2 miljoen Belgische gezinnen kopen eerlijke producten | RetailDetail

2 miljoen Belgische gezinnen kopen eerlijke producten

2 miljoen Belgische gezinnen kopen eerlijke producten

Tussen juni 2010 en juni 2011 kochten welgeteld 1.916.236 gezinnen minstens één fairtradeproduct, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. Dat komt neer op 41% van de Belgische gezinnen, een serieuze stijging vergeleken met de 25% van drie jaar geleden.

“Meer dan banaan of koffie alleen”

“Fairtrade is nochtans meer dan een banaan of koffie alleen”, benadrukt Sandra Galbusera van Max Havelaar Belgium. Het totaalgamma op de Belgische markt telt intussen al meer dan 1.300 referenties, maar toch koopt het leeuwendeel van de fairtradeconsumenten (80%) enkel de twee fairtrade-iconen. Tijdens de “Week van de Fair Trade” (van 5 tot 15 oktober eerstkomende) zullen Max Havelaar en het Belgisch Ontwikkelingsagentschap dan ook de nadruk leggen op de andere producten.

Voor 1,5 miljoen boeren in het Zuiden

De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du Monde, Belgian Fair Trade Federation en Max Havelaar België. Zij roepen de consumenten nu op om alvast één product dat ze vaak kopen, consequent te vervangen door een fairtradeproduct.


“Fairtrade garandeert meer voedselzekerheid. De gegarandeerde minimumprijs en de fairtrade-premie maken het mogelijk dat producenten exporteurs worden, extra meerwaarde creëren met een groter aandeel in de productketen. Switchen naar eerlijke producten betekent dus dat je als consument de macht in handen neemt om het bestaan van 1,5 miljoen boeren in het Zuiden te verbeteren”, klinkt het alvast bij Max Havelaar.

Tussen juni 2010 en juni 2011 kochten welgeteld 1.916.236 gezinnen minstens één fairtradeproduct, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. Dat komt neer op 41% van de Belgische gezinnen, een serieuze stijging vergeleken met de 25% van drie jaar geleden.

“Meer dan banaan of koffie alleen”

“Fairtrade is nochtans meer dan een banaan of koffie alleen”, benadrukt Sandra Galbusera van Max Havelaar Belgium. Het totaalgamma op de Belgische markt telt intussen al meer dan 1.300 referenties, maar toch koopt het leeuwendeel van de fairtradeconsumenten (80%) enkel de twee fairtrade-iconen. Tijdens de “Week van de Fair Trade” (van 5 tot 15 oktober eerstkomende) zullen Max Havelaar en het Belgisch Ontwikkelingsagentschap dan ook de nadruk leggen op de andere producten.

Voor 1,5 miljoen boeren in het Zuiden

De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du Monde, Belgian Fair Trade Federation en Max Havelaar België. Zij roepen de consumenten nu op om alvast één product dat ze vaak kopen, consequent te vervangen door een fairtradeproduct.


“Fairtrade garandeert meer voedselzekerheid. De gegarandeerde minimumprijs en de fairtrade-premie maken het mogelijk dat producenten exporteurs worden, extra meerwaarde creëren met een groter aandeel in de productketen. Switchen naar eerlijke producten betekent dus dat je als consument de macht in handen neemt om het bestaan van 1,5 miljoen boeren in het Zuiden te verbeteren”, klinkt het alvast bij Max Havelaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!