61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal | RetailDetail

61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal

61 miljoen euro winst voor Delhaize in eerste kwartaal

Distributiegroep Delhaize heeft het eerste kwartaal afgesloten met een winst van 61 miljoen euro. Daarmee doet de groep het een pak beter dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen Delhaize nog 3 miljoen euro in het rood dook.

Geen verrassingen

Delhaize publiceerde enkele weken geleden al voorlopige kwartaalresultaten, die vanochtend allemaal bevestigd zijn: 214 miljoen euro bedrijfswinst, vergelijkbare omzetgroei van +1,9% in de Verenigde Staten en van +2,4% in België en sterke winstmarges in de VS (4,2%) en België (5,1%). Eén cijfer, dat van de omzet, werd wel ietwat naar boven bijgesteld: de groepsomzet bedraagt 5,52 miljard euro; enkele weken geleden was er sprake van 5,5 miljard euro.

 

Het was vanochtend dus vooral uitkijken naar de winst, en die klokte het voorbije kwartaal af op 61 miljoen euro. Ter vergelijking: tijdens het eerste kwartaal van 2012 leed de groep nog een verlies van drie miljoen euro. 

 

"We boekten een sterk eerste kwartaal, ondersteund door hogere opbrengsten en winstgevendheid bij Delhaize America en Delhaize België, gedeeltelijk dankzij de gunstige weersomstandigheden. De geherpositioneerde Food-Lion-winkels bleven goed presteren, en in België bleek het consumentengedrag sterker dan verwacht. De activiteiten in Zuidoost-Europa werden beïnvloed door prijsinvesteringen in Griekenland en door een hoge inflatie in de andere landen", aldus Pierre-Olivier Beckers, wiens vertrek vanochtend aangekondigd werd - en dat was wél een verrassing.

 

Marktaandeel "onder druk"

In België verkocht Delhaize het voorbije kwartaal voor zo'n 1,2 miljard euro. "De handelsinflatie van 2,2% en expansie waren de voornaamste vectoren van deze groei. De onderliggende bedrijfswinst steeg met 13,4% tot 63 miljoen euro." Ondanks het "sterker dan verwachte consumentengedrag in België" heeft Delhaize in ons land wel wat terrein moeten prijsgeven ten opzichte van de concurrentie.

 

De Belgische distributiegroep bevestigt zijn jaardoelstelling voor een onderliggende bedrijfswinst van 775 miljoen euro, hetzij 3,6% lager dan vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top