AB InBev kan verwachtingen niet inlossen | RetailDetail

AB InBev kan verwachtingen niet inlossen

AB InBev kan verwachtingen niet inlossen

In het tweede kwartaal is biergroep AB InBev over heel de lijn onder de verwachtingen van de analisten gebleven. Dat heeft voor een groot stuk te maken met het WK voetbal van vorig jaar, dat de lat erg hoog had gelegd.

Lagere volumes en winsten

De cijfers van vorig jaar zijn dan ook moeilijk te vergelijken met die van dit jaar. Daarnaast stelt de Belgisch-Braziliaanse brouwer dat de economische omstandigheden in bepaalde markten niet optimaal waren, en ook het slechte weer in de Verenigde Staten en China droeg bij aan het teleurstellende resultaat.

 

AB InBev haalde in het tweede kwartaal een verkocht volume van 116,8 miljoen hectoliter, beduidend minder dan de 119 miljoen hectoliter van een jaar geleden. De omzet kwam uit op 11,1 miljard dollar (10 miljard euro), fors minder dan de 12,2 miljard dollar van een jaar eerder. Ook de groepswinst nam een duik, van 2,6 naar 1,98 miljard dollar (1,8 miljard euro).

 

Terugval in VS en Zuid-Amerika

In de Verenigde Staten daalde de omzet met 1,1%, hoewel er eerder toch gunstige signalen van die markt kwamen. Dat toont zich ook in de mindere resultaten van het merk Budweiser, dat het moeilijk heeft om het marktaandeel op te krikken.

 

In Zuid-Amerika daalde het verkochte volume met 8,6%: niet verrassend, aangezien het WK Voetbal vorig jaar voor een enorme topprestatie zorgde. AB InBev zegt echter zelf dat die maar verantwoordelijk is voor 5,5% van de daling, de rest wordt toegeschreven aan zwakke economische omstandigheden.

 

Ondanks de tegenvallende cijfers blijft AB InBev bij zijn prognose voor het volledige jaar en verwacht het betere resultaten voor de rest van 2015: "We zijn het tweede semester gestart met dynamiek achter onze merken en commerciële initiatieven en we verwachten de opbrengstengroei te versnellen in het resterende deel van het jaar, vergeleken met het eerste halfjaar", stelt 's werelds grootste brouwer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top