goed, dit jaar wordt gehoopt dat de betere cijfers toch nieuw geld aantrekken. Het is echter niet bekend of eigenaar Jan Bernard de Slegte bereid is om de nieuwe investeerders ook een meerderheidsbelang te geven. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top