115,8 miljoen euro boete in nieuwe kartel-uitspraak

115,8 miljoen euro boete in nieuwe kartel-uitspraak

De Europese Commissie heeft acht producenten en twee distributeurs van voedingsverpakkingen een boete van 115,8 miljoen euro opgelegd omdat ze de prijzen voor vleesschaaltjes kunstmatig hoog hielden. Eén kartel was ook in ons land actief.

Vijf afzonderlijke kartels

De tien bestrafte bedrijven waren betrokken bij minstens één van vijf afzonderlijke kartels. Die maakten in verschillende delen van Europa prijsafspraken voor schuimschalen (uit polystereen) en harde schalen (uit polypropeen) en verdeelden de afnemers in de detailhandel onder elkaar. De schalen worden onder meer gebruikt voor de verpakking van kaas, vlees, vis of gebak. Een van de kartels was tussen 2002 en 2007 ook in België actief.

 

"Miljoenen consumenten die voeding kopen voor zichzelf en voor hun gezinnen werden mogelijk door deze kartels getroffen", zegt eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager. De boetes zijn dan ook niet mals: de Italiaanse bedrijven Sirap-Gema en Coopbox kregen meer dan 33 miljoen euro boete.

 

Silver Plastics kreeg de grootste boete van de bedrijven die betrokken waren bij het kartel dat ook België trof: het Duitse bedrijf kreeg een boete van 21.210.000 euro. Het Britse Linpac onthulde de kartels en ontloopt in zijn hoedanigheid van 'klokkenluider' een boete van liefst 145 miljoen euro. De twee beboete distributeurs zijn Portugees en Brits.

 

Begin deze week legde de Belgische mededingingsautoriteit de grote Belgische supermarktketens en een rist drogmeticaproducenten een recordboete van 174 miljoen euro op wegens prijsafspraken en diezelfde dag raakte bekend dat onder meer Aldi en Metro in Duitsland 151,6 miljoen euro moesten ophoesten wegens prijsafspraken rond voeding. Ook Frankrijk had eerder al zijn eigen schandaal: half december kregen onder andere L'Oréal en Unilever een boete van 951,2 miljoen euro wegens prijsafspraken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top