Winkels enkel goed als showroom?

Winkels enkel goed als showroom?

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top