Zelfstandige krantenwinkels met uitsterven bedreigd

Zelfstandige krantenwinkels met uitsterven bedreigd

Elke week sluiten twee krantenwinkels definitief de deuren. Al drie jaar stijgt het aantal krantenwinkels dat failliet gaat. Momenteel telt ons land nog 3.874 zelfstandige krantenwinkels, drie jaar geleden waren dat er nog 4.044. Bijna 250 onder hen zijn bovendien op zoek naar een nieuwe uitbater.

 

Kortom, het gaat niet goed met de krantenwinkels in ons land. Een gevolg van het monopolie van distributeur AMP en afspraken tussen uitgevers en de distributeur, zo stellen de rechtstreeks betrokkenen.

Nog maar 3.874 zelfstandige krantenwinkels

Dat de klad in de sector zit, heeft “meerdere oorzaken”, zegt Vlaams SP.A-parlementslid John Crombez. “Maar de belangrijkste blijft de organisatie van de markt en de monopolierol daarbij van distributeur AMP. We moeten deze situatie aanpakken, alvorens er nog meer zaken kopje onder gaan.”

 

“De minister weigert de economische inspectie aan het werk te zetten, terwijl de distributeur met zijn monopolie de krantenwinkels wurgt”, voegt zijn collega Ann Vanheste toe. Beide volksvertegenwoordigers vragen daarom dringend overleg met de sector van de dagbladhandelaars en de uitgevers, en wel nog deze maand. “Er is al genoeg tijd verloren gegaan. Met de conclusies die daaruit komen, kunnen we vanaf oktober concreet aan de slag. Krantenwinkels hebben een belangrijke rol in de samenleving, zowel economisch als sociaal. We willen ze dan ook niet zien verdwijnen.”

 

Tony Vervloet, secretaris van de VFP, bevestigt dat de toestand stilaan “onhoudbaar” wordt. Hij wijst ook de uitgevers met de vinger: “Wij vermoeden dat de oorzaak van de malaise te vinden is in afspraken tussen distributeur en uitgevers, die de krantenverkoop verschuiven naar abonnementen en supermarkten.”

Feitelijk monopolie

De groep Agence et Messageries de la Presse, kortweg AMP, controleert de distributie van ongeveer 90% van de kranten en tijdschriften in België en heeft dus zo goed als een monopolie. “AMP misbruikt zijn machtspositie door eenzijdig verandering door te voeren. Beslissingen waar de winkeliers de dupe van worden”, aldus Ann Vanheste. Zo verdubbelde AMP eenzijdig de transportkosten voor levering en terugname van persartikelen. Een doodsteek voor heel wat krantenhandelaars.

 

Ondertussen hebben verscheidene beroepsverenigingen gerechtelijke procedures ingesteld tegen AMP. Dit zowel bij de rechtbank van Koophandel als bij de Raad voor de Mededinging.
 

Elke week sluiten twee krantenwinkels definitief de deuren. Al drie jaar stijgt het aantal krantenwinkels dat failliet gaat. Momenteel telt ons land nog 3.874 zelfstandige krantenwinkels, drie jaar geleden waren dat er nog 4.044. Bijna 250 onder hen zijn bovendien op zoek naar een nieuwe uitbater.

 

Kortom, het gaat niet goed met de krantenwinkels in ons land. Een gevolg van het monopolie van distributeur AMP en afspraken tussen uitgevers en de distributeur, zo stellen de rechtstreeks betrokkenen.

Nog maar 3.874 zelfstandige krantenwinkels

Dat de klad in de sector zit, heeft “meerdere oorzaken”, zegt Vlaams SP.A-parlementslid John Crombez. “Maar de belangrijkste blijft de organisatie van de markt en de monopolierol daarbij van distributeur AMP. We moeten deze situatie aanpakken, alvorens er nog meer zaken kopje onder gaan.”

 

“De minister weigert de economische inspectie aan het werk te zetten, terwijl de distributeur met zijn monopolie de krantenwinkels wurgt”, voegt zijn collega Ann Vanheste toe. Beide volksvertegenwoordigers vragen daarom dringend overleg met de sector van de dagbladhandelaars en de uitgevers, en wel nog deze maand. “Er is al genoeg tijd verloren gegaan. Met de conclusies die daaruit komen, kunnen we vanaf oktober concreet aan de slag. Krantenwinkels hebben een belangrijke rol in de samenleving, zowel economisch als sociaal. We willen ze dan ook niet zien verdwijnen.”

 

Tony Vervloet, secretaris van de VFP, bevestigt dat de toestand stilaan “onhoudbaar” wordt. Hij wijst ook de uitgevers met de vinger: “Wij vermoeden dat de oorzaak van de malaise te vinden is in afspraken tussen distributeur en uitgevers, die de krantenverkoop verschuiven naar abonnementen en supermarkten.”

Feitelijk monopolie

De groep Agence et Messageries de la Presse, kortweg AMP, controleert de distributie van ongeveer 90% van de kranten en tijdschriften in België en heeft dus zo goed als een monopolie. “AMP misbruikt zijn machtspositie door eenzijdig verandering door te voeren. Beslissingen waar de winkeliers de dupe van worden”, aldus Ann Vanheste. Zo verdubbelde AMP eenzijdig de transportkosten voor levering en terugname van persartikelen. Een doodsteek voor heel wat krantenhandelaars.

 

Ondertussen hebben verscheidene beroepsverenigingen gerechtelijke procedures ingesteld tegen AMP. Dit zowel bij de rechtbank van Koophandel als bij de Raad voor de Mededinging.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top