Winkels enkel goed als showroom? | RetailDetail

Winkels enkel goed als showroom?

Winkels enkel goed als showroom?

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Winkels zijn in de nabije toekomst enkel nog goed als showroom. Een showroom voor wie per se iets in levende lijve wil zien alvorens het te kopen of zich eventjes wil laten onderdompelen in de sfeer van een merk. Kopen? Daar ga je toch niet speciaal voor de stad in?! Dat doe je online, natuurlijk.


Warenhuizen als Chinese paleizen

Bij de haren gegrepen, denkt u? In China gaat het nochtans die richting uit. In steden als Shanghai worden continu impressionante blinkende warenhuizen neergepoot, als paleizen van de consumptiemaatschappij. Net als een ‘echt’ paleis trekken de Chinese warenhuizen massaal publiek aan. Het zijn toeristische trekpleisters waar Chinezen zich komen vergapen aan al die fonkelende nieuwe producten.


Want tot voor kort kenden ze het fenomeen ‘shoppen’ nog helemaal niet. De winkelstraat was iets dat hen tot amper enkele decennia geleden veelal onbekend was, of wat ze hoogstens kenden van in het verre Westen. Warenhuizen zijn voor een groot deel van de Chinezen nog steeds een hele attractie.


Vreemd genoeg blijft het aan de kassa’s van al die warenhuizen daarentegen opvallend stil. Mensen lijken te komen om de plek te bewonderen, maar niet om te kopen. De schijnbaar logische weg naar de kassa vinden ze niet.


Consument verkiest online shoppen

Een studie uit Shanghai legt de vinger op de zere plek. Consumenten ontzien het zich om het uitgestrekte China te doorkruisen om in de stad te gaan winkelen. Steden worden door de expanderende bevolking en de beperkte mobiliteit een onbereikbaar bastion. Terwijl men net zo goed vanuit de eigen luie zetel alles kan bestellen wat het hart verlangt.


Wie in China online bestelt, krijgt de volgende dag al thuis geleverd. Niet tevreden? Dan wordt het pakketje gewoon terug opgepikt. Bovendien is het internet vaak beter op de hoogte van productinfo dan de winkelbediendes.


De toekomst van retail

Door de lagere kosten van de webshops betekent die bloeiende retail een substantieel gevaar voor de winkelstraten. Retailers die zich in China willen vestigen, zullen daarom met deze realiteit terdege rekening moeten houden als ze een kans willen maken op overleven.


Volgens de studie zal China op het gebied van retail anders evolueren dan de rest van de wereld. Maar misschien is het wel net omgekeerd en zal de wereld het Chinese voorbeeld volgen. Met dezelfde online retailfaciliteiten en opkomende trends, is de kans bestaande dat China ons een blik in onze eigen toekomst gunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.