Albert Heijn snoeit fors in winkelmanagement

Shutterstock.com

Begin volgende week hertekent Albert Heijn grondig de winkelorganisatie in Nederland. Zo’n 7.500 werknemers van het middenmanagement zien daardoor hun baan verdwijnen, en krijgen binnen de supermarktketen een andere, vaak lagere functie.

 

"Meer inzetten op vers en service"

Volgens RTL Nieuws verdwijnen de functies van assistent-supermarktmanager en de teamleider. In totaal worden zo’n 7.500 werknemers getroffen door de aanpassingen, die op maandag 26 april ingaan.

 

Albert Heijn beklemtoont dat er geen arbeidsplaatsen geschrapt worden. De betrokken personeelsleden kunnen dus bij de retailer aan de slag blijven, maar moeten in de meeste gevallen wel vrede nemen met een lagere (en dus slechter betaalde) functie. Voor dat lagere salaris zouden ze gedeeeltelijk gecompenseerd worden. Die regeling zou met name voor jongere werknemers erg nadelig uitvallen, meent vakbond FNV.

 

Sonja Boelhouwer, directeur winkels bij Albert Heijn, ontkent dat de hertekening van de winkelorganisatie een besparingsoperatie is. “Het huidige model bestaat vijftien jaar. Met deze verandering gaan we meer inzetten op vers en service”, zegt ze aan het AD. Het nieuwe model werkt met gespecialiseerde managers voor vers, operatie en service. De retailer heeft de verandering de afgelopen jaren naar eigen zeggen zorgvuldig voorbereid. Op de Belgische organisatie heeft de omschakeling geen impact. 

 

Begin deze maand kondigde grote concurrent Jumbo al een soortgelijke herstructurering aan, waarbij honderden functies verdwijnen en medewerkers moeten solliciteren voor een nieuwe functie binnen de supermarktketen.