Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan | RetailDetail

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.


45.000 artikels online

“Al zeven jaar op rij boeken we stevige groei. De webshop is intussen veruit onze grootste winkel”, vertelt e-commerce manager Gauthier Vervaeke van Fun. “En ook het aanbod neemt toe, want hoe groter het assortiment dat je in de webshop plaatst, hoe meer je verkoopt. Online bieden we nu ongeveer 45.000 artikels aan.”
 

Dat zijn er minder dan de zowat 75.000 referenties die in de winkels verkrijgbaar zijn, maar het is toch een respectabele hoeveelheid. Daarnaast is een deel van het assortiment ook beschikbaar op marktplaatsen als bol.com of Amazon. De specificaties van al die producten online krijgen, is een stevige klus. Zeker als je weet dat het assortiment voortdurend wisselt, aangezien Fun een seizoenswinkel is. Er is dus een constante instroom aan nieuwe artikelen. “Dat is inherent aan onze business. Je hebt altijd wel een nieuwe rage, een nieuwe film, nieuwe licenties…”
 

Het opmerkelijke is, dat Fun erin slaagt de webshop te managen met een klein team van vijf mensen. De marges zijn klein, het komt er dus op aan om zo efficiënt mogelijk te werken. Dat is enkel doenbaar dankzij doorgedreven automatisering. “We laten zoveel mogelijk het werk uitvoeren door machines. Met een slimme tool als Icecat voor productinformatiemanagement bijvoorbeeld, kunnen we sneller de juiste informatie op de website plaatsen op een gestandaardiseerde manier. Meer doen voor hetzelfde geld, dat is een leuke uitdaging.”
 

Tijdens het voorprogramma The Future of Technology (hosted by Sentia) op het RetailDetail Congress onthult Gauthier Vervaeke hoe Fun erin slaagt om de webshop efficiënt te managen met een klein team dat sterk inzet op automatisering. Wil je erbij zijn? Schrijf je dan hier nog snel in, het zijn immers de laatste tickets!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.