Alken-Maes investeert ruim 8 miljoen in brouwerij Alken

Alken-Maes investeert ruim 8 miljoen in brouwerij Alken

Ondanks het dalende bierverbruik in ons land gaat Alken-Maes toch acht miljoen euro investeren in een nieuwe filtratie-installatie in zijn brouwerij in het Limburgse Alken. "Wij geloven sterk in onze Belgische brouwactiviteiten", zegt CEO Erik Van de Ven.

Accijnsverhoging zou "fout signaal" zijn

"Deze nieuwe filtratie-installatie is het zoveelste bewijs dat we blijven geloven in onze Belgische brouwersactiviteiten, ondanks dat de Belgische biermarkt jaar na jaar een dalende trend vertoont", zegt de CEO van de op één na grootste brouwer van ons land.

 

"In een moeilijke economische sector was deze job bestendigende investering alleen maar mogelijk dankzij het relatief gunstige investeringsklimaat. Een eventuele verhoging van de accijnzen zou die dynamiek zeker teniet doen", vervolgt de topman. "Wij vragen de regering dan ook uitdrukkelijk om te zorgen voor rechtszekerheid en rekening te houden met een economische activiteit die niet alleen voor duizenden directe en indirecte jobs zorgt, maar ook de uitstraling van ons land wereldwijd bevordert."

 

Een verhoging van accijnzen op bier in België zou de concurrentiepositie van België tegenover een land zoals Duitsland - dat "met uiterst lage accijnzen haar bierbrouwers de noodzakelijke ademruimte geeft" - verder verzwakken en de druk op de dalende binnenlandse biermarkt alleen maar verhogen, ten koste van de brouwers en de horeca, klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top