AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan | RetailDetail

AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan

AB InBev kondigt volledige overname Corona-brouwer aan

De Belgische bierproducent AB InBev wil zijn aandeel in zijn Mexicaanse collega Modelo vergroten van 50% naar 100%. Met de transactie zou een bedrag van ongeveer 10 miljard euro gemoeid zijn. Modelo is vooral bekend van zijn vlaggenschip Corona, het populairste geïmporteerde bier in de Verenigde Staten.

Controle over de 'rebelse dochter'

De eerste helft van Modelo kwam in 2008 al in handen van AB Inbev, toen het bedrijf in de grootste bierdeal ooit het Amerikaanse Anheuser-Busch - eigenaar van 50% van de Modelo-aandelen - overnam. De andere helft van het bedrijf was tot dusver in handen van de stichtende familie en institutionele investeerders.

 

De samenwerking verloopt niet altijd rimpelloos: zo besliste het bedrijf in februari om de distributie van Corona in China in handen te geven van Carlsberg, waar dit voordien gebeurde door AB Inbev. Bovendien wilde Modelo een grotere rol gaan spelen in Brazilië, waar de biermarkt wordt geregeerd door de Braziliaanse tak van AB Inbev. Tot dusver bekleedde de Belgische bierproducent immers 'maar' 9 van de 19 bestuurszetels, net niet genoeg dus om een 'rebellerende' dochteronderneming te kunnen controleren.

 

Bij de overname van AB Inbev van Anheuser-Buch had Modelo al via het arbitragerechthof proberen te verhinderen dat AB Inbev de nieuwe partner zou worden, maar die pogingen bleven zonder resultaat. Een openlijke vrijage met Heineken had overigens hetzelfde resultaat. Twee jaar geleden namen de Nederlanders wel al de tweede grootste bierproducent van Mexico, FEMSA Cerveza, over.

 

Corona is dankzij een uitgekiende marketingcampagne een wereldwijd bekend merk, maar volgens bierpaus Michael Jackson was het wel "het slechtste bier ter wereld".  Misschien daarom dat Corona steevast geserveerd wordt met het iconische limoentje in de flessenhals...?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.