Winkels enkel goed als showroom?

Winkels enkel goed als showroom?

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top