Aldi lanceert klantenmagazine 'Aldi Inspiriert'

Aldi lanceert klantenmagazine 'Aldi Inspiriert'

Zuid-Duitse Aldi-Klanten kunnen vanaf 12 januari een gratis magazine meenemen: 'Aldi Inspiriert', een magazine van 60 pagina's in een oplage van 1,83 miljoen exemplaren. Het verschijnt ook online op de website van Aldi Süd.

Multimedia en reizen

Inspiratie en informatie zijn de uitgangspunten van het magazine: lezers vinden er allerlei ideeën voor lifestyle en gezondheid, net zoals recepten en informatie over de herkomst van versproducten uit het assortiment van Aldi Süd. Op speciale regio-pagina's past Aldi ook de informatie per regio aan.

 

Interessant is bovendien dat het magazine ook "...spannende nieuwtjes over de onderneming Aldi Süd" zal bevatten. Voor een traditioneel gesloten organisatie als Aldi Süd is dat opmerkelijk.

 

Het magazine is ook bedoeld om klanten beter gebruik te laten maken van het multimedia-aanbod dat Aldi via Aldi Talk aanbiedt. Daarnaast heeft het blad ook aandacht voor reizen en uitstapjes, waarbij de discounter zeer waarschijnlijk ook het aanbod van Aldi Reisen onder de aandacht van de klanten zal brengen.

 

In Duitsland hebben de drogisterijketens dm, Rossmann en Müller ook al een eigen magazine, net zoals de supermarktorganisaties Edeka en Rewe. Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung is Aldi Süd evenwel de enige harddiscounter die zo'n klantenmagazine aanbiedt. Toch heeft Aldi niet de primeur: in 2007 heeft Lidl al eens een regionale test gedaan met het blad 'Ihre Woche', maar dat heeft verder geen vervolg gekregen.

 

Geen advertenties

Vier maal per jaar zal een nieuwe editie van Aldi Inspiriert in de winkels beschikbaar zijn. De titel haakt overigens goed aan bij de folder van de discounter, die Aldi Informiert heet. Op maandag 12 januari ligt de eerste editie in de winkels.

 

Opvallend: hoewel het magazine duidelijk verwijst naar het aanbod van Aldi Süd in de winkels en online (multimedia en reizen), laat Aldi Süd weten dat er geen advertenties in het magazine zullen verschijnen. Voor Albert Heijn is het blad Allerhande nochtans een miljoenenbusiness, waarbij merkfabrikanten flinke bedragen betalen om in het klantenmagazine van Albert Heijn te mogen adverteren.

 

Aldi heeft de afgelopen jaren meer merkartikelen tot de schappen toegelaten, dus is het laten financieren van dit eigen medium door leveranciers ook hier een mogelijkheid. Maar daar ziet Aldi Süd blijkbaar (voorlopig?) van af.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top