AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan

AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan

De Belgische bierproducent AB InBev wil zijn aandeel in zijn Mexicaanse collega Modelo vergroten van 50% naar 100%. Met de transactie zou een bedrag van ongeveer 10 miljard euro gemoeid zijn. Modelo is vooral bekend van zijn vlaggenschip Corona, het populairste geïmporteerde bier in de Verenigde Staten.

Controle over de 'rebelse dochter'

De eerste helft van Modelo kwam in 2008 al in handen van AB Inbev, toen het bedrijf in de grootste bierdeal ooit het Amerikaanse Anheuser-Busch - eigenaar van 50% van de Modelo-aandelen - overnam. De andere helft van het bedrijf was tot dusver in handen van de stichtende familie en institutionele investeerders.

 

De samenwerking verloopt niet altijd rimpelloos: zo besliste het bedrijf in februari om de distributie van Corona in China in handen te geven van Carlsberg, waar dit voordien gebeurde door AB Inbev. Bovendien wilde Modelo een grotere rol gaan spelen in Brazilië, waar de biermarkt wordt geregeerd door de Braziliaanse tak van AB Inbev. Tot dusver bekleedde de Belgische bierproducent immers 'maar' 9 van de 19 bestuurszetels, net niet genoeg dus om een 'rebellerende' dochteronderneming te kunnen controleren.

 

Bij de overname van AB Inbev van Anheuser-Buch had Modelo al via het arbitragerechthof proberen te verhinderen dat AB Inbev de nieuwe partner zou worden, maar die pogingen bleven zonder resultaat. Een openlijke vrijage met Heineken had overigens hetzelfde resultaat. Twee jaar geleden namen de Nederlanders wel al de tweede grootste bierproducent van Mexico, FEMSA Cerveza, over.

 

Corona is dankzij een uitgekiende marketingcampagne een wereldwijd bekend merk, maar volgens bierpaus Michael Jackson was het wel "het slechtste bier ter wereld".  Misschien daarom dat Corona steevast geserveerd wordt met het iconische limoentje in de flessenhals...?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top