61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal

61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal

Distributiegroep Delhaize heeft het eerste kwartaal afgesloten met een winst van 61 miljoen euro. Daarmee doet de groep het een pak beter dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen Delhaize nog 3 miljoen euro in het rood dook.

Geen verrassingen

Delhaize publiceerde enkele weken geleden al voorlopige kwartaalresultaten, die vanochtend allemaal bevestigd zijn: 214 miljoen euro bedrijfswinst, vergelijkbare omzetgroei van +1,9% in de Verenigde Staten en van +2,4% in België en sterke winstmarges in de VS (4,2%) en België (5,1%). Eén cijfer, dat van de omzet, werd wel ietwat naar boven bijgesteld: de groepsomzet bedraagt 5,52 miljard euro; enkele weken geleden was er sprake van 5,5 miljard euro.

 

Het was vanochtend dus vooral uitkijken naar de winst, en die klokte het voorbije kwartaal af op 61 miljoen euro. Ter vergelijking: tijdens het eerste kwartaal van 2012 leed de groep nog een verlies van drie miljoen euro. 

 

"We boekten een sterk eerste kwartaal, ondersteund door hogere opbrengsten en winstgevendheid bij Delhaize America en Delhaize België, gedeeltelijk dankzij de gunstige weersomstandigheden. De geherpositioneerde Food-Lion-winkels bleven goed presteren, en in België bleek het consumentengedrag sterker dan verwacht. De activiteiten in Zuidoost-Europa werden beïnvloed door prijsinvesteringen in Griekenland en door een hoge inflatie in de andere landen", aldus Pierre-Olivier Beckers, wiens vertrek vanochtend aangekondigd werd - en dat was wél een verrassing.

 

Marktaandeel "onder druk"

In België verkocht Delhaize het voorbije kwartaal voor zo'n 1,2 miljard euro. "De handelsinflatie van 2,2% en expansie waren de voornaamste vectoren van deze groei. De onderliggende bedrijfswinst steeg met 13,4% tot 63 miljoen euro." Ondanks het "sterker dan verwachte consumentengedrag in België" heeft Delhaize in ons land wel wat terrein moeten prijsgeven ten opzichte van de concurrentie.

 

De Belgische distributiegroep bevestigt zijn jaardoelstelling voor een onderliggende bedrijfswinst van 775 miljoen euro, hetzij 3,6% lager dan vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top