Albert Heijn komt ook naar Hoboken, Gent en Kortrijk

Albert Heijn komt ook naar Hoboken, Gent en Kortrijk

Vanmiddag maakte de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn zijn ambities voor 2013 bekend. De blikvanger is het voornemen om tien nieuwe winkels te openen in de loop van volgend jaar. Het Antwerpse Hoboken is al zeker van een nieuwe publiekstrekker, en ook Gent en Ring Shopping Kortrijk Noord mogen kennismaken met de Hollandse retailer.

Hoboken, Gent en Kortrijk

Antwerpen blijft voor Albert Heijn het epicentrum van zijn Belgische activiteiten: nu krijgt ook het zuidelijke district Hoboken een vestiging op de Sint-Bernardsesteenweg. Dat wordt dan meteen de eerste Belgische straat met twéé Albert Heijns, want ook de vestiging Antwerpen-Kiel is er gevestigd.

 

Toch breidt de keten ook uit naar het westen: zo krijgt Kortrijk de derde West-Vlaamse AH in het winkelcentrum Ring Shopping in Kortrijk. Gent krijgt dan weer een eigen 'Appie' op de Brabantdam, vlakbij het Woodrow Wilsonplein - beter bekend als "De Zuid". De Kortrijkzanen hadden al een Albert Heijn in de buurt (Harelbeke), maar voor Gentenaren maakt de nieuwe opening wel degelijk een heel verschil.

 

Doelstelling één: gehaald

Bij zijn vorige vooruitblik, eind vorig jaar, zei Albert Heijn tegen eind 2012 aan Belgische tien winkels te willen zitten en over vijf jaar aan maar liefst vijftig. De eerste doelstelling werd gehaald dankzij de opening van de AH in Oudenaarde eerder deze week. Nummer elf, in Olen, moet ook nog voor het jaareinde de deuren openen.

 

De mix van Nederlandse en Belgische producten werkt: samen met de mediahype en de lageprijzenpolitiek zorgden die ervoor dat intussen wekelijks meer dan 100.000 klanten de weg naar hun Albert Heijn vinden. Bovendien zijn er al meer dan 130.000 klantenkaarten uitgedeeld: voor een keten die anderhalf jaar actief is, is dat een enorm succes.

 

Niet onverdeeld positief

Toch kan Albert Heijn niet onverdeeld tevreden zijn over het bijna voorbije jaar. Ook al ogen die cijfers heel mooi, toch zijn die 100.000 wekelijkse bezoekers heel wat minder dan de verwachting die topman Corné Mulders vorig jaar uitsprak.

 

Wel laat de keten zelfs met deze aantallen zien dat de non-believers, die dachten dat de keten in België geen voet aan de grond zou krijgen, hun mening toch maar moeten herzien. Al één op zes Vlamingen, meer dan 400.000 huishoudens in totaal, hebben immers al kennis gemaakt met een Belgische vestiging van Albert Heijn.

 

'Belgen zijn anders dan Nederlanders'

Wel ligt de omzet voorlopig "iets hoger dan verwacht" volgens Mulders, die echter geen concrete cijfers wilde geven. Ook de officiële bedrijfsresultaten helpen daarbij niet, want de Belgische winkels tellen gewoon mee bij Nederland. Toch benadrukt de topman het verschil tussen de twee landen: zo is het gemiddelde aankoopbedrag hier heel wat hoger. Nederlanders gaan wel frequenter veel naar de winkel dan wij, zo blijkt.

 

Daarnaast moest de keten ook een leerproces ondergaan om andere verschillen onder de knie te krijgen. Zo "slaan echt Nederlandse termen zoals bieflappen niet aan" en moet bijvoorbeeld ook rundsvlees hier anders gesneden worden. Toch blijven ook Belgische klanten erg happig op typisch Nederlandse producten: vooral zuivelproducten doen het erg goed, met karnemelk en roomboterappelflappen op kop.

 

Ook met een ander klassiek verschil moest Albert Heijn kennismaken: Nederland is flexibeler voor werkgevers dan België. "Daar is het makkelijker om mensen in te zetten op piekmomenten", weet Mulders. Ook de kosten voor het voeren van een winkel liggen er lager. Dat weerhoudt er de keten echter niet van om te blijven investeren in werkgelegenheid: momenteel telt Albert Heijn al 471 Belgische werknemers. Komt het personeel in de franchisewinkels erbij, gaat dat aantal zelfs vlot boven de 500.

 

Geen extra distributiecentrum

Ondanks de geplande verdubbeling in 2013, waarvoor Albert Heijn op zoek blijft naar panden tussen 700 en 3000 m², komt er niet meteen een eigen distributiecentrum in België. "Voorlopig blijven we alles aanvoeren vanuit Tilburg. Met de huidige omzet kunnen we dat aan. Bovendien bestaat een deel van het assortiment in Vlaanderen ook uit Nederlandse producten, zodat we hier niet te veel uitbreiding nodig hebben", klinkt het.

 

Mulders sluit een eigen verdeelcentrum voor AH België echter niet volledig uit, maar "dat zal dan veeleer het gevolg zijn van de evolutie in Nederland". Daar gaat het aantal winkels immers stilaan naar de duizend.

 

Een jaar in drie minuten

Het onderstaande filmpje laat alleszins zien dat Albert Heijn tevreden terugkijkt op 2012, en hoopvol vooruitblikt op nog een jaar vol expansie. Albert Heijn is 'here to stay', zoveel is duidelijk.

 

{youtubejw}xuAAjACA5LA{/youtubejw}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Financiële logica bepaalt koers FMCG

21/02/2017

Het afspringen van een deal met Kraft Heinz betekent slechts uitstel van executie voor Unilever. Uiteindelijk gaat het eerder om geld dan om de consument in de FMCG-sector. Niemand ontsnapt aan de focus op kosten en marges.

Fairtrade groeit, met dank aan discounters

21/02/2017

Voedingsproducten uit eerlijke handel beleefden in 2016 een opvallend sterk jaar. De opmerkelijke groei is voor een groot deel te danken aan het engagement van discountketens als Lidl, Aldi en Action

McDonald’s lanceert vegetarisch menu

21/02/2017

Fastfoodketen McDonald's wil met vegetariërs een nieuwe markt aanboren en lanceert daarom een aantal producten die kip vervangen door vleesvervangers.

Filet Pur: Een gelukzalige staat van ontkenning

17/02/2017

Krijgt Warren Buffet gelijk? Is Paul Bulcke gebuisd? Wordt Jef Colruyt veganist? Het antwoord op deze en andere prangende vragen ontdekt u in het wekelijkse FMCG-overzicht van RetailDetail Food

Productie Vitabis weg uit Herentals

17/02/2017

De productie van Vitabis en Betterfood wordt door moederbedrijf Mondelez weggehaald uit Herentals en verhuisd naar een gespecialiseerde fabriek in Frankrijk. De verhuis zou niet tot banenverlies leiden.

Alvo Kieldrecht kreeg make-over

17/02/2017

"Wauw, wat lijkt die winkel groot, zeg!" Dirk Maes glundert als hij het compliment voor de zoveelste keer in ontvangst mag nemen. De complete make-over die hij zijn Alvo-supermarkt in Kieldrecht recent heeft laten ondergaan, is overduidelijk geslaagd.

Back to top