2015 slecht gestart voor de brouwers

2015 slecht gestart voor de brouwers

2015 is slecht begonnen voor de brouwers: in de eerste vijf maanden van het jaar is er op de Belgische biermarkt een volumedaling van 5 procent. De campagne 'Fier op ons bier' moet beterschap brengen.

Crisis in de horeca, en geen WK

"Het weer viel tegen in het voorjaar, de crisis in de horeca blijft aanslepen en we hebben dit jaar geen evenement als het WK voetbal om voor een verkoopsboost te zorgen", zo citeert De Tijd vandaag Jean-Louis Van de Perre, de voorzitter van de sectorfederatie Belgische Brouwers. De tegenstelling met 2014, toen het wereldkampioenschap voetbal de bierconsumptie een stevige duw in de rug gaf, is groot.

 

AB InBev merkte in zijn jaarverslag voor 2014 al op dat het WK een uitstekende gelegenheid was om mensen samen te brengen en veel van hun merken onder de aandacht te brengen. "Budweiser was het officiële bier van het toernooi, en 14 van onze lokale kampioenen, die gelinkt zijn met voetbal, maakten gebruik van onze sponsoring om de band met de consument op de lokale markten te versterken", zo staat er te lezen. Maar zelfs ondanks het WK en het mooie weer groeide het binnenlandse bierverbruik in 2014 ook slechts met een bijzonder magere 0,04 procent.

 

De Belgische brouwers willen de bierconsumptie opnieuw op gang trekken, onder meer met een campagne ‘Fier op ons bier’. Tegelijk zijn de brouwers op hun hoede voor de 'tax shift' waar zo veel sprake over is. "Het is duidelijk dat onze sector het moeilijk heeft", gaat Jean-Louis Van de Perre verder in De Tijd. "Een accijnsverhoging zou dan ook dramatische gevolgen hebben voor de brouwers en de horeca."

Tags: