AB InBev voldoet niet aan verwachtingen

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-369347009/

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft in het voorbije kwartaal slechter gepresteerd dan werd verwacht door analisten. Zowel de omzet als het verkochte volume was lager dan de verwachtingen.

 

Daling verkocht volume

De omzet van AB InBev kwam het voorbije kwartaal uit op 10,8 miljard dollar (9,8 miljard euro). Dat is een daling van 2,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Op organische basis was er wel een groei van 4 procent. Ook de ebitda daalde met 3,4 procent naar 4,1 miljard dollar (3,7 miljard euro).

 

Het verkochte volume daalde dan weer van 116,8 miljoen hectoliter naar 114,9 miljoen hectoliter. Analisten hadden nochtans verwacht dat het volume zou groeien naar 117,8 miljoen hectoliter. Vooral in Brazilië en Argentinië waren de resultaten teleurstellend. Beide landen kampen dan ook met een grote economische crisis.

 

In Mexico ging het volume dan weer de hoogte in met 7,2 procent, al leidde dat niet tot een omzetgroei. Die ging in Mexico zelfs met 5,9 procent achteruit. In België is er ook achteruitgang, vooral omdat de Belg minder bier koopt. Toch spreekt AB InBev ook van een klein verlies in marktaandeel.

 

Goedkeuring China voor fusie

Langs de andere kant is er ook goed nieuws voor AB InBev, want het heeft de goedkeuring van de Chinese mededingingsautoriteit gekregen voor de overname van SABMiller. Dat was de laatste grote horde die moest worden genomen. SABMiller moet in ruil wel zijn aandeel in CR Snow verkopen. Dat wordt verkocht aan China Resources Beer.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de fusie er nu zonder problemen kan komen, want enkele dagen geleden werd de integratie van de twee bedrijven stilgelegd, nadat een aantal aandeelhouders eisten dat AB InBev zijn bod verhoogt, om zo de daling van de pond te compenseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ellis Gourmet Burger opent op het Antwerpse Zuid

27/03/2017

Hamburgerketen Ellis Gourmet Burger gaat op het Zuid zijn derde Antwerpse filiaal openen. Het kiest daarbij voor de Leopold de Waelplaats, vlakbij het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. De deuren worden op 29 maart geopend.

Zooplus groeit met meer dan kwart in 2016

24/03/2017

De omzet van dierenwebwinkel Zooplus is in 2016 met 28% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast heeft Zooplus de ambitie om in 2017 de grens van een miljard euro omzet te doorbreken, tegen 2020 moet dat zelfs twee miljard zijn.

Filet Pur: Een knap staaltje warm en koud blazen

24/03/2017

Voor al uw kortingen heeft u nog maar één kaart nodig en voor al uw feesten is er voortaan één adres. Maar wat te denken van het mistgordijn dat Ahold Delhaize optrok? Verneem er het fijne van in het weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi treft voorbereidingen voor Belgische webshop

24/03/2017

Discountketen Aldi is in België op zoek naar een 'e-commerce reporting analist' en een 'logistic operations manager e-commerce'. Dat duidt erop dat de Duitse keten van plan is om ook in België van start te gaan met onlineverkoop.

Sterke groei voor modemerk Ted Baker

24/03/2017

Het Britse modemerk Ted Baker heeft mooie resultaten gehaald in het boekjaar 2016. Zowel de omzet als de winst maakten een mooie sprong voorwaarts. De grootste groei voor het merk was te vinden in Noord-Amerika.

G-Star gaat samenwerking aan met Alibaba

24/03/2017

Het Amsterdamse modemerk G-Star is een strategische handelspartner geworden van het Chinese Alibaba. Concreet wil dat zeggen dat de collecties van het merk voortaan ook verkocht worden op de platformen van de Chinese e-commercereus.

Back to top