Albert Heijn stuwt Ahold met klinkende cijfers naar de fusie met Delhaize | RetailDetail

Albert Heijn stuwt Ahold met klinkende cijfers naar de fusie met Delhaize

Albert Heijn stuwt Ahold met klinkende cijfers naar de fusie met Delhaize

Ahold maakt klinkende cijfers bekend voor het derde kwartaal. Vooral de 4 procent identieke omzetgroei in Nederland, die te danken was aan Albert Heijnspreekt tot de verbeelding. Daarmee is AH de motor die Ahold voortstuwt naar de fusie met Delhaize.

In de VS goed, in Nederland beter

"We liggen op koers om de verwachtingen voor heel 2015 te realiseren en om de voorgenomen fusie met Delhaize medio 2016 af te ronden", zo blikt CEO Dick Boer in het persbericht optimistisch vooruit. En hij heeft redenen genoeg om positief gestemd te zijn: wisselkoerseffecten stimuleerden de omzetgroei voor Ahold als geheel, maar ook zonder dit effect blijft een groei van 1,7 procent over. Exclusief de verkopen van brandstof – waar prijsdruk heerste – komt de omzetgroei tegen constante wisselkoersen uit op 3,3 procent.


In de grootste Aholdmarkt (de Verenigde Staten, goed voor ruim 62 procent van de netto kwartaalomzet) groeide de identieke omzet met 1,8 procent. Dit is exclusief brandstofverkopen en bij gelijke wisselkoersen. Peapod, de online supermarkt van Ahold USA, realiseerde een dubbelcijferige omzetgroei door een betere benutting van de capaciteit in het nieuwste online fulfilmentcenter in New Jersey, dat Ahold USA eerder dit jaar in gebruik nam.

 

De beste prestatie zette Ahold echter neer in Nederland, dat ruim 33 procent van de totale kwartaalomzet vertegenwoordigt. De netto-omzet in het derde kwartaal groeide 7,4 procent, vergeleken met het derde kwartaal van 2014. De indrukwekkende identieke omzetgroei van 4 procent verklaart Ahold door meer transacties en een hoger volume bij Albert Heijn. Met name in vers boekte de marktleider betere resultaten.

 

Naast de groei van de identieke omzet, steeg de totale omzet ook door de ombouw van voormalige C1000-winkels en door toevoeging van winkels in België. Daar staat de teller inmiddels op 33 Albert-Heijnwinkels.

 

Online potentieel in België

Ook profiteerde Albert Heijn van alle aandacht die de uitrol van de online suply chain krijgt: AH.nl en bol.com noteerden in het derde kwartaal een omzetplus van ruim 30 procent. Aholds online non-fooddochter bol.com groeide met name op het Plaza-platform – waar derden via bol.com hun artikelen verkopen – en in België. Als volgend jaar de fusie met Delhaize een feit is, kan Ahold Delhaize via ophaalpunten in de Delhaize-winkels een veelvoud van de huidige online klanten bereiken.

 

In Tsjechië (bijna 4,7 procent van Aholds kwartaalomzet) groeide de netto-omzet tegen constante wisselkoersen met 6,4 procent. Vooral vanwege de toevoeging van 49 voormalig Spar-winkels die Ahold sinds 1 augustus 2014 heeft overgenomen en die nu onder de Albert-formule opereren. Deze relatief grote winkels presteren niet goed en tellen in het derde kwartaal mee bij de identieke omzetprestatie.

 

Vandaar ook dat de identieke omzet (exclusief benzineverkopen) in Tsjechië met 0,7 procent daalde. Ahold geeft aan dat het nu diverse initiatieven test om de omzet en het rendement van deze winkels te verbeteren. Meer huismerken en – mede omwille van nationalistische sentimenten – meer Tsjechische artikelen, zullen het tij voor Ahold in Midden-Europa moeten keren.

 

Q4: het kwartaal van de waarheid

Waar de beoogde bruid Delhaize eind vorige maand al goede cijfers presenteerde, komt ook Ahold nu goed voor de dag. Albert Heijn – en daarmee voor een groot deel Ahold – is goed in vorm nu het o zo belangrijke vierde kwartaal van start is gegaan. Want hoewel vooral concurrent Lidl experimenteert met nog meer vers en service, lijkt het marktaandeel van de gewezen harddiscounter zijn plafond te hebben bereikt. Of dat echt zo is, zal niettemin uit de omzet rond de feestdagen van december moeten blijken.

 

Daarna maken Ahold en Delhaize de balans op van hun laatste jaar als individuele bedrijven en kan – als de fusie in de zomer van 2016 een feit is – een begin worden gemaakt met het grote integreren van beide nagenoeg naadloos op elkaar aansluitende operaties. Waar Aholds Simplicity-programma ook dit kwartaal weer aantoonbare kostenbesparingen opleverde in de VS en in Nederland, krijgt ook Simplicity met het integratieproces een geheel nieuwe impuls. Zoals topman Boer het stelt: "Samen gaan we een sterkere internationale foodretailer vormen, waarvan onze klanten, onze medewerkers en onze aandeelhouders gaan profiteren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top