61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal | RetailDetail

61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal

61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal

Distributiegroep Delhaize heeft het eerste kwartaal afgesloten met een winst van 61 miljoen euro. Daarmee doet de groep het een pak beter dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen Delhaize nog 3 miljoen euro in het rood dook.

Geen verrassingen

Delhaize publiceerde enkele weken geleden al voorlopige kwartaalresultaten, die vanochtend allemaal bevestigd zijn: 214 miljoen euro bedrijfswinst, vergelijkbare omzetgroei van +1,9% in de Verenigde Staten en van +2,4% in België en sterke winstmarges in de VS (4,2%) en België (5,1%). Eén cijfer, dat van de omzet, werd wel ietwat naar boven bijgesteld: de groepsomzet bedraagt 5,52 miljard euro; enkele weken geleden was er sprake van 5,5 miljard euro.

 

Het was vanochtend dus vooral uitkijken naar de winst, en die klokte het voorbije kwartaal af op 61 miljoen euro. Ter vergelijking: tijdens het eerste kwartaal van 2012 leed de groep nog een verlies van drie miljoen euro. 

 

"We boekten een sterk eerste kwartaal, ondersteund door hogere opbrengsten en winstgevendheid bij Delhaize America en Delhaize België, gedeeltelijk dankzij de gunstige weersomstandigheden. De geherpositioneerde Food-Lion-winkels bleven goed presteren, en in België bleek het consumentengedrag sterker dan verwacht. De activiteiten in Zuidoost-Europa werden beïnvloed door prijsinvesteringen in Griekenland en door een hoge inflatie in de andere landen", aldus Pierre-Olivier Beckers, wiens vertrek vanochtend aangekondigd werd - en dat was wél een verrassing.

 

Marktaandeel "onder druk"

In België verkocht Delhaize het voorbije kwartaal voor zo'n 1,2 miljard euro. "De handelsinflatie van 2,2% en expansie waren de voornaamste vectoren van deze groei. De onderliggende bedrijfswinst steeg met 13,4% tot 63 miljoen euro." Ondanks het "sterker dan verwachte consumentengedrag in België" heeft Delhaize in ons land wel wat terrein moeten prijsgeven ten opzichte van de concurrentie.

 

De Belgische distributiegroep bevestigt zijn jaardoelstelling voor een onderliggende bedrijfswinst van 775 miljoen euro, hetzij 3,6% lager dan vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.