2 miljoen Belgische gezinnen kopen eerlijke producten

2 miljoen Belgische gezinnen kopen eerlijke producten

Tussen juni 2010 en juni 2011 kochten welgeteld 1.916.236 gezinnen minstens één fairtradeproduct, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. Dat komt neer op 41% van de Belgische gezinnen, een serieuze stijging vergeleken met de 25% van drie jaar geleden.

“Meer dan banaan of koffie alleen”

“Fairtrade is nochtans meer dan een banaan of koffie alleen”, benadrukt Sandra Galbusera van Max Havelaar Belgium. Het totaalgamma op de Belgische markt telt intussen al meer dan 1.300 referenties, maar toch koopt het leeuwendeel van de fairtradeconsumenten (80%) enkel de twee fairtrade-iconen. Tijdens de “Week van de Fair Trade” (van 5 tot 15 oktober eerstkomende) zullen Max Havelaar en het Belgisch Ontwikkelingsagentschap dan ook de nadruk leggen op de andere producten.

Voor 1,5 miljoen boeren in het Zuiden

De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du Monde, Belgian Fair Trade Federation en Max Havelaar België. Zij roepen de consumenten nu op om alvast één product dat ze vaak kopen, consequent te vervangen door een fairtradeproduct.


“Fairtrade garandeert meer voedselzekerheid. De gegarandeerde minimumprijs en de fairtrade-premie maken het mogelijk dat producenten exporteurs worden, extra meerwaarde creëren met een groter aandeel in de productketen. Switchen naar eerlijke producten betekent dus dat je als consument de macht in handen neemt om het bestaan van 1,5 miljoen boeren in het Zuiden te verbeteren”, klinkt het alvast bij Max Havelaar.

Tussen juni 2010 en juni 2011 kochten welgeteld 1.916.236 gezinnen minstens één fairtradeproduct, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. Dat komt neer op 41% van de Belgische gezinnen, een serieuze stijging vergeleken met de 25% van drie jaar geleden.

“Meer dan banaan of koffie alleen”

“Fairtrade is nochtans meer dan een banaan of koffie alleen”, benadrukt Sandra Galbusera van Max Havelaar Belgium. Het totaalgamma op de Belgische markt telt intussen al meer dan 1.300 referenties, maar toch koopt het leeuwendeel van de fairtradeconsumenten (80%) enkel de twee fairtrade-iconen. Tijdens de “Week van de Fair Trade” (van 5 tot 15 oktober eerstkomende) zullen Max Havelaar en het Belgisch Ontwikkelingsagentschap dan ook de nadruk leggen op de andere producten.

Voor 1,5 miljoen boeren in het Zuiden

De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du Monde, Belgian Fair Trade Federation en Max Havelaar België. Zij roepen de consumenten nu op om alvast één product dat ze vaak kopen, consequent te vervangen door een fairtradeproduct.


“Fairtrade garandeert meer voedselzekerheid. De gegarandeerde minimumprijs en de fairtrade-premie maken het mogelijk dat producenten exporteurs worden, extra meerwaarde creëren met een groter aandeel in de productketen. Switchen naar eerlijke producten betekent dus dat je als consument de macht in handen neemt om het bestaan van 1,5 miljoen boeren in het Zuiden te verbeteren”, klinkt het alvast bij Max Havelaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top