AB InBev voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-369347009/

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft in het voorbije kwartaal slechter gepresteerd dan werd verwacht door analisten. Zowel de omzet als het verkochte volume was lager dan de verwachtingen.

 

Daling verkocht volume

De omzet van AB InBev kwam het voorbije kwartaal uit op 10,8 miljard dollar (9,8 miljard euro). Dat is een daling van 2,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Op organische basis was er wel een groei van 4 procent. Ook de ebitda daalde met 3,4 procent naar 4,1 miljard dollar (3,7 miljard euro).

 

Het verkochte volume daalde dan weer van 116,8 miljoen hectoliter naar 114,9 miljoen hectoliter. Analisten hadden nochtans verwacht dat het volume zou groeien naar 117,8 miljoen hectoliter. Vooral in Brazilië en Argentinië waren de resultaten teleurstellend. Beide landen kampen dan ook met een grote economische crisis.

 

In Mexico ging het volume dan weer de hoogte in met 7,2 procent, al leidde dat niet tot een omzetgroei. Die ging in Mexico zelfs met 5,9 procent achteruit. In België is er ook achteruitgang, vooral omdat de Belg minder bier koopt. Toch spreekt AB InBev ook van een klein verlies in marktaandeel.

 

Goedkeuring China voor fusie

Langs de andere kant is er ook goed nieuws voor AB InBev, want het heeft de goedkeuring van de Chinese mededingingsautoriteit gekregen voor de overname van SABMiller. Dat was de laatste grote horde die moest worden genomen. SABMiller moet in ruil wel zijn aandeel in CR Snow verkopen. Dat wordt verkocht aan China Resources Beer.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de fusie er nu zonder problemen kan komen, want enkele dagen geleden werd de integratie van de twee bedrijven stilgelegd, nadat een aantal aandeelhouders eisten dat AB InBev zijn bod verhoogt, om zo de daling van de pond te compenseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.