Winkelcriminaliteit met 6,5% gestegen in BeLux

Winkelcriminaliteit met 6,5% gestegen in BeLux

shoplifterDe Belgische en Luxemburgse handelaars zagen tussen juli 2010 en juni 2011 het verlies aan inkomsten als gevolg van winkeldiefstal, leveranciersfraude, bedrog door eigen medewerkers en administratieve fouten met liefst 6,5% stijgen. Meteen de grootste stijging sinds het Centre for Retail Research 11 jaar geleden haar eerste Global Retail Theft Barometer publiceerde. In ons land ondervroegen de onderzoekers 2.209 winkels, bij wie 24 grote retailketens.

915 miljoen euro derving

In België en Luxemburg bedraagt de derving, het bedrag dat de handelaars tussen hun vingers zien glippen, 1,47% op de omzet van de detailhandel. Concreet betekent dat een inkomstenverlies van 915 miljoen euro. Met deze hoge cijfers staan België en Luxemburg op de achtste laatste plaats van de 26 Europese landen die in de survey opgenomen werden - enkel Rusland, Turkije, Tsjechië, de Baltische staten en Hongarije doen nóg slechter. Dat maakt ons meteen ook de slechtste leerling van de West-Europese klas.


Al onze buurlanden doen het beter. Zo staat Duitsland, na de gedeelde eerste plaats van Zwitserland en Oostenrijk (1,04% derving), op drie met slechts 1,20% inkomstenverlies, al zien de Duitse retailers de schade wel flink oplopen ten opzichte van 2010 (+7,1%). Nederland scoort met 1,30% derving ook goed en valt zo net naast het Europese podium. Toch is het verlies bij onze Noorderburen dit jaar ook sterk gestegen (+6,6%). Met 1,40% derving is Frankrijk een Europese middenmoot.


De derving zit trouwens overal in de lift: in heel Europa werd een stijging van 7,8% opgetekend. En wereldwijd steeg het verlies 6,6%, goed voor een indrukwekkend bedrag van 88,8 miljard euro of 1,45% van de totale omzet van de detailhandel - België zit dus "mooi" op het gemiddelde.


Internationaal komen India (2,38%), Rusland (1,74%) en Marokko (1,72%) het slechtst uit het onderzoek. De kleinste verliezen werden dan weer opgetekend in Taiwan (0,91%), Hongkong (0,95%), Zwitserland, Oostenrijk en Japan (telkens 1,04%).

 

 

Derving 2010

(t.o.v. omzet)

Derving 2011 (t.o.v. omzet)

Evolutie 2010-2011

Wereldwijd

1,36%

1,45%

+6,6%

Europa

1,29%

1,39%

+7,8%

BeLux

1,38%

1,47%

+6,5%

Frankrijk

1,36%

1,40%

+2,9%

Duitsland

1,12%

1,20%

+7,1%

Nederland

1,22%

1,30%

+6,6%

Winkeldiefstal kost elk Belgisch/Luxemburgs gezin 219 euro

De kosten van die winkelcriminaliteit moeten uiteraard betaald worden (lees: verrekend in de verkoopprijzen). En daar draagt iedereen zijn steentje toe bij, ook eerlijke klanten, aldus de onderzoekers. Op die manier zadelen criminelen elk Europees gezin op met een meerkost van 150 euro per jaar op hun aankopen. Voor de BeLux komt die zogenoemde “criminaliteitstaks” zelfs neer op 219 euro per jaar.


Overigens zijn niet alle producten even gegeerd bij dieven. Dat blijkt uit de opsplitsing van de dervingcijfers per productcategorie. De derving is het grootst bij kleding- en accessoires (1,87%); cosmetica, parfum, gezondheids- en schoonheidsproducten (1,79%) en auto-onderdelen, ijzerwaren, doe-het-zelfgereedschap en bouwmaterialen (1,77%). De kleinste verliezen worden opgetekend bij sterke drank, wijn en bier (0,76% derving), schoenen, sportkledij en -artikelen (0,85%) en elektrische toestellen, elektronica en computers (0,97%).

Eigen personeel “goed” voor kwart tot derde van alle diefstal

Wereldwijd blijkt dat winkeldiefstal door klanten de grootste schadepost is: goed voor 43,2% van het verlies of een prijskaartje van 38,4 miljard euro. Ter vergelijking: in 2010 tekenden klanten nog voor 33,8 miljard schade. In één jaar tijd kwam er dus 13,4% bij. Ook de eigen medewerkers kennen er wat van: diefstal, kassafraude en ongeoorloofde kortingen aan familie of vrienden zijn wereldwijd goed voor een derde van alle verlies. Leveranciersfraude blijkt met 5,6% het minst vaak voor te komen.


In Europa werden er in de bestudeerde periode bijna 3,3 miljoen dieven betrapt, een lichte daling ten opzichte van 2010. Liefst 96% van hen bleken klanten, in slechts 4 op de 100 gevallen ging het om eigen medewerkers. Ter vergelijking: in Noord-Amerika is 29% van de betrapte dieven een personeelslid. Toch betekenen de Europese cijfers niet dat er aan diefstal door personeel minder zwaar getild mag worden: het gemiddelde gestolen bedrag door personeelsleden ligt immers 14 keer hoger dan bij diefstal door klanten (respectievelijk 1.381,40 euro tegenover 93,85 euro).


 

Diefstal door klanten

Diefstal door personeel

Interne fouten

Fraude door leveranciers

Wereldwijd

43,2%

35%

16,2%

5,6%

Europa

47,7%

30,2%

16,1%

6%

BeLux

50,5%

26,9%

17,3%

5,3%

Stijging derving ondanks méér beveiliging

Volgens het onderzoek investeerden de Europese retailers een kleine 2% méér in diefstalbeveiliging dan in 2010. Alles samen gaat het om een slordige 8,4 miljard euro. Toch steeg de derving in Europa met 7,8%, een gevolg van de economische en financiële crisis.


Om diefstal tegen te gaan, investeerden de handelaars vooral in meer training voor het personeel om diefstal vlotter te herkennen en om kandidaat-dieven af te schrikken. Liefst 95% van de Europese retailers doet dat al. De tweede meest doorgevoerde maatregel is de invoering van hardware en software ter preventie van criminaliteit (bij 44% van de handelaars). Op de derde plaats staat het voornemen om meer personeel te rekruteren of in te huren ter voorkoming van diefstal.


De Global Retail Theft Barometer 2011 wordt sinds 2001 elk jaar uitgevoerd door het onafhankelijke Britse Centre for Retail Research. Vandaag beslaat het onderzoek 43 landen wereldwijd, waaronder 26 Europese. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 1.187 retailers, die samen 7,3 miljard euro omzetten.

shoplifterDe Belgische en Luxemburgse handelaars zagen tussen juli 2010 en juni 2011 het verlies aan inkomsten als gevolg van winkeldiefstal, leveranciersfraude, bedrog door eigen medewerkers en administratieve fouten met liefst 6,5% stijgen. Meteen de grootste stijging sinds het Centre for Retail Research 11 jaar geleden haar eerste Global Retail Theft Barometer publiceerde. In ons land ondervroegen de onderzoekers 2.209 winkels, bij wie 24 grote retailketens.

915 miljoen euro derving

In België en Luxemburg bedraagt de derving, het bedrag dat de handelaars tussen hun vingers zien glippen, 1,47% op de omzet van de detailhandel. Concreet betekent dat een inkomstenverlies van 915 miljoen euro. Met deze hoge cijfers staan België en Luxemburg op de achtste laatste plaats van de 26 Europese landen die in de survey opgenomen werden - enkel Rusland, Turkije, Tsjechië, de Baltische staten en Hongarije doen nóg slechter. Dat maakt ons meteen ook de slechtste leerling van de West-Europese klas.


Al onze buurlanden doen het beter. Zo staat Duitsland, na de gedeelde eerste plaats van Zwitserland en Oostenrijk (1,04% derving), op drie met slechts 1,20% inkomstenverlies, al zien de Duitse retailers de schade wel flink oplopen ten opzichte van 2010 (+7,1%). Nederland scoort met 1,30% derving ook goed en valt zo net naast het Europese podium. Toch is het verlies bij onze Noorderburen dit jaar ook sterk gestegen (+6,6%). Met 1,40% derving is Frankrijk een Europese middenmoot.


De derving zit trouwens overal in de lift: in heel Europa werd een stijging van 7,8% opgetekend. En wereldwijd steeg het verlies 6,6%, goed voor een indrukwekkend bedrag van 88,8 miljard euro of 1,45% van de totale omzet van de detailhandel - België zit dus "mooi" op het gemiddelde.


Internationaal komen India (2,38%), Rusland (1,74%) en Marokko (1,72%) het slechtst uit het onderzoek. De kleinste verliezen werden dan weer opgetekend in Taiwan (0,91%), Hongkong (0,95%), Zwitserland, Oostenrijk en Japan (telkens 1,04%).

 

 

Derving 2010

(t.o.v. omzet)

Derving 2011 (t.o.v. omzet)

Evolutie 2010-2011

Wereldwijd

1,36%

1,45%

+6,6%

Europa

1,29%

1,39%

+7,8%

BeLux

1,38%

1,47%

+6,5%

Frankrijk

1,36%

1,40%

+2,9%

Duitsland

1,12%

1,20%

+7,1%

Nederland

1,22%

1,30%

+6,6%

Winkeldiefstal kost elk Belgisch/Luxemburgs gezin 219 euro

De kosten van die winkelcriminaliteit moeten uiteraard betaald worden (lees: verrekend in de verkoopprijzen). En daar draagt iedereen zijn steentje toe bij, ook eerlijke klanten, aldus de onderzoekers. Op die manier zadelen criminelen elk Europees gezin op met een meerkost van 150 euro per jaar op hun aankopen. Voor de BeLux komt die zogenoemde “criminaliteitstaks” zelfs neer op 219 euro per jaar.


Overigens zijn niet alle producten even gegeerd bij dieven. Dat blijkt uit de opsplitsing van de dervingcijfers per productcategorie. De derving is het grootst bij kleding- en accessoires (1,87%); cosmetica, parfum, gezondheids- en schoonheidsproducten (1,79%) en auto-onderdelen, ijzerwaren, doe-het-zelfgereedschap en bouwmaterialen (1,77%). De kleinste verliezen worden opgetekend bij sterke drank, wijn en bier (0,76% derving), schoenen, sportkledij en -artikelen (0,85%) en elektrische toestellen, elektronica en computers (0,97%).

Eigen personeel “goed” voor kwart tot derde van alle diefstal

Wereldwijd blijkt dat winkeldiefstal door klanten de grootste schadepost is: goed voor 43,2% van het verlies of een prijskaartje van 38,4 miljard euro. Ter vergelijking: in 2010 tekenden klanten nog voor 33,8 miljard schade. In één jaar tijd kwam er dus 13,4% bij. Ook de eigen medewerkers kennen er wat van: diefstal, kassafraude en ongeoorloofde kortingen aan familie of vrienden zijn wereldwijd goed voor een derde van alle verlies. Leveranciersfraude blijkt met 5,6% het minst vaak voor te komen.


In Europa werden er in de bestudeerde periode bijna 3,3 miljoen dieven betrapt, een lichte daling ten opzichte van 2010. Liefst 96% van hen bleken klanten, in slechts 4 op de 100 gevallen ging het om eigen medewerkers. Ter vergelijking: in Noord-Amerika is 29% van de betrapte dieven een personeelslid. Toch betekenen de Europese cijfers niet dat er aan diefstal door personeel minder zwaar getild mag worden: het gemiddelde gestolen bedrag door personeelsleden ligt immers 14 keer hoger dan bij diefstal door klanten (respectievelijk 1.381,40 euro tegenover 93,85 euro).


 

Diefstal door klanten

Diefstal door personeel

Interne fouten

Fraude door leveranciers

Wereldwijd

43,2%

35%

16,2%

5,6%

Europa

47,7%

30,2%

16,1%

6%

BeLux

50,5%

26,9%

17,3%

5,3%

Stijging derving ondanks méér beveiliging

Volgens het onderzoek investeerden de Europese retailers een kleine 2% méér in diefstalbeveiliging dan in 2010. Alles samen gaat het om een slordige 8,4 miljard euro. Toch steeg de derving in Europa met 7,8%, een gevolg van de economische en financiële crisis.


Om diefstal tegen te gaan, investeerden de handelaars vooral in meer training voor het personeel om diefstal vlotter te herkennen en om kandidaat-dieven af te schrikken. Liefst 95% van de Europese retailers doet dat al. De tweede meest doorgevoerde maatregel is de invoering van hardware en software ter preventie van criminaliteit (bij 44% van de handelaars). Op de derde plaats staat het voornemen om meer personeel te rekruteren of in te huren ter voorkoming van diefstal.


De Global Retail Theft Barometer 2011 wordt sinds 2001 elk jaar uitgevoerd door het onafhankelijke Britse Centre for Retail Research. Vandaag beslaat het onderzoek 43 landen wereldwijd, waaronder 26 Europese. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 1.187 retailers, die samen 7,3 miljard euro omzetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top