Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken | RetailDetail

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken
Shutterstock

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

“Unieke branding”

Omdat de verschillende Limburgse gemeenten zien dat hun handelskernen het steeds moeilijker krijgen en vorige initiatieven er niet in slagen om ze uit het slop te halen, hebben Unizo en de Provincie Limburg de handen in elkaar geslagen om de handelskernen nieuw leven in te blazen. In het nieuwe plan gaan handelaars samen met het lokale bestuur, retailspecialisten en burgers op zoek naar wat hun omgeving uniek maakt. Die ideeën worden dan samengebracht in een actieplan, waarbij beleving in de handelskern een belangrijk aspect wordt. De provincie maakt daarvoor per project 150.000 euro aan subsidies vrij.

 

“Vandaag gaan Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren met deze methodiek aan de slag”, zegt gedeputeerde van Economie Erik Gerits aan Made in Limburg. “In 2019 is het de beurt aan vier andere gemeenten. Het doel is te komen tot een unieke ‘branding’ van iedere handelskern, die niet leidt tot concurrentie, maar tot sterke, complementaire relaties.”

 

“We zijn ervan overtuigd dat het bepalen van het unieke DNA per gemeente een andere en duurzame oplossing is voor bedrijvige kernen en de invulling van het lokale handelsapparaat”, voegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, daar aan toe. “Een complex probleem moet je immers samen aanpakken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.