70% meer Belgische brouwerijen in vijf jaar tijd | RetailDetail

70% meer Belgische brouwerijen in vijf jaar tijd

70% meer Belgische brouwerijen in vijf jaar tijd

De stijgende populariteit van ambachtelijk bier heeft ook geleid tot een opmerkelijke stijging van het aantal brouwerijen in ons land. 'België bierland' telt er nu 247, liefst 70% meer dan vijf jaar geleden.

Consument wil "authentieke, artisanale producten"

Het aantal brouwerijen in ons land is in vijf jaar tijd gestegen van 145 naar 247. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie. Er kwamen hoofdzakelijk kleine, artisanale brouwerijtjes bij.

 

Dat mogen er dan al een pak minder zijn dan rond 1900, toen ons land er nog meer dan 3.000 telde, de neergang lijkt alvast gestopt: in 2000 waren er namelijk nog maar een honderdtal over, vandaag zijn het er al bijna 2,5 keer meer.

 

Naar de verklaring is het volgens bierkenner Ben Vinken niet ver zoeken: "De consumptie van pils staat al enkele jaren onder druk, terwijl de speciale bieren blijven groeien. De consument laat zich niet meer alleen door de marketing dicteren wat hij drinkt. We zijn op zoek naar authentieke producten, naar artisanale brouwkunst, naar andere smaken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.