Winkels enkel goed als showroom? | RetailDetail

Winkels enkel goed als showroom?

Winkels enkel goed als showroom?

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.