RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Masterclass
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo maak je als category buyer tijd vrij voor wat er écht toe doet

icon
Algemeen29 maart, 2023
Shutterstock.com

Zowel in grote als kleine retailorganisaties worden category buyers vaak overspoeld door een veelheid aan taken, data en gesprekspartners. Efficiënter werken kan snel 10% tijdwinst opleveren én het bedrijfsresultaat verbeteren.

Het overzicht behouden

“Als categoriemanager of category buyer ben je verantwoordelijk voor vier kerntaken”, weet expert Joke Verhaeren. Zij deed ervaring op bij retailers als Makro/Metro, Kruidvat en Signify, en werkt momenteel zelfstandig op projectbasis met als specialisatie ‘category buying in retail’. “Je beheert je productportfolio, je leveranciers, je voorraden en je promoties. Die vier zaken moet je onder controle hebben. Daardoor kom je in aanraking met veel stakeholders en gesprekspartners. Intern zijn dat bijvoorbeeld de marketingafdeling, de logistiekafdeling en de sales, extern gaat het om leveranciers en servicepartners. Dat is een complex geheel dat wel eens kan overweldigen.”

Komt daar nog bij dat de markt in volle verandering is, met een sterke groei van online en met enorme prijsschommelingen. “Daar lopen veel category buyers tegenaan. Ze komen vaak niet meer toe aan hun kerntaken doordat ze overspoeld worden door operationele zaken. Dat kan niet de bedoeling zijn.” De praktijkgerichte Masterclass “Category buying in Retail” helpt het overzicht te behouden.

Tijd winnen, kosten drukken

Een eerste luik leert deelnemers efficiënt notuleren, mailen en de agenda beheren. “Dat klinkt triviaal, maar je kan hier makkelijk 10% van je tijd mee besparen. Mensen zitten vaak vastgeroest in hun eigen manier van werken, waardoor de beschikbare tijd niet optimaal benut wordt.”

Een tweede luik behandelt de veelheid aan data, rapporten, dashboards en ERP-systemen waarin een kat haar jongen niet terugvindt. “Eigenlijk heb je als category buyer maar twee rapportages nodig: één over je leveranciers en één over je portfolio. Die ga je continu, elke dag gebruiken als basis om te communiceren met interne en externe partners. Het gebruik van de juiste data is cruciaal.”

Door tijd vrij te maken voor wat er écht toe doet kan je als category buyer kosten besparen, maar vooral inzetten op de structurele groei van volume, omzet en marge. Deze focus heeft een rechtstreekse impact op het bedrijfsresultaat van eender welke retailorganisatie. De afdeling categoriemanagement speelt met andere woorden een cruciale rol in het optimaliseren van de rentabiliteit van de retailer.

Deze Masterclass, die plaatsvindt op dinsdag 2 mei bij RetailDetail in Antwerpen, richt zich tot beginnende category buyers of buyers met enkele jaren ervaring, tot iedereen die wel eens het gevoel heeft overspoeld te worden met operationele taken. Zowel category buyers uit grote als kleine retailorganisaties zijn met deze masterclass geholpen, onafhankelijk van de sector waarin ze zich bevinden.

Schrijf je hier in voor de Masterclass Category Buying in Retail
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN