Winkeldiefstal aangeven vereenvoudigd via formulier.

Winkeldiefstal aangeven vereenvoudigd via formulier.

- UPDATE - UNIZO en de overheid hebben een nieuwe regeling getroffen die het minder omslachtig en tijdrovend maakt om winkeldiefstal aan te geven. Handelaars kunnen vanaf nu kiezen of ze betrapte dieven onmiddellijk aangeven bij het parket of een vaststellingformulier invullen dat na drie vaststellingen tot automatische vervolging leidt.

 

Handelaars kunnen dankzij de nieuwe regeling bij winkeldiefstal een vaststellingsformulier invullen, dat ze dienen door te sturen naar een gegevensdatabank van de vzw Preventie en Veiligheid. Ze hoeven met andere woorden niet langer per se aangifte te doen bij het parket. Als de handelaar ervoor kiest de politie buiten het incident te laten en enkel een vaststellingsformulier in te vullen, volgt na drie diefstallen automatische vervolging. 

 

Bij de eerste twee winkeldiefstallen kan de winkelier wel een kostenvergoeding van 20 euro eisen, die de dief overigens zelf moet betalen. Na een derde diefstal door eenzelfde dader wordt het dossier doorgegeven aan het parket. Hierna volgen gerechtelijke stappen.

 

Reden is dat de gemiddelde winkeldiefstal een te kleine waarde heeft om een dief voor te vervolgen en te straffen. Het parket wordt daarenboven reeds overbelast met dergelijke kleine zaken, terwijl het ook voor retailers een grote belasting blijkt om telkenmale alle formaliteiten van de aangifte te doorstaan.

 

UNIZO roept handelaars desalniettemin op om bij diefstal nog steeds de politie te verwittigen. Indien de diefstal grotere bedragen betreft dan 20 euro, blijft het natuurlijk interessanter om onmiddellijk de politie bij de zaak te roepen. Het parket oordeelt dan zelf of de winkeldieven al dan niet worden vervolgd. Bovendien is het systeem enkel van nut wanneer de winkeldief op heterdaad kan worden betrapt.

 

In tegenstelling tot wat in sommige media verschijnt, is het verhoopte resultaat van de regeling dat dankzij een vermindering van de belasting voor alle betrokken partijen, winkeliers gemakkelijker aangifte zullen doen kleine diefstallen. Vroeger hadden ze dergelijke diefstalletjes door de rompslomp misschien eerder door de vingers gezien.

- UPDATE - UNIZO en de overheid hebben een nieuwe regeling getroffen die het minder omslachtig en tijdrovend maakt om winkeldiefstal aan te geven. Handelaars kunnen vanaf nu kiezen of ze betrapte dieven onmiddellijk aangeven bij het parket of een vaststellingformulier invullen dat na drie vaststellingen tot automatische vervolging leidt.

 

Handelaars kunnen dankzij de nieuwe regeling bij winkeldiefstal een vaststellingsformulier invullen, dat ze dienen door te sturen naar een gegevensdatabank van de vzw Preventie en Veiligheid. Ze hoeven met andere woorden niet langer per se aangifte te doen bij het parket. Als de handelaar ervoor kiest de politie buiten het incident te laten en enkel een vaststellingsformulier in te vullen, volgt na drie diefstallen automatische vervolging. 

 

Bij de eerste twee winkeldiefstallen kan de winkelier wel een kostenvergoeding van 20 euro eisen, die de dief overigens zelf moet betalen. Na een derde diefstal door eenzelfde dader wordt het dossier doorgegeven aan het parket. Hierna volgen gerechtelijke stappen.

 

Reden is dat de gemiddelde winkeldiefstal een te kleine waarde heeft om een dief voor te vervolgen en te straffen. Het parket wordt daarenboven reeds overbelast met dergelijke kleine zaken, terwijl het ook voor retailers een grote belasting blijkt om telkenmale alle formaliteiten van de aangifte te doorstaan.

 

UNIZO roept handelaars desalniettemin op om bij diefstal nog steeds de politie te verwittigen. Indien de diefstal grotere bedragen betreft dan 20 euro, blijft het natuurlijk interessanter om onmiddellijk de politie bij de zaak te roepen. Het parket oordeelt dan zelf of de winkeldieven al dan niet worden vervolgd. Bovendien is het systeem enkel van nut wanneer de winkeldief op heterdaad kan worden betrapt.

 

In tegenstelling tot wat in sommige media verschijnt, is het verhoopte resultaat van de regeling dat dankzij een vermindering van de belasting voor alle betrokken partijen, winkeliers gemakkelijker aangifte zullen doen kleine diefstallen. Vroeger hadden ze dergelijke diefstalletjes door de rompslomp misschien eerder door de vingers gezien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top