Ahold Delhaize kan Belgische retail op zijn kop zetten

Ahold Delhaize kan Belgische retail op zijn kop zetten

Ahold en Delhaize hebben vanochtend officieel hun verloving bekendgemaakt. Als toezichthouders en aandeelhouders hun goedkeuring geven, zal de voorgenomen fusie halverwege 2016 zijn afgerond. Vooral in België kan dit de hele retail op zijn kop zetten.

Jaarlijks half miljard synergievoordeel

Met Ahold Delhaize, zoals het nieuwe fusiebedrijf zal gaan heten, ontstaat een internationale retailgigant die op basis van de cijfers over boekjaar 2014 een netto-omzet heeft van 54,1 miljard euro, een brutowinst (EBITDA) van 3,5 miljard euro, een nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten van 1 miljard euro en een vrije kasstroom van 1,8 miljard euro. Ahold Delhaize verwacht aanzienlijke synergievoordelen van de fusie, die oplopen tot jaarlijks 500 miljoen euro. Deze voordelen denkt Ahold Delhaize vanaf 2019 te zullen realiseren.

 

Synergie zit hem in eerste instantie in bundeling van inkoopkracht: "De onderneming zal hiermee meer schaalgrootte krijgen in de verschillende regio's en een marktleidend retail-aanbod waarmee kan worden voldaan aan de veranderende behoeften van de klant", aldus de persverklaring van vanochtend. "Daarnaast zal de combinatie een sterk financieel profiel hebben om te investeren in innovatie en toekomstige groei."

 

Managementteam vol zwaargewichten

Beide partijen benadrukken dat het hier om een fusie van gelijken gaat. De aandelenverhouding in de nieuwe vennootschap (Ahold 61 procent, Delhaize 39 procent) reflecteert weliswaar het verschil in beurswaarde, maar voor het overige zijn alle zaken in balans. Met als gevolg een managementteam vol zwaargewichten: CEO Dick Boer weet zich gesteund door adjunct-CEO Frans Muller, die als Chief Integration Officer de directe verantwoordelijkheid krijgt voor de integratie van beide organisaties.

 

In het nieuwe bestuur van Ahold Delhaize zitten naast Boer en Muller ook de Chief Financial Officer en drie Chief Operating Officers: een voor Europa en twee voor de VS. Jeff Carr, de huidige CFO van Ahold, gaat deze positie ook voor het nieuwe fusiebedrijf bekleden. Pierre Bouchut, de huidige CFO van Delhaize, krijgt de positie van COO Europa en de huidige COO's van Ahold en Delhaize in de Verenigde Staten (respectievelijk James McCann en Kevin Holt) blijven op hun functie.

 

VS: kennisuitwisseling en inkoopbundeling

Dit laatste is mogelijk omdat de Amerikaanse operaties van Delhaize en Ahold complementair zijn en elkaar nauwelijks overlappen. De voordelen in de belangrijke Amerikaanse markt (goed voor ruim 60 procent van de nieuwe onderneming) zitten vooral in bundeling van inkoopmacht, samenwerking op logistiek vlak (waarbij Ahold baat heeft bij de expertise van Delhaize) en kennisuitwisseling in de uitrol van de online operatie (waarbij Delhaize profiteert van de enorme know-how die Ahold inmiddels heeft opgebouwd).

 

Als nieuwkomer op de Belgische markt zal Albert Heijn na de fusie ineens een veel grotere rol gaan spelen in samenspel met Delhaize. Het effect van de fusie zal op de Belgische markt veel groter zijn dan op de Nederlandse markt, die voor Albert Heijn nagenoeg verzadigd is. De effecten zullen in Nederland vooral merkbaar zijn in de samenstelling van assortimenten – met name het huismerkenbeleid – en prijsvoordelen door gebundelde inkoop.

 

Aardverschuiving in België

In België daarentegen zal Ahold Delhaize voor een aardverschuiving in de retail kunnen zorgen: niet alleen door de enorme inkoopvoordelen die Delhaize kan realiseren als het met Albert Heijn samen inkoopt, maar ook dankzij de impact van de fusie op bol.com. Ook in België heeft bol.com immers ambitieuze groeiplannen: zo kunnen klanten in zeven Albert-Heijnwinkels in de regio Antwerpen online bestellingen die voor 12 uur zijn gedaan, dezelfde dag nog ophalen.

 

Als de fusie een feit is, beschikt Bol.com in heel België in een klap over een potentieel van 800 ophaalpunten. Want of die pakketjes bij Albert Heijn of Delhaize worden opgehaald, dat is om het even. Het toont aan dat naast de omnichannel levensmiddelendistributie in België deze fusie ook van grote invloed zal kunnen zijn op de online verkoop van non-food via Bol.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top