AB InBev mikt op vrouwen | RetailDetail

AB InBev mikt op vrouwen

AB InBev mikt op vrouwen

Hoewel meer vrouwen dan ooit bier drinken en zij bier ook hipper vinden dan tevoren, is er nog altijd een 'mismatch' tussen vrouwen en bier. Om af te rekenen met het cliché dat bier een mannendrank is, lanceert AB InBev nu een wereldwijde campagne.

Bier drinken is géén mannenzaak

Bier een mannenzaak? Heus niet, zo blijkt uit een onderzoek bij een representatieve steekproef van 1033 meerderjarigen in België (van wie 486 vrouwen), uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS in opdracht van AB InBev.

 

Vandaag drinken 3 op 4 Belgische vrouwen (72%) bier, van wie ruim 1 op 3 (39%) minstens één keer per week. Ruim 1 op 10 (12%) zegt vandaag wél bier te drinken, terwijl ze dit vijf jaar geleden niet (6%) of zelden (6%) deden. De steeds grotere keuze aan bieren en diversiteit aan smaken is voor 41% van de ondervraagde vrouwen de belangrijkste reden om vaker voor een biertje te opteren. Al vindt 1 op 3 vrouwen bier vandaag ook hipper dan voorheen.

 

Vrouwen verkiezen bier (22%) boven schuimwijn of champagne (20%), gin (7%) en andere sterke dranken (10%). Ze drinken nog steeds het liefst zoete bieren (73%), maar daarnaast weten ze ook pils (50%) en speciaal- en trappistbieren (55%) meer en meer te appreciëren. De jongste generatie vrouwen verkiest het meest uitgesproken zoetere bieren (93%), terwijl de oudere generaties de voorkeur geven aan speciaalbier en trappist (76%). Ter vergelijking: mannen hebben een meer uitgesproken voorkeur voor pils (82%) en speciaal- en trappistbieren (82%).

 

#WeAllLoveBeer

Hoewel almaar meer vrouwen genieten van een biertje, stelt 1 op 3 ondervraagde vrouwen toch vast dat bier nog altijd gezien wordt als een mannendrank. Deze perceptie wordt bevestigd door maar liefst 1 op 4 mannen, die vinden dat bier niets is voor vrouwen.

 

Daarom organiseerde AB InBev een experiment om de perceptie rond vrouwen en bier in kaart te brengen. Het liet verschillende koppels volgen tijdens een avondje uit, waarbij de vrouwen een biertje bestelden en de mannen een ander drankje. In het merendeel van de gevallen serveerde de ober het biertje aan de man en het andere drankje aan de vrouw. Hoewel het experiment niet in België gebeurde, is het fenomeen ook bij ons gekend: liefst 34% van de Belgische vrouwen en 54% van de mannen kan ervan meespreken.

 

"Het is interessant om te zien dat het stereotype van bier als mannendrank nog steeds bestaat. Zowel vrouwen als mannen zouden moeten kunnen genieten van een biertje. Met deze #WeAllLoveBeer campagne willen we dit graag in de verf zetten", zegt Philippe Vandeuren, Legal and Corporate Affairs Director van InBev Belgium.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen ze boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.