AB InBev voldoet niet aan verwachtingen

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-369347009/

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft in het voorbije kwartaal slechter gepresteerd dan werd verwacht door analisten. Zowel de omzet als het verkochte volume was lager dan de verwachtingen.

 

Daling verkocht volume

De omzet van AB InBev kwam het voorbije kwartaal uit op 10,8 miljard dollar (9,8 miljard euro). Dat is een daling van 2,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Op organische basis was er wel een groei van 4 procent. Ook de ebitda daalde met 3,4 procent naar 4,1 miljard dollar (3,7 miljard euro).

 

Het verkochte volume daalde dan weer van 116,8 miljoen hectoliter naar 114,9 miljoen hectoliter. Analisten hadden nochtans verwacht dat het volume zou groeien naar 117,8 miljoen hectoliter. Vooral in Brazilië en Argentinië waren de resultaten teleurstellend. Beide landen kampen dan ook met een grote economische crisis.

 

In Mexico ging het volume dan weer de hoogte in met 7,2 procent, al leidde dat niet tot een omzetgroei. Die ging in Mexico zelfs met 5,9 procent achteruit. In België is er ook achteruitgang, vooral omdat de Belg minder bier koopt. Toch spreekt AB InBev ook van een klein verlies in marktaandeel.

 

Goedkeuring China voor fusie

Langs de andere kant is er ook goed nieuws voor AB InBev, want het heeft de goedkeuring van de Chinese mededingingsautoriteit gekregen voor de overname van SABMiller. Dat was de laatste grote horde die moest worden genomen. SABMiller moet in ruil wel zijn aandeel in CR Snow verkopen. Dat wordt verkocht aan China Resources Beer.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de fusie er nu zonder problemen kan komen, want enkele dagen geleden werd de integratie van de twee bedrijven stilgelegd, nadat een aantal aandeelhouders eisten dat AB InBev zijn bod verhoogt, om zo de daling van de pond te compenseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Rode cijfers, zwarte sneeuw

20/01/2017

Voor Carrefour en Ahold Delhaize was het ‘money time’ afgelopen week, terwijl ze bij Cora quasi platzak lijken. En hoe geraken we nu aan onze aanbevolen portie groentjes? Het weekoverzicht van RetailDetail Food brengt raad. 

Evenwichtig shoppen bij Spar Natural

20/01/2017

Op de Canarische eilanden opende Spar recent een eerste buurtwinkel volgens een volledig nieuw concept: bij Spar Natural draait namelijk alles om gezondheid en ecologie.  

Helft meer online omzet bij Beter Bed

20/01/2017

In het vierde kwartaal is de netto-omzet bij Beter Bed Holding met 8,6% gestegen naar 11,8 miljoen euro. Dat is te danken aan een stijging van het aantal winkels, maar ook de online verkoop deed een fikse duit in het zakje.

92 banen op de tocht bij Struik Foods

19/01/2017

De Nederlandse producent van onder meer soepen, hotdogs, maaltijden in blik en halffabricaten Struik Foods wil zijn fabriek in Schoten sluiten. Daarbij dreigen 92 van de 107 banen te verdwijnen.

Sterk kwartaal voor Franse drankengroep Rémy Cointreau

19/01/2017

Rémy Cointreau, bekend van cognac Rémy Martin, likeur Cointreau en sterkedrank Metaxa, heeft de omzet over het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar bijna dubbel zo snel zien oplopen als analisten hadden verwacht.

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

19/01/2017

De Chinese online reus Alibaba heeft een nieuwe samenwerking op poten gezet met een aantal grote merken, zoals Swarovski, Louis Vuitton en Samsung, in een poging om de verkoop van namaak tegen te gaan.

Back to top