AH-directeur Wouter Kolk: "De supermarktmanager moet weer echt de baas zijn"

AH-directeur Wouter Kolk: "De supermarktmanager moet weer echt de baas zijn"

Volgens Wouter Kolk, de nieuwe algemeen directeur van Albert Heijn, heeft het zijn bedrijf ontbroken aan flair en ondernemerschap in de winkels en slagvaardigheid in de organisatie. Hij ziet het als zijn taak om dat weer terug te brengen.

Meer zeggenschap supermarktmanagers

Dat stelt Kolk in een interview in de jongste editie van Albert Heijns personeelsmagazine Ahá. Het is de eerste keer dat de nieuwe topman van zich laat horen, want de media-aandacht voor Kolk was tot nu toe steeds gebaseerd op uitspraken in eerdere interviews. Kolk kiest het eigen personeelsblad als het eerste podium om na zijn benoeming tot algemeen directeur iets te zeggen over zijn visie op de toekomstige koers van AH.

 

Als het aan Kolk ligt, wordt de organisatie van Albert Heijn slagvaardiger en krijgen de supermarktmanagers in hun lokale winkels meer zeggenschap. "Ik kijk ernaar uit om de flair en het ondernemerschap terug te brengen in de winkels, zodat de supermarktmanager weer echt de baas is van zijn winkel", aldus Kolk. Hij wil zowel de bedrijfsleiders als de franchisers een belangrijkere rol toebedelen.

 

Strijdbijl met franchisers begraven

Hoewel hij niet expliciet verwijst naar de relatie met de ondernemers, die al jarenlang gespannen is, leidt het geen twijfel dat de nieuwe algemeen directeur er veel aan is gelegen om de strijdbijl met de franchisers te begraven. Meer ondernemerschap in de winkels lukt immers alleen als ondernemers en organisatie zich realiseren dat ze elkaar nodig hebben.

 

Het belang van goede interne communicatie kent Kolk uit eigen ervaring bij Albert Heijn. Hij werkte sinds 1996 in verschillende functies bij Albert Heijn en Ahold in Azië, voordat hij in 2007 de Ahold-organisatie verliet om CEO van WE Fashion te worden. "Een goede leerschool voor mij was dat ik een nieuwe functie kreeg bij Albert Heijn en toen te weinig gesproken heb met een bepaalde groep zakelijke relaties, terwijl die voor mijn werk wel belangrijk was", stelt Kolk ietwat cryptisch in Ahá. "In de volgende baan heb ik dat toen wel gedaan."

 

In deze nieuwe baan gaat Kolk dit dus ook doen. Het is een duidelijke handreiking naar belangrijke zakelijke relaties, zoals de franchisers en de leveranciers van zowel merken als huismerken. Het zijn deze relaties die Albert Heijn nodig heeft om de klanten weer te verrassen.

 

"Wat slagvaardigheid" en "een beetje lef"

Dat wil uiteraard niet zeggen dat de bekende formulediscipline bij Albert Heijn ineens helemaal over boord gaat. Wel mag er van Kolk wat meer risico worden genomen: "Ik geef medewerkers graag de ruimte, binnen een bepaald kader, en ga uit van een grote dosis zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid", zegt Kolk.

 

Doorgeslagen kostenbewustzijn, dat leidt tot risicomijdend gedrag en verstarring, behoren daarmee tot het verleden. Zoals Kolk het stelt: "Ik denk dat het goed is om wat slagvaardigheid terug te brengen in de organisatie", en: "Ik houd wel van een beetje lef."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top