Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken | RetailDetail

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken
Shutterstock

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

“Unieke branding”

Omdat de verschillende Limburgse gemeenten zien dat hun handelskernen het steeds moeilijker krijgen en vorige initiatieven er niet in slagen om ze uit het slop te halen, hebben Unizo en de Provincie Limburg de handen in elkaar geslagen om de handelskernen nieuw leven in te blazen. In het nieuwe plan gaan handelaars samen met het lokale bestuur, retailspecialisten en burgers op zoek naar wat hun omgeving uniek maakt. Die ideeën worden dan samengebracht in een actieplan, waarbij beleving in de handelskern een belangrijk aspect wordt. De provincie maakt daarvoor per project 150.000 euro aan subsidies vrij.

 

“Vandaag gaan Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren met deze methodiek aan de slag”, zegt gedeputeerde van Economie Erik Gerits aan Made in Limburg. “In 2019 is het de beurt aan vier andere gemeenten. Het doel is te komen tot een unieke ‘branding’ van iedere handelskern, die niet leidt tot concurrentie, maar tot sterke, complementaire relaties.”

 

“We zijn ervan overtuigd dat het bepalen van het unieke DNA per gemeente een andere en duurzame oplossing is voor bedrijvige kernen en de invulling van het lokale handelsapparaat”, voegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, daar aan toe. “Een complex probleem moet je immers samen aanpakken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.