Zelfstandige krantenwinkels met uitsterven bedreigd | RetailDetail

Zelfstandige krantenwinkels met uitsterven bedreigd

Zelfstandige krantenwinkels met uitsterven bedreigd

Elke week sluiten twee krantenwinkels definitief de deuren. Al drie jaar stijgt het aantal krantenwinkels dat failliet gaat. Momenteel telt ons land nog 3.874 zelfstandige krantenwinkels, drie jaar geleden waren dat er nog 4.044. Bijna 250 onder hen zijn bovendien op zoek naar een nieuwe uitbater.

 

Kortom, het gaat niet goed met de krantenwinkels in ons land. Een gevolg van het monopolie van distributeur AMP en afspraken tussen uitgevers en de distributeur, zo stellen de rechtstreeks betrokkenen.

Nog maar 3.874 zelfstandige krantenwinkels

Dat de klad in de sector zit, heeft “meerdere oorzaken”, zegt Vlaams SP.A-parlementslid John Crombez. “Maar de belangrijkste blijft de organisatie van de markt en de monopolierol daarbij van distributeur AMP. We moeten deze situatie aanpakken, alvorens er nog meer zaken kopje onder gaan.”

 

“De minister weigert de economische inspectie aan het werk te zetten, terwijl de distributeur met zijn monopolie de krantenwinkels wurgt”, voegt zijn collega Ann Vanheste toe. Beide volksvertegenwoordigers vragen daarom dringend overleg met de sector van de dagbladhandelaars en de uitgevers, en wel nog deze maand. “Er is al genoeg tijd verloren gegaan. Met de conclusies die daaruit komen, kunnen we vanaf oktober concreet aan de slag. Krantenwinkels hebben een belangrijke rol in de samenleving, zowel economisch als sociaal. We willen ze dan ook niet zien verdwijnen.”

 

Tony Vervloet, secretaris van de VFP, bevestigt dat de toestand stilaan “onhoudbaar” wordt. Hij wijst ook de uitgevers met de vinger: “Wij vermoeden dat de oorzaak van de malaise te vinden is in afspraken tussen distributeur en uitgevers, die de krantenverkoop verschuiven naar abonnementen en supermarkten.”

Feitelijk monopolie

De groep Agence et Messageries de la Presse, kortweg AMP, controleert de distributie van ongeveer 90% van de kranten en tijdschriften in België en heeft dus zo goed als een monopolie. “AMP misbruikt zijn machtspositie door eenzijdig verandering door te voeren. Beslissingen waar de winkeliers de dupe van worden”, aldus Ann Vanheste. Zo verdubbelde AMP eenzijdig de transportkosten voor levering en terugname van persartikelen. Een doodsteek voor heel wat krantenhandelaars.

 

Ondertussen hebben verscheidene beroepsverenigingen gerechtelijke procedures ingesteld tegen AMP. Dit zowel bij de rechtbank van Koophandel als bij de Raad voor de Mededinging.
 

Elke week sluiten twee krantenwinkels definitief de deuren. Al drie jaar stijgt het aantal krantenwinkels dat failliet gaat. Momenteel telt ons land nog 3.874 zelfstandige krantenwinkels, drie jaar geleden waren dat er nog 4.044. Bijna 250 onder hen zijn bovendien op zoek naar een nieuwe uitbater.

 

Kortom, het gaat niet goed met de krantenwinkels in ons land. Een gevolg van het monopolie van distributeur AMP en afspraken tussen uitgevers en de distributeur, zo stellen de rechtstreeks betrokkenen.

Nog maar 3.874 zelfstandige krantenwinkels

Dat de klad in de sector zit, heeft “meerdere oorzaken”, zegt Vlaams SP.A-parlementslid John Crombez. “Maar de belangrijkste blijft de organisatie van de markt en de monopolierol daarbij van distributeur AMP. We moeten deze situatie aanpakken, alvorens er nog meer zaken kopje onder gaan.”

 

“De minister weigert de economische inspectie aan het werk te zetten, terwijl de distributeur met zijn monopolie de krantenwinkels wurgt”, voegt zijn collega Ann Vanheste toe. Beide volksvertegenwoordigers vragen daarom dringend overleg met de sector van de dagbladhandelaars en de uitgevers, en wel nog deze maand. “Er is al genoeg tijd verloren gegaan. Met de conclusies die daaruit komen, kunnen we vanaf oktober concreet aan de slag. Krantenwinkels hebben een belangrijke rol in de samenleving, zowel economisch als sociaal. We willen ze dan ook niet zien verdwijnen.”

 

Tony Vervloet, secretaris van de VFP, bevestigt dat de toestand stilaan “onhoudbaar” wordt. Hij wijst ook de uitgevers met de vinger: “Wij vermoeden dat de oorzaak van de malaise te vinden is in afspraken tussen distributeur en uitgevers, die de krantenverkoop verschuiven naar abonnementen en supermarkten.”

Feitelijk monopolie

De groep Agence et Messageries de la Presse, kortweg AMP, controleert de distributie van ongeveer 90% van de kranten en tijdschriften in België en heeft dus zo goed als een monopolie. “AMP misbruikt zijn machtspositie door eenzijdig verandering door te voeren. Beslissingen waar de winkeliers de dupe van worden”, aldus Ann Vanheste. Zo verdubbelde AMP eenzijdig de transportkosten voor levering en terugname van persartikelen. Een doodsteek voor heel wat krantenhandelaars.

 

Ondertussen hebben verscheidene beroepsverenigingen gerechtelijke procedures ingesteld tegen AMP. Dit zowel bij de rechtbank van Koophandel als bij de Raad voor de Mededinging.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top