AB InBev voldoet niet aan verwachtingen

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-369347009/

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft in het voorbije kwartaal slechter gepresteerd dan werd verwacht door analisten. Zowel de omzet als het verkochte volume was lager dan de verwachtingen.

 

Daling verkocht volume

De omzet van AB InBev kwam het voorbije kwartaal uit op 10,8 miljard dollar (9,8 miljard euro). Dat is een daling van 2,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Op organische basis was er wel een groei van 4 procent. Ook de ebitda daalde met 3,4 procent naar 4,1 miljard dollar (3,7 miljard euro).

 

Het verkochte volume daalde dan weer van 116,8 miljoen hectoliter naar 114,9 miljoen hectoliter. Analisten hadden nochtans verwacht dat het volume zou groeien naar 117,8 miljoen hectoliter. Vooral in Brazilië en Argentinië waren de resultaten teleurstellend. Beide landen kampen dan ook met een grote economische crisis.

 

In Mexico ging het volume dan weer de hoogte in met 7,2 procent, al leidde dat niet tot een omzetgroei. Die ging in Mexico zelfs met 5,9 procent achteruit. In België is er ook achteruitgang, vooral omdat de Belg minder bier koopt. Toch spreekt AB InBev ook van een klein verlies in marktaandeel.

 

Goedkeuring China voor fusie

Langs de andere kant is er ook goed nieuws voor AB InBev, want het heeft de goedkeuring van de Chinese mededingingsautoriteit gekregen voor de overname van SABMiller. Dat was de laatste grote horde die moest worden genomen. SABMiller moet in ruil wel zijn aandeel in CR Snow verkopen. Dat wordt verkocht aan China Resources Beer.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de fusie er nu zonder problemen kan komen, want enkele dagen geleden werd de integratie van de twee bedrijven stilgelegd, nadat een aantal aandeelhouders eisten dat AB InBev zijn bod verhoogt, om zo de daling van de pond te compenseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top