Winkels enkel goed als showroom?

Winkels enkel goed als showroom?

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top