115,8 miljoen euro boete in nieuwe kartel-uitspraak | RetailDetail

115,8 miljoen euro boete in nieuwe kartel-uitspraak

115,8 miljoen euro boete in nieuwe kartel-uitspraak

De Europese Commissie heeft acht producenten en twee distributeurs van voedingsverpakkingen een boete van 115,8 miljoen euro opgelegd omdat ze de prijzen voor vleesschaaltjes kunstmatig hoog hielden. Eén kartel was ook in ons land actief.

Vijf afzonderlijke kartels

De tien bestrafte bedrijven waren betrokken bij minstens één van vijf afzonderlijke kartels. Die maakten in verschillende delen van Europa prijsafspraken voor schuimschalen (uit polystereen) en harde schalen (uit polypropeen) en verdeelden de afnemers in de detailhandel onder elkaar. De schalen worden onder meer gebruikt voor de verpakking van kaas, vlees, vis of gebak. Een van de kartels was tussen 2002 en 2007 ook in België actief.

 

"Miljoenen consumenten die voeding kopen voor zichzelf en voor hun gezinnen werden mogelijk door deze kartels getroffen", zegt eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager. De boetes zijn dan ook niet mals: de Italiaanse bedrijven Sirap-Gema en Coopbox kregen meer dan 33 miljoen euro boete.

 

Silver Plastics kreeg de grootste boete van de bedrijven die betrokken waren bij het kartel dat ook België trof: het Duitse bedrijf kreeg een boete van 21.210.000 euro. Het Britse Linpac onthulde de kartels en ontloopt in zijn hoedanigheid van 'klokkenluider' een boete van liefst 145 miljoen euro. De twee beboete distributeurs zijn Portugees en Brits.

 

Begin deze week legde de Belgische mededingingsautoriteit de grote Belgische supermarktketens en een rist drogmeticaproducenten een recordboete van 174 miljoen euro op wegens prijsafspraken en diezelfde dag raakte bekend dat onder meer Aldi en Metro in Duitsland 151,6 miljoen euro moesten ophoesten wegens prijsafspraken rond voeding. Ook Frankrijk had eerder al zijn eigen schandaal: half december kregen onder andere L'Oréal en Unilever een boete van 951,2 miljoen euro wegens prijsafspraken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.