2015 slecht gestart voor de brouwers

2015 slecht gestart voor de brouwers

2015 is slecht begonnen voor de brouwers: in de eerste vijf maanden van het jaar is er op de Belgische biermarkt een volumedaling van 5 procent. De campagne 'Fier op ons bier' moet beterschap brengen.

Crisis in de horeca, en geen WK

"Het weer viel tegen in het voorjaar, de crisis in de horeca blijft aanslepen en we hebben dit jaar geen evenement als het WK voetbal om voor een verkoopsboost te zorgen", zo citeert De Tijd vandaag Jean-Louis Van de Perre, de voorzitter van de sectorfederatie Belgische Brouwers. De tegenstelling met 2014, toen het wereldkampioenschap voetbal de bierconsumptie een stevige duw in de rug gaf, is groot.

 

AB InBev merkte in zijn jaarverslag voor 2014 al op dat het WK een uitstekende gelegenheid was om mensen samen te brengen en veel van hun merken onder de aandacht te brengen. "Budweiser was het officiële bier van het toernooi, en 14 van onze lokale kampioenen, die gelinkt zijn met voetbal, maakten gebruik van onze sponsoring om de band met de consument op de lokale markten te versterken", zo staat er te lezen. Maar zelfs ondanks het WK en het mooie weer groeide het binnenlandse bierverbruik in 2014 ook slechts met een bijzonder magere 0,04 procent.

 

De Belgische brouwers willen de bierconsumptie opnieuw op gang trekken, onder meer met een campagne ‘Fier op ons bier’. Tegelijk zijn de brouwers op hun hoede voor de 'tax shift' waar zo veel sprake over is. "Het is duidelijk dat onze sector het moeilijk heeft", gaat Jean-Louis Van de Perre verder in De Tijd. "Een accijnsverhoging zou dan ook dramatische gevolgen hebben voor de brouwers en de horeca."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top