Zelfstandige krantenwinkels met uitsterven bedreigd | RetailDetail

Zelfstandige krantenwinkels met uitsterven bedreigd

Zelfstandige krantenwinkels met uitsterven bedreigd

Elke week sluiten twee krantenwinkels definitief de deuren. Al drie jaar stijgt het aantal krantenwinkels dat failliet gaat. Momenteel telt ons land nog 3.874 zelfstandige krantenwinkels, drie jaar geleden waren dat er nog 4.044. Bijna 250 onder hen zijn bovendien op zoek naar een nieuwe uitbater.

 

Kortom, het gaat niet goed met de krantenwinkels in ons land. Een gevolg van het monopolie van distributeur AMP en afspraken tussen uitgevers en de distributeur, zo stellen de rechtstreeks betrokkenen.

Nog maar 3.874 zelfstandige krantenwinkels

Dat de klad in de sector zit, heeft “meerdere oorzaken”, zegt Vlaams SP.A-parlementslid John Crombez. “Maar de belangrijkste blijft de organisatie van de markt en de monopolierol daarbij van distributeur AMP. We moeten deze situatie aanpakken, alvorens er nog meer zaken kopje onder gaan.”

 

“De minister weigert de economische inspectie aan het werk te zetten, terwijl de distributeur met zijn monopolie de krantenwinkels wurgt”, voegt zijn collega Ann Vanheste toe. Beide volksvertegenwoordigers vragen daarom dringend overleg met de sector van de dagbladhandelaars en de uitgevers, en wel nog deze maand. “Er is al genoeg tijd verloren gegaan. Met de conclusies die daaruit komen, kunnen we vanaf oktober concreet aan de slag. Krantenwinkels hebben een belangrijke rol in de samenleving, zowel economisch als sociaal. We willen ze dan ook niet zien verdwijnen.”

 

Tony Vervloet, secretaris van de VFP, bevestigt dat de toestand stilaan “onhoudbaar” wordt. Hij wijst ook de uitgevers met de vinger: “Wij vermoeden dat de oorzaak van de malaise te vinden is in afspraken tussen distributeur en uitgevers, die de krantenverkoop verschuiven naar abonnementen en supermarkten.”

Feitelijk monopolie

De groep Agence et Messageries de la Presse, kortweg AMP, controleert de distributie van ongeveer 90% van de kranten en tijdschriften in België en heeft dus zo goed als een monopolie. “AMP misbruikt zijn machtspositie door eenzijdig verandering door te voeren. Beslissingen waar de winkeliers de dupe van worden”, aldus Ann Vanheste. Zo verdubbelde AMP eenzijdig de transportkosten voor levering en terugname van persartikelen. Een doodsteek voor heel wat krantenhandelaars.

 

Ondertussen hebben verscheidene beroepsverenigingen gerechtelijke procedures ingesteld tegen AMP. Dit zowel bij de rechtbank van Koophandel als bij de Raad voor de Mededinging.
 

Elke week sluiten twee krantenwinkels definitief de deuren. Al drie jaar stijgt het aantal krantenwinkels dat failliet gaat. Momenteel telt ons land nog 3.874 zelfstandige krantenwinkels, drie jaar geleden waren dat er nog 4.044. Bijna 250 onder hen zijn bovendien op zoek naar een nieuwe uitbater.

 

Kortom, het gaat niet goed met de krantenwinkels in ons land. Een gevolg van het monopolie van distributeur AMP en afspraken tussen uitgevers en de distributeur, zo stellen de rechtstreeks betrokkenen.

Nog maar 3.874 zelfstandige krantenwinkels

Dat de klad in de sector zit, heeft “meerdere oorzaken”, zegt Vlaams SP.A-parlementslid John Crombez. “Maar de belangrijkste blijft de organisatie van de markt en de monopolierol daarbij van distributeur AMP. We moeten deze situatie aanpakken, alvorens er nog meer zaken kopje onder gaan.”

 

“De minister weigert de economische inspectie aan het werk te zetten, terwijl de distributeur met zijn monopolie de krantenwinkels wurgt”, voegt zijn collega Ann Vanheste toe. Beide volksvertegenwoordigers vragen daarom dringend overleg met de sector van de dagbladhandelaars en de uitgevers, en wel nog deze maand. “Er is al genoeg tijd verloren gegaan. Met de conclusies die daaruit komen, kunnen we vanaf oktober concreet aan de slag. Krantenwinkels hebben een belangrijke rol in de samenleving, zowel economisch als sociaal. We willen ze dan ook niet zien verdwijnen.”

 

Tony Vervloet, secretaris van de VFP, bevestigt dat de toestand stilaan “onhoudbaar” wordt. Hij wijst ook de uitgevers met de vinger: “Wij vermoeden dat de oorzaak van de malaise te vinden is in afspraken tussen distributeur en uitgevers, die de krantenverkoop verschuiven naar abonnementen en supermarkten.”

Feitelijk monopolie

De groep Agence et Messageries de la Presse, kortweg AMP, controleert de distributie van ongeveer 90% van de kranten en tijdschriften in België en heeft dus zo goed als een monopolie. “AMP misbruikt zijn machtspositie door eenzijdig verandering door te voeren. Beslissingen waar de winkeliers de dupe van worden”, aldus Ann Vanheste. Zo verdubbelde AMP eenzijdig de transportkosten voor levering en terugname van persartikelen. Een doodsteek voor heel wat krantenhandelaars.

 

Ondertussen hebben verscheidene beroepsverenigingen gerechtelijke procedures ingesteld tegen AMP. Dit zowel bij de rechtbank van Koophandel als bij de Raad voor de Mededinging.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.