61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal

61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal

Distributiegroep Delhaize heeft het eerste kwartaal afgesloten met een winst van 61 miljoen euro. Daarmee doet de groep het een pak beter dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen Delhaize nog 3 miljoen euro in het rood dook.

Geen verrassingen

Delhaize publiceerde enkele weken geleden al voorlopige kwartaalresultaten, die vanochtend allemaal bevestigd zijn: 214 miljoen euro bedrijfswinst, vergelijkbare omzetgroei van +1,9% in de Verenigde Staten en van +2,4% in België en sterke winstmarges in de VS (4,2%) en België (5,1%). Eén cijfer, dat van de omzet, werd wel ietwat naar boven bijgesteld: de groepsomzet bedraagt 5,52 miljard euro; enkele weken geleden was er sprake van 5,5 miljard euro.

 

Het was vanochtend dus vooral uitkijken naar de winst, en die klokte het voorbije kwartaal af op 61 miljoen euro. Ter vergelijking: tijdens het eerste kwartaal van 2012 leed de groep nog een verlies van drie miljoen euro. 

 

"We boekten een sterk eerste kwartaal, ondersteund door hogere opbrengsten en winstgevendheid bij Delhaize America en Delhaize België, gedeeltelijk dankzij de gunstige weersomstandigheden. De geherpositioneerde Food-Lion-winkels bleven goed presteren, en in België bleek het consumentengedrag sterker dan verwacht. De activiteiten in Zuidoost-Europa werden beïnvloed door prijsinvesteringen in Griekenland en door een hoge inflatie in de andere landen", aldus Pierre-Olivier Beckers, wiens vertrek vanochtend aangekondigd werd - en dat was wél een verrassing.

 

Marktaandeel "onder druk"

In België verkocht Delhaize het voorbije kwartaal voor zo'n 1,2 miljard euro. "De handelsinflatie van 2,2% en expansie waren de voornaamste vectoren van deze groei. De onderliggende bedrijfswinst steeg met 13,4% tot 63 miljoen euro." Ondanks het "sterker dan verwachte consumentengedrag in België" heeft Delhaize in ons land wel wat terrein moeten prijsgeven ten opzichte van de concurrentie.

 

De Belgische distributiegroep bevestigt zijn jaardoelstelling voor een onderliggende bedrijfswinst van 775 miljoen euro, hetzij 3,6% lager dan vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top