115,8 miljoen euro boete in nieuwe kartel-uitspraak

115,8 miljoen euro boete in nieuwe kartel-uitspraak

De Europese Commissie heeft acht producenten en twee distributeurs van voedingsverpakkingen een boete van 115,8 miljoen euro opgelegd omdat ze de prijzen voor vleesschaaltjes kunstmatig hoog hielden. Eén kartel was ook in ons land actief.

Vijf afzonderlijke kartels

De tien bestrafte bedrijven waren betrokken bij minstens één van vijf afzonderlijke kartels. Die maakten in verschillende delen van Europa prijsafspraken voor schuimschalen (uit polystereen) en harde schalen (uit polypropeen) en verdeelden de afnemers in de detailhandel onder elkaar. De schalen worden onder meer gebruikt voor de verpakking van kaas, vlees, vis of gebak. Een van de kartels was tussen 2002 en 2007 ook in België actief.

 

"Miljoenen consumenten die voeding kopen voor zichzelf en voor hun gezinnen werden mogelijk door deze kartels getroffen", zegt eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager. De boetes zijn dan ook niet mals: de Italiaanse bedrijven Sirap-Gema en Coopbox kregen meer dan 33 miljoen euro boete.

 

Silver Plastics kreeg de grootste boete van de bedrijven die betrokken waren bij het kartel dat ook België trof: het Duitse bedrijf kreeg een boete van 21.210.000 euro. Het Britse Linpac onthulde de kartels en ontloopt in zijn hoedanigheid van 'klokkenluider' een boete van liefst 145 miljoen euro. De twee beboete distributeurs zijn Portugees en Brits.

 

Begin deze week legde de Belgische mededingingsautoriteit de grote Belgische supermarktketens en een rist drogmeticaproducenten een recordboete van 174 miljoen euro op wegens prijsafspraken en diezelfde dag raakte bekend dat onder meer Aldi en Metro in Duitsland 151,6 miljoen euro moesten ophoesten wegens prijsafspraken rond voeding. Ook Frankrijk had eerder al zijn eigen schandaal: half december kregen onder andere L'Oréal en Unilever een boete van 951,2 miljoen euro wegens prijsafspraken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top