AB InBev-families azen op snacks van United Biscuits | RetailDetail

AB InBev-families azen op snacks van United Biscuits

AB InBev-families azen op snacks van United Biscuits

Investeringsmaatschappij Verlinvest is in de running voor de overname van de snackdivisie van United Biscuits. De holding heeft alvast een indicatief bod uitgebracht.

600 miljoen voor snacks

De snackdivisie van United Biscuits staat te koop omdat de eigenaars, de investeringsfondsen PAI Partners en Blackstone, beslist hebben om hun voedingsconcern in stukken te verkopen. De snackbedrijven van de groep werden gebundeld in KP Snacks, waar de verkopers zo'n 600 miljoen euro voor zouden willen.

 

United Biscuits heeft onder meer de merken McCoy's, Skips, Hula Hoops en Phileas Fogg in de portefeuille. De overname zou geen primeur zijn: eerder dit jaar kocht Verlinvest zich ook al in bij het Amerikaanse Popchips, dat gezouten snacks op de markt brengt.

 

Wereldwijde concurrentie

Verlinvest, dat een aantal activiteiten van de AB InBev-families de Spoelberch en de Mévius beheert, krijgt in zijn overnamepoging concurrentie van het Amerikaanse Kellogg's, het Duitse Intersnack en het Chinese Wahaha. Ook Clayton Dubilier & Rice, een investeringsmaatschappij die hulp krijgt van voormalig Tesco-topman Terry Leahy, zou interesse hebben. Verlinvest zou inmiddels gesproken hebben met diverse partners om een gezamenlijk bod uit te brengen op KP Snacks.

 

Verlinvest bestaat sinds 1995 en heeft zijn hoofdzetel in Brussel en een zetel in New York. De holding bezit voor 350 miljoen euro aan participaties. Het gaat onder meer om aandelen in de sterkedrankenproducenten Lebron en Rémy Cointreau, de Indiase wijnproducent Yula, drankenfabrikanten als Vita CoCo, Sambazon en de waterproducenten Glazeau en Hint.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.