Ahold Delhaize kan Belgische retail op zijn kop zetten

Ahold Delhaize kan Belgische retail op zijn kop zetten

Ahold en Delhaize hebben vanochtend officieel hun verloving bekendgemaakt. Als toezichthouders en aandeelhouders hun goedkeuring geven, zal de voorgenomen fusie halverwege 2016 zijn afgerond. Vooral in België kan dit de hele retail op zijn kop zetten.

Jaarlijks half miljard synergievoordeel

Met Ahold Delhaize, zoals het nieuwe fusiebedrijf zal gaan heten, ontstaat een internationale retailgigant die op basis van de cijfers over boekjaar 2014 een netto-omzet heeft van 54,1 miljard euro, een brutowinst (EBITDA) van 3,5 miljard euro, een nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten van 1 miljard euro en een vrije kasstroom van 1,8 miljard euro. Ahold Delhaize verwacht aanzienlijke synergievoordelen van de fusie, die oplopen tot jaarlijks 500 miljoen euro. Deze voordelen denkt Ahold Delhaize vanaf 2019 te zullen realiseren.

 

Synergie zit hem in eerste instantie in bundeling van inkoopkracht: "De onderneming zal hiermee meer schaalgrootte krijgen in de verschillende regio's en een marktleidend retail-aanbod waarmee kan worden voldaan aan de veranderende behoeften van de klant", aldus de persverklaring van vanochtend. "Daarnaast zal de combinatie een sterk financieel profiel hebben om te investeren in innovatie en toekomstige groei."

 

Managementteam vol zwaargewichten

Beide partijen benadrukken dat het hier om een fusie van gelijken gaat. De aandelenverhouding in de nieuwe vennootschap (Ahold 61 procent, Delhaize 39 procent) reflecteert weliswaar het verschil in beurswaarde, maar voor het overige zijn alle zaken in balans. Met als gevolg een managementteam vol zwaargewichten: CEO Dick Boer weet zich gesteund door adjunct-CEO Frans Muller, die als Chief Integration Officer de directe verantwoordelijkheid krijgt voor de integratie van beide organisaties.

 

In het nieuwe bestuur van Ahold Delhaize zitten naast Boer en Muller ook de Chief Financial Officer en drie Chief Operating Officers: een voor Europa en twee voor de VS. Jeff Carr, de huidige CFO van Ahold, gaat deze positie ook voor het nieuwe fusiebedrijf bekleden. Pierre Bouchut, de huidige CFO van Delhaize, krijgt de positie van COO Europa en de huidige COO's van Ahold en Delhaize in de Verenigde Staten (respectievelijk James McCann en Kevin Holt) blijven op hun functie.

 

VS: kennisuitwisseling en inkoopbundeling

Dit laatste is mogelijk omdat de Amerikaanse operaties van Delhaize en Ahold complementair zijn en elkaar nauwelijks overlappen. De voordelen in de belangrijke Amerikaanse markt (goed voor ruim 60 procent van de nieuwe onderneming) zitten vooral in bundeling van inkoopmacht, samenwerking op logistiek vlak (waarbij Ahold baat heeft bij de expertise van Delhaize) en kennisuitwisseling in de uitrol van de online operatie (waarbij Delhaize profiteert van de enorme know-how die Ahold inmiddels heeft opgebouwd).

 

Als nieuwkomer op de Belgische markt zal Albert Heijn na de fusie ineens een veel grotere rol gaan spelen in samenspel met Delhaize. Het effect van de fusie zal op de Belgische markt veel groter zijn dan op de Nederlandse markt, die voor Albert Heijn nagenoeg verzadigd is. De effecten zullen in Nederland vooral merkbaar zijn in de samenstelling van assortimenten – met name het huismerkenbeleid – en prijsvoordelen door gebundelde inkoop.

 

Aardverschuiving in België

In België daarentegen zal Ahold Delhaize voor een aardverschuiving in de retail kunnen zorgen: niet alleen door de enorme inkoopvoordelen die Delhaize kan realiseren als het met Albert Heijn samen inkoopt, maar ook dankzij de impact van de fusie op bol.com. Ook in België heeft bol.com immers ambitieuze groeiplannen: zo kunnen klanten in zeven Albert-Heijnwinkels in de regio Antwerpen online bestellingen die voor 12 uur zijn gedaan, dezelfde dag nog ophalen.

 

Als de fusie een feit is, beschikt Bol.com in heel België in een klap over een potentieel van 800 ophaalpunten. Want of die pakketjes bij Albert Heijn of Delhaize worden opgehaald, dat is om het even. Het toont aan dat naast de omnichannel levensmiddelendistributie in België deze fusie ook van grote invloed zal kunnen zijn op de online verkoop van non-food via Bol.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top