2015 slecht gestart voor de brouwers

2015 slecht gestart voor de brouwers

2015 is slecht begonnen voor de brouwers: in de eerste vijf maanden van het jaar is er op de Belgische biermarkt een volumedaling van 5 procent. De campagne 'Fier op ons bier' moet beterschap brengen.

Crisis in de horeca, en geen WK

"Het weer viel tegen in het voorjaar, de crisis in de horeca blijft aanslepen en we hebben dit jaar geen evenement als het WK voetbal om voor een verkoopsboost te zorgen", zo citeert De Tijd vandaag Jean-Louis Van de Perre, de voorzitter van de sectorfederatie Belgische Brouwers. De tegenstelling met 2014, toen het wereldkampioenschap voetbal de bierconsumptie een stevige duw in de rug gaf, is groot.

 

AB InBev merkte in zijn jaarverslag voor 2014 al op dat het WK een uitstekende gelegenheid was om mensen samen te brengen en veel van hun merken onder de aandacht te brengen. "Budweiser was het officiële bier van het toernooi, en 14 van onze lokale kampioenen, die gelinkt zijn met voetbal, maakten gebruik van onze sponsoring om de band met de consument op de lokale markten te versterken", zo staat er te lezen. Maar zelfs ondanks het WK en het mooie weer groeide het binnenlandse bierverbruik in 2014 ook slechts met een bijzonder magere 0,04 procent.

 

De Belgische brouwers willen de bierconsumptie opnieuw op gang trekken, onder meer met een campagne ‘Fier op ons bier’. Tegelijk zijn de brouwers op hun hoede voor de 'tax shift' waar zo veel sprake over is. "Het is duidelijk dat onze sector het moeilijk heeft", gaat Jean-Louis Van de Perre verder in De Tijd. "Een accijnsverhoging zou dan ook dramatische gevolgen hebben voor de brouwers en de horeca."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top