AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan | RetailDetail

AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan

AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan

De Belgische bierproducent AB InBev wil zijn aandeel in zijn Mexicaanse collega Modelo vergroten van 50% naar 100%. Met de transactie zou een bedrag van ongeveer 10 miljard euro gemoeid zijn. Modelo is vooral bekend van zijn vlaggenschip Corona, het populairste geïmporteerde bier in de Verenigde Staten.

Controle over de 'rebelse dochter'

De eerste helft van Modelo kwam in 2008 al in handen van AB Inbev, toen het bedrijf in de grootste bierdeal ooit het Amerikaanse Anheuser-Busch - eigenaar van 50% van de Modelo-aandelen - overnam. De andere helft van het bedrijf was tot dusver in handen van de stichtende familie en institutionele investeerders.

 

De samenwerking verloopt niet altijd rimpelloos: zo besliste het bedrijf in februari om de distributie van Corona in China in handen te geven van Carlsberg, waar dit voordien gebeurde door AB Inbev. Bovendien wilde Modelo een grotere rol gaan spelen in Brazilië, waar de biermarkt wordt geregeerd door de Braziliaanse tak van AB Inbev. Tot dusver bekleedde de Belgische bierproducent immers 'maar' 9 van de 19 bestuurszetels, net niet genoeg dus om een 'rebellerende' dochteronderneming te kunnen controleren.

 

Bij de overname van AB Inbev van Anheuser-Buch had Modelo al via het arbitragerechthof proberen te verhinderen dat AB Inbev de nieuwe partner zou worden, maar die pogingen bleven zonder resultaat. Een openlijke vrijage met Heineken had overigens hetzelfde resultaat. Twee jaar geleden namen de Nederlanders wel al de tweede grootste bierproducent van Mexico, FEMSA Cerveza, over.

 

Corona is dankzij een uitgekiende marketingcampagne een wereldwijd bekend merk, maar volgens bierpaus Michael Jackson was het wel "het slechtste bier ter wereld".  Misschien daarom dat Corona steevast geserveerd wordt met het iconische limoentje in de flessenhals...?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top