AB InBev kan verwachtingen niet inlossen | RetailDetail

AB InBev kan verwachtingen niet inlossen

AB InBev kan verwachtingen niet inlossen

In het tweede kwartaal is biergroep AB InBev over heel de lijn onder de verwachtingen van de analisten gebleven. Dat heeft voor een groot stuk te maken met het WK voetbal van vorig jaar, dat de lat erg hoog had gelegd.

Lagere volumes en winsten

De cijfers van vorig jaar zijn dan ook moeilijk te vergelijken met die van dit jaar. Daarnaast stelt de Belgisch-Braziliaanse brouwer dat de economische omstandigheden in bepaalde markten niet optimaal waren, en ook het slechte weer in de Verenigde Staten en China droeg bij aan het teleurstellende resultaat.

 

AB InBev haalde in het tweede kwartaal een verkocht volume van 116,8 miljoen hectoliter, beduidend minder dan de 119 miljoen hectoliter van een jaar geleden. De omzet kwam uit op 11,1 miljard dollar (10 miljard euro), fors minder dan de 12,2 miljard dollar van een jaar eerder. Ook de groepswinst nam een duik, van 2,6 naar 1,98 miljard dollar (1,8 miljard euro).

 

Terugval in VS en Zuid-Amerika

In de Verenigde Staten daalde de omzet met 1,1%, hoewel er eerder toch gunstige signalen van die markt kwamen. Dat toont zich ook in de mindere resultaten van het merk Budweiser, dat het moeilijk heeft om het marktaandeel op te krikken.

 

In Zuid-Amerika daalde het verkochte volume met 8,6%: niet verrassend, aangezien het WK Voetbal vorig jaar voor een enorme topprestatie zorgde. AB InBev zegt echter zelf dat die maar verantwoordelijk is voor 5,5% van de daling, de rest wordt toegeschreven aan zwakke economische omstandigheden.

 

Ondanks de tegenvallende cijfers blijft AB InBev bij zijn prognose voor het volledige jaar en verwacht het betere resultaten voor de rest van 2015: "We zijn het tweede semester gestart met dynamiek achter onze merken en commerciële initiatieven en we verwachten de opbrengstengroei te versnellen in het resterende deel van het jaar, vergeleken met het eerste halfjaar", stelt 's werelds grootste brouwer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.