Winkelcriminaliteit met 6,5% gestegen in BeLux

Winkelcriminaliteit met 6,5% gestegen in BeLux

shoplifterDe Belgische en Luxemburgse handelaars zagen tussen juli 2010 en juni 2011 het verlies aan inkomsten als gevolg van winkeldiefstal, leveranciersfraude, bedrog door eigen medewerkers en administratieve fouten met liefst 6,5% stijgen. Meteen de grootste stijging sinds het Centre for Retail Research 11 jaar geleden haar eerste Global Retail Theft Barometer publiceerde. In ons land ondervroegen de onderzoekers 2.209 winkels, bij wie 24 grote retailketens.

915 miljoen euro derving

In België en Luxemburg bedraagt de derving, het bedrag dat de handelaars tussen hun vingers zien glippen, 1,47% op de omzet van de detailhandel. Concreet betekent dat een inkomstenverlies van 915 miljoen euro. Met deze hoge cijfers staan België en Luxemburg op de achtste laatste plaats van de 26 Europese landen die in de survey opgenomen werden - enkel Rusland, Turkije, Tsjechië, de Baltische staten en Hongarije doen nóg slechter. Dat maakt ons meteen ook de slechtste leerling van de West-Europese klas.


Al onze buurlanden doen het beter. Zo staat Duitsland, na de gedeelde eerste plaats van Zwitserland en Oostenrijk (1,04% derving), op drie met slechts 1,20% inkomstenverlies, al zien de Duitse retailers de schade wel flink oplopen ten opzichte van 2010 (+7,1%). Nederland scoort met 1,30% derving ook goed en valt zo net naast het Europese podium. Toch is het verlies bij onze Noorderburen dit jaar ook sterk gestegen (+6,6%). Met 1,40% derving is Frankrijk een Europese middenmoot.


De derving zit trouwens overal in de lift: in heel Europa werd een stijging van 7,8% opgetekend. En wereldwijd steeg het verlies 6,6%, goed voor een indrukwekkend bedrag van 88,8 miljard euro of 1,45% van de totale omzet van de detailhandel - België zit dus "mooi" op het gemiddelde.


Internationaal komen India (2,38%), Rusland (1,74%) en Marokko (1,72%) het slechtst uit het onderzoek. De kleinste verliezen werden dan weer opgetekend in Taiwan (0,91%), Hongkong (0,95%), Zwitserland, Oostenrijk en Japan (telkens 1,04%).

 

 

Derving 2010

(t.o.v. omzet)

Derving 2011 (t.o.v. omzet)

Evolutie 2010-2011

Wereldwijd

1,36%

1,45%

+6,6%

Europa

1,29%

1,39%

+7,8%

BeLux

1,38%

1,47%

+6,5%

Frankrijk

1,36%

1,40%

+2,9%

Duitsland

1,12%

1,20%

+7,1%

Nederland

1,22%

1,30%

+6,6%

Winkeldiefstal kost elk Belgisch/Luxemburgs gezin 219 euro

De kosten van die winkelcriminaliteit moeten uiteraard betaald worden (lees: verrekend in de verkoopprijzen). En daar draagt iedereen zijn steentje toe bij, ook eerlijke klanten, aldus de onderzoekers. Op die manier zadelen criminelen elk Europees gezin op met een meerkost van 150 euro per jaar op hun aankopen. Voor de BeLux komt die zogenoemde “criminaliteitstaks” zelfs neer op 219 euro per jaar.


Overigens zijn niet alle producten even gegeerd bij dieven. Dat blijkt uit de opsplitsing van de dervingcijfers per productcategorie. De derving is het grootst bij kleding- en accessoires (1,87%); cosmetica, parfum, gezondheids- en schoonheidsproducten (1,79%) en auto-onderdelen, ijzerwaren, doe-het-zelfgereedschap en bouwmaterialen (1,77%). De kleinste verliezen worden opgetekend bij sterke drank, wijn en bier (0,76% derving), schoenen, sportkledij en -artikelen (0,85%) en elektrische toestellen, elektronica en computers (0,97%).

Eigen personeel “goed” voor kwart tot derde van alle diefstal

Wereldwijd blijkt dat winkeldiefstal door klanten de grootste schadepost is: goed voor 43,2% van het verlies of een prijskaartje van 38,4 miljard euro. Ter vergelijking: in 2010 tekenden klanten nog voor 33,8 miljard schade. In één jaar tijd kwam er dus 13,4% bij. Ook de eigen medewerkers kennen er wat van: diefstal, kassafraude en ongeoorloofde kortingen aan familie of vrienden zijn wereldwijd goed voor een derde van alle verlies. Leveranciersfraude blijkt met 5,6% het minst vaak voor te komen.


In Europa werden er in de bestudeerde periode bijna 3,3 miljoen dieven betrapt, een lichte daling ten opzichte van 2010. Liefst 96% van hen bleken klanten, in slechts 4 op de 100 gevallen ging het om eigen medewerkers. Ter vergelijking: in Noord-Amerika is 29% van de betrapte dieven een personeelslid. Toch betekenen de Europese cijfers niet dat er aan diefstal door personeel minder zwaar getild mag worden: het gemiddelde gestolen bedrag door personeelsleden ligt immers 14 keer hoger dan bij diefstal door klanten (respectievelijk 1.381,40 euro tegenover 93,85 euro).


 

Diefstal door klanten

Diefstal door personeel

Interne fouten

Fraude door leveranciers

Wereldwijd

43,2%

35%

16,2%

5,6%

Europa

47,7%

30,2%

16,1%

6%

BeLux

50,5%

26,9%

17,3%

5,3%

Stijging derving ondanks méér beveiliging

Volgens het onderzoek investeerden de Europese retailers een kleine 2% méér in diefstalbeveiliging dan in 2010. Alles samen gaat het om een slordige 8,4 miljard euro. Toch steeg de derving in Europa met 7,8%, een gevolg van de economische en financiële crisis.


Om diefstal tegen te gaan, investeerden de handelaars vooral in meer training voor het personeel om diefstal vlotter te herkennen en om kandidaat-dieven af te schrikken. Liefst 95% van de Europese retailers doet dat al. De tweede meest doorgevoerde maatregel is de invoering van hardware en software ter preventie van criminaliteit (bij 44% van de handelaars). Op de derde plaats staat het voornemen om meer personeel te rekruteren of in te huren ter voorkoming van diefstal.


De Global Retail Theft Barometer 2011 wordt sinds 2001 elk jaar uitgevoerd door het onafhankelijke Britse Centre for Retail Research. Vandaag beslaat het onderzoek 43 landen wereldwijd, waaronder 26 Europese. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 1.187 retailers, die samen 7,3 miljard euro omzetten.

shoplifterDe Belgische en Luxemburgse handelaars zagen tussen juli 2010 en juni 2011 het verlies aan inkomsten als gevolg van winkeldiefstal, leveranciersfraude, bedrog door eigen medewerkers en administratieve fouten met liefst 6,5% stijgen. Meteen de grootste stijging sinds het Centre for Retail Research 11 jaar geleden haar eerste Global Retail Theft Barometer publiceerde. In ons land ondervroegen de onderzoekers 2.209 winkels, bij wie 24 grote retailketens.

915 miljoen euro derving

In België en Luxemburg bedraagt de derving, het bedrag dat de handelaars tussen hun vingers zien glippen, 1,47% op de omzet van de detailhandel. Concreet betekent dat een inkomstenverlies van 915 miljoen euro. Met deze hoge cijfers staan België en Luxemburg op de achtste laatste plaats van de 26 Europese landen die in de survey opgenomen werden - enkel Rusland, Turkije, Tsjechië, de Baltische staten en Hongarije doen nóg slechter. Dat maakt ons meteen ook de slechtste leerling van de West-Europese klas.


Al onze buurlanden doen het beter. Zo staat Duitsland, na de gedeelde eerste plaats van Zwitserland en Oostenrijk (1,04% derving), op drie met slechts 1,20% inkomstenverlies, al zien de Duitse retailers de schade wel flink oplopen ten opzichte van 2010 (+7,1%). Nederland scoort met 1,30% derving ook goed en valt zo net naast het Europese podium. Toch is het verlies bij onze Noorderburen dit jaar ook sterk gestegen (+6,6%). Met 1,40% derving is Frankrijk een Europese middenmoot.


De derving zit trouwens overal in de lift: in heel Europa werd een stijging van 7,8% opgetekend. En wereldwijd steeg het verlies 6,6%, goed voor een indrukwekkend bedrag van 88,8 miljard euro of 1,45% van de totale omzet van de detailhandel - België zit dus "mooi" op het gemiddelde.


Internationaal komen India (2,38%), Rusland (1,74%) en Marokko (1,72%) het slechtst uit het onderzoek. De kleinste verliezen werden dan weer opgetekend in Taiwan (0,91%), Hongkong (0,95%), Zwitserland, Oostenrijk en Japan (telkens 1,04%).

 

 

Derving 2010

(t.o.v. omzet)

Derving 2011 (t.o.v. omzet)

Evolutie 2010-2011

Wereldwijd

1,36%

1,45%

+6,6%

Europa

1,29%

1,39%

+7,8%

BeLux

1,38%

1,47%

+6,5%

Frankrijk

1,36%

1,40%

+2,9%

Duitsland

1,12%

1,20%

+7,1%

Nederland

1,22%

1,30%

+6,6%

Winkeldiefstal kost elk Belgisch/Luxemburgs gezin 219 euro

De kosten van die winkelcriminaliteit moeten uiteraard betaald worden (lees: verrekend in de verkoopprijzen). En daar draagt iedereen zijn steentje toe bij, ook eerlijke klanten, aldus de onderzoekers. Op die manier zadelen criminelen elk Europees gezin op met een meerkost van 150 euro per jaar op hun aankopen. Voor de BeLux komt die zogenoemde “criminaliteitstaks” zelfs neer op 219 euro per jaar.


Overigens zijn niet alle producten even gegeerd bij dieven. Dat blijkt uit de opsplitsing van de dervingcijfers per productcategorie. De derving is het grootst bij kleding- en accessoires (1,87%); cosmetica, parfum, gezondheids- en schoonheidsproducten (1,79%) en auto-onderdelen, ijzerwaren, doe-het-zelfgereedschap en bouwmaterialen (1,77%). De kleinste verliezen worden opgetekend bij sterke drank, wijn en bier (0,76% derving), schoenen, sportkledij en -artikelen (0,85%) en elektrische toestellen, elektronica en computers (0,97%).

Eigen personeel “goed” voor kwart tot derde van alle diefstal

Wereldwijd blijkt dat winkeldiefstal door klanten de grootste schadepost is: goed voor 43,2% van het verlies of een prijskaartje van 38,4 miljard euro. Ter vergelijking: in 2010 tekenden klanten nog voor 33,8 miljard schade. In één jaar tijd kwam er dus 13,4% bij. Ook de eigen medewerkers kennen er wat van: diefstal, kassafraude en ongeoorloofde kortingen aan familie of vrienden zijn wereldwijd goed voor een derde van alle verlies. Leveranciersfraude blijkt met 5,6% het minst vaak voor te komen.


In Europa werden er in de bestudeerde periode bijna 3,3 miljoen dieven betrapt, een lichte daling ten opzichte van 2010. Liefst 96% van hen bleken klanten, in slechts 4 op de 100 gevallen ging het om eigen medewerkers. Ter vergelijking: in Noord-Amerika is 29% van de betrapte dieven een personeelslid. Toch betekenen de Europese cijfers niet dat er aan diefstal door personeel minder zwaar getild mag worden: het gemiddelde gestolen bedrag door personeelsleden ligt immers 14 keer hoger dan bij diefstal door klanten (respectievelijk 1.381,40 euro tegenover 93,85 euro).


 

Diefstal door klanten

Diefstal door personeel

Interne fouten

Fraude door leveranciers

Wereldwijd

43,2%

35%

16,2%

5,6%

Europa

47,7%

30,2%

16,1%

6%

BeLux

50,5%

26,9%

17,3%

5,3%

Stijging derving ondanks méér beveiliging

Volgens het onderzoek investeerden de Europese retailers een kleine 2% méér in diefstalbeveiliging dan in 2010. Alles samen gaat het om een slordige 8,4 miljard euro. Toch steeg de derving in Europa met 7,8%, een gevolg van de economische en financiële crisis.


Om diefstal tegen te gaan, investeerden de handelaars vooral in meer training voor het personeel om diefstal vlotter te herkennen en om kandidaat-dieven af te schrikken. Liefst 95% van de Europese retailers doet dat al. De tweede meest doorgevoerde maatregel is de invoering van hardware en software ter preventie van criminaliteit (bij 44% van de handelaars). Op de derde plaats staat het voornemen om meer personeel te rekruteren of in te huren ter voorkoming van diefstal.


De Global Retail Theft Barometer 2011 wordt sinds 2001 elk jaar uitgevoerd door het onafhankelijke Britse Centre for Retail Research. Vandaag beslaat het onderzoek 43 landen wereldwijd, waaronder 26 Europese. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 1.187 retailers, die samen 7,3 miljard euro omzetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top