Ahold boert goed in tweede kwartaal

Ahold boert goed in tweede kwartaal

Ahold heeft klinkende cijfers bekendgemaakt voor het tweede kwartaal van 2015: de totale omzet (tegen constante wisselkoersen) groeide met 3,1%, de online omzet lag bijna 23% hoger en de nettowinst nam met liefst 33% toe.

AH: meer transacties en grotere volume

De forse groei van de nettowinst heeft deels te maken met het feit dat Ahold vorig jaar in het tweede kwartaal een eenmalige last van 12 miljoen euro meenam naar aanleiding van de schikking die het trof in de rechtszaak over US Foodservice. Een aanzienlijk deel van de winstgroei heeft echter te maken met uitstekende resultaten, want zonder dit eenmalige effect nam de kwartaalwinst nog altijd met 22,6% toe.

 

In Nederland groeide de identieke omzet met 3,4%, fors beter dan de daling met 1,7% die Ahold vorig jaar nog moest toegeven. Ahold-chef Dick Boer verwijst naar meer transacties en grotere volumes bij Albert Heijn: "Hierdoor steeg het marktaandeel ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014", aldus Boer in een reactie op de kwartaalcijfers. Volgens Ahold is de sterke prestatie van Albert Heijn te danken aan sterke commerciële programma's en verbeteringen van het assortiment die bij de klanten in de smaak vallen.

 

Naast de identieke omzetgroei nam de totale netto-omzet ook toe tot bijna 2,9 miljard euro (+6,8%). De toevoeging van 21 voormalige C1000-winkels in Nederland en de opening van acht nieuwe Albert Heijn-winkels in België hebben hieraan bijgedragen. Ook online groeide de omzet: samen groeiden de online activiteiten van Albert Heijn en bol.com met meer dan 30%. "En wij blijven in toekomstige groei investeren", aldus Boer.

 

Margedruk door investeringen in online

Deze online investeringsdrang heeft wel invloed op de onderliggende operationele marge: de extra investeringen in Aholds omnichannelstrategie drukken de marge over het eerste halve jaar van 2015 met bijna 25 basispunten. Omdat het echter investeringen in een groeisegment betreft, is dat niet verontrustend. Bovendien is dit volgens verwachting, zoals Ahold expliciet stelt in haar verklaring bij de kwartaalcijfers.

 

Toch is die factor wel een verschil met de rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar: toen speelde de invloed van de online investeringen nadrukkelijker, maar in dit tweede kwartaal weet Ahold zich gesteund door de sterke prestatie van de Albert Heijn-supermarkten, waarvan de sterke omzetgroei een positief effect heeft op de operationele marge.

 

VS: verbeterde winkels en lagere kosten

Iin de Verenigde Staten groeide de identieke omzet (exclusief brandstof) in het tweede kwartaal met 1,8%, daar waar de identieke omzet in het tweede kwartaal van 2014 nog met 1,8% daalde. Mede hierdoor, en door een verbeteringsprogramma van de Amerikaanse winkels, groeide de netto-omzet met 2,1% tegen constante wisselkoersen. Doordat de Amerikaanse dollar sterker werd ten opzichte van de euro, groeide de netto-omzet echter met liefst 22,5% tot bijna 5,4 miljard euro.

 

In het tweede kwartaal voorzag Ahold USA 92 supermarkten van een nieuwe groente- en fruitafdeling, die een positief effect blijkt te hebben op de omzet. In totaal heeft Ahold USA nu 167 supermarkten van deze nieuwe afdeling voorzien. Naast het verbeterprogramma van bestaande winkels, investeert Ahold USA ook in toevoeging van nieuwe winkels: in juli gaf Ahold nog aan dat het 25 A&P-winkels wil overnemen in de regio New York.

 

In de VS wist Ahold in het tweede kwartaal de operationele marge met 0,2 procentpunt te verbeteren, als gevolg van de constante kostenbeheersing in het kader van Aholds 'simplicity'-programma dat ernaar streeft om voortdurend inefficiëntie te bestrijden en kosten te besparen. "In de VS wisten we ons marktaandeel in volume voor het vierde kwartaal op rij te vergroten", stelt Boer. "Onze marges bleken er veerkrachtig als gevolg van voortgaande kostenbeheersing."

 

Tsjechië: ombouw Albert succesvol

Ook in Aholds derde regio, Tsjechië, wisten meer klanten de supermarkten van Ahold te vinden: de identieke omzet (exclusief bandstofverkopen) steeg er met 2,1%. In het tweede kwartaal van 2014 daalde deze identieke omzet nog met 2,9%. Volgens Ahold is dit te danken aan de uitrol van de verbeterde nieuwe winkelformule Albert. Ahold zal deze uitrol versnellen en in het lopende (derde) kwartaal afronden.

 

De netto-omzet in Tsjechië nam met bijna 31% toe tot 400 miljoen euro, vanwege de toevoeging van de 49 Spar-winkels die Ahold een jaar geleden heeft overgenomen. Afgelopen mei meldde Ahold al dat het deze winkels (14 supermarkten en 35 compacte hypermarkten) heeft omgebouwd naar het nieuwe winkelconcept van Albert. Die ombouwkosten drukten wel de winstgevendheid in het tweede kwartaal, waardoor de operationele marge van Ahold in Tsjechië met één procentpunt daalde tot 1%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top