2 miljoen Belgische gezinnen kopen eerlijke producten

2 miljoen Belgische gezinnen kopen eerlijke producten

Tussen juni 2010 en juni 2011 kochten welgeteld 1.916.236 gezinnen minstens één fairtradeproduct, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. Dat komt neer op 41% van de Belgische gezinnen, een serieuze stijging vergeleken met de 25% van drie jaar geleden.

“Meer dan banaan of koffie alleen”

“Fairtrade is nochtans meer dan een banaan of koffie alleen”, benadrukt Sandra Galbusera van Max Havelaar Belgium. Het totaalgamma op de Belgische markt telt intussen al meer dan 1.300 referenties, maar toch koopt het leeuwendeel van de fairtradeconsumenten (80%) enkel de twee fairtrade-iconen. Tijdens de “Week van de Fair Trade” (van 5 tot 15 oktober eerstkomende) zullen Max Havelaar en het Belgisch Ontwikkelingsagentschap dan ook de nadruk leggen op de andere producten.

Voor 1,5 miljoen boeren in het Zuiden

De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du Monde, Belgian Fair Trade Federation en Max Havelaar België. Zij roepen de consumenten nu op om alvast één product dat ze vaak kopen, consequent te vervangen door een fairtradeproduct.


“Fairtrade garandeert meer voedselzekerheid. De gegarandeerde minimumprijs en de fairtrade-premie maken het mogelijk dat producenten exporteurs worden, extra meerwaarde creëren met een groter aandeel in de productketen. Switchen naar eerlijke producten betekent dus dat je als consument de macht in handen neemt om het bestaan van 1,5 miljoen boeren in het Zuiden te verbeteren”, klinkt het alvast bij Max Havelaar.

Tussen juni 2010 en juni 2011 kochten welgeteld 1.916.236 gezinnen minstens één fairtradeproduct, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. Dat komt neer op 41% van de Belgische gezinnen, een serieuze stijging vergeleken met de 25% van drie jaar geleden.

“Meer dan banaan of koffie alleen”

“Fairtrade is nochtans meer dan een banaan of koffie alleen”, benadrukt Sandra Galbusera van Max Havelaar Belgium. Het totaalgamma op de Belgische markt telt intussen al meer dan 1.300 referenties, maar toch koopt het leeuwendeel van de fairtradeconsumenten (80%) enkel de twee fairtrade-iconen. Tijdens de “Week van de Fair Trade” (van 5 tot 15 oktober eerstkomende) zullen Max Havelaar en het Belgisch Ontwikkelingsagentschap dan ook de nadruk leggen op de andere producten.

Voor 1,5 miljoen boeren in het Zuiden

De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du Monde, Belgian Fair Trade Federation en Max Havelaar België. Zij roepen de consumenten nu op om alvast één product dat ze vaak kopen, consequent te vervangen door een fairtradeproduct.


“Fairtrade garandeert meer voedselzekerheid. De gegarandeerde minimumprijs en de fairtrade-premie maken het mogelijk dat producenten exporteurs worden, extra meerwaarde creëren met een groter aandeel in de productketen. Switchen naar eerlijke producten betekent dus dat je als consument de macht in handen neemt om het bestaan van 1,5 miljoen boeren in het Zuiden te verbeteren”, klinkt het alvast bij Max Havelaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top