2015 slecht gestart voor de brouwers

2015 slecht gestart voor de brouwers

2015 is slecht begonnen voor de brouwers: in de eerste vijf maanden van het jaar is er op de Belgische biermarkt een volumedaling van 5 procent. De campagne 'Fier op ons bier' moet beterschap brengen.

Crisis in de horeca, en geen WK

"Het weer viel tegen in het voorjaar, de crisis in de horeca blijft aanslepen en we hebben dit jaar geen evenement als het WK voetbal om voor een verkoopsboost te zorgen", zo citeert De Tijd vandaag Jean-Louis Van de Perre, de voorzitter van de sectorfederatie Belgische Brouwers. De tegenstelling met 2014, toen het wereldkampioenschap voetbal de bierconsumptie een stevige duw in de rug gaf, is groot.

 

AB InBev merkte in zijn jaarverslag voor 2014 al op dat het WK een uitstekende gelegenheid was om mensen samen te brengen en veel van hun merken onder de aandacht te brengen. "Budweiser was het officiële bier van het toernooi, en 14 van onze lokale kampioenen, die gelinkt zijn met voetbal, maakten gebruik van onze sponsoring om de band met de consument op de lokale markten te versterken", zo staat er te lezen. Maar zelfs ondanks het WK en het mooie weer groeide het binnenlandse bierverbruik in 2014 ook slechts met een bijzonder magere 0,04 procent.

 

De Belgische brouwers willen de bierconsumptie opnieuw op gang trekken, onder meer met een campagne ‘Fier op ons bier’. Tegelijk zijn de brouwers op hun hoede voor de 'tax shift' waar zo veel sprake over is. "Het is duidelijk dat onze sector het moeilijk heeft", gaat Jean-Louis Van de Perre verder in De Tijd. "Een accijnsverhoging zou dan ook dramatische gevolgen hebben voor de brouwers en de horeca."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top