AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan | RetailDetail

AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan

AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan

De Belgische bierproducent AB InBev wil zijn aandeel in zijn Mexicaanse collega Modelo vergroten van 50% naar 100%. Met de transactie zou een bedrag van ongeveer 10 miljard euro gemoeid zijn. Modelo is vooral bekend van zijn vlaggenschip Corona, het populairste geïmporteerde bier in de Verenigde Staten.

Controle over de 'rebelse dochter'

De eerste helft van Modelo kwam in 2008 al in handen van AB Inbev, toen het bedrijf in de grootste bierdeal ooit het Amerikaanse Anheuser-Busch - eigenaar van 50% van de Modelo-aandelen - overnam. De andere helft van het bedrijf was tot dusver in handen van de stichtende familie en institutionele investeerders.

 

De samenwerking verloopt niet altijd rimpelloos: zo besliste het bedrijf in februari om de distributie van Corona in China in handen te geven van Carlsberg, waar dit voordien gebeurde door AB Inbev. Bovendien wilde Modelo een grotere rol gaan spelen in Brazilië, waar de biermarkt wordt geregeerd door de Braziliaanse tak van AB Inbev. Tot dusver bekleedde de Belgische bierproducent immers 'maar' 9 van de 19 bestuurszetels, net niet genoeg dus om een 'rebellerende' dochteronderneming te kunnen controleren.

 

Bij de overname van AB Inbev van Anheuser-Buch had Modelo al via het arbitragerechthof proberen te verhinderen dat AB Inbev de nieuwe partner zou worden, maar die pogingen bleven zonder resultaat. Een openlijke vrijage met Heineken had overigens hetzelfde resultaat. Twee jaar geleden namen de Nederlanders wel al de tweede grootste bierproducent van Mexico, FEMSA Cerveza, over.

 

Corona is dankzij een uitgekiende marketingcampagne een wereldwijd bekend merk, maar volgens bierpaus Michael Jackson was het wel "het slechtste bier ter wereld".  Misschien daarom dat Corona steevast geserveerd wordt met het iconische limoentje in de flessenhals...?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.