Aardappelprijs verviervoudigd in 5 weken tijd | RetailDetail

Aardappelprijs verviervoudigd in 5 weken tijd

Aardappelprijs verviervoudigd in 5 weken tijd

Door het gebrek aan neerslag en het uitblijven van de 'primeurs' zijn de aardappelen in vijf weken tijd liefst vier keer zo duur geworden.

Van 2,8 naar 10 euro per 100 kg

De prijzen van de Belgische aardappel zijn aan een sterke remonte bezig. "In sommige streken is er de voorbije weken weinig neerslag gevallen", zegt landbouwexpert Luc Busschaert in Het Laatste Nieuws. "Vooral in het poldergebied tussen Veurne en Oostende is er sprake van echte droogtestress. Daardoor lopen de gewassen een aantal weken vertraging op. Drie vierde van de aardappelen heeft dringend water nodig."

 

De gevolgen blijven dan ook niet uit: "De lage opbrengstverwachting zorgt voor een spectaculaire prijsstijging van de aardappel. Een vijftal weken geleden lag de prijs nog op 2,8 euro per 100 kilo, nu is dat 10 euro, ruim een verviervoudiging."

 

Tegelijk laten ook de Belgische primeuraardappelen op zich wachten: de eerste worden pas eind juli verwacht. "De 'nieuwe patatjes' zullen naar alle waarschijnlijkheid duurder zijn dan vorig jaar", aldus nog Luc Busschaert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.