Absolut drukt winst van Pernod Ricard

Absolut drukt winst van Pernod Ricard

De Franse drankenproducent Pernod Ricard heeft in het voorbije boekjaar 15% minder winst gemaakt. De omzet ging dan weer wel fiks de hoogte in, nadat die vorig jaar met 7% was teruggevallen.

Zwakke euro stuwt omzet

De totale omzet van Pernod Ricard ging omhoog met 8% en kwam uit op 8,56 miljard euro. Een groot deel van de hogere omzet was te danken aan de zwakke positie van de euro: zonder wisselkoerseffecten was er maar sprake van een omzetstijging van 2%. De winst ging dan weer omlaag met 15% en kwam uit op 861 miljoen euro, een jaar geleden kwam de winst nog net boven het miljard euro uit.

 

De lagere winst was te wijten aan het merk Absolut: Pernod Ricard moest immers 652 miljoen euro afschrijven op het vodkamerk, dat het vooral in de Verenigde Staten moeilijk heeft. Om een ommekeer te bewerkstelligen is Pernod Ricard bezig met een vernieuwing van het merk. Zo moeten er nieuwe smaken en verpakkingen komen en zullen er promoties worden gehouden.

 

Pernod Ricard nam Absolut Vodka in 2008 over van het Zweedse Vin & Spirit. Toen was vodka één van de sterkst groeiende sterke dranken, maar de voorbije jaren is de groei stilgevallen, vooral dan in de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top