Alken-Maes investeert ruim 8 miljoen in brouwerij Alken

Alken-Maes investeert ruim 8 miljoen in brouwerij Alken

Ondanks het dalende bierverbruik in ons land gaat Alken-Maes toch acht miljoen euro investeren in een nieuwe filtratie-installatie in zijn brouwerij in het Limburgse Alken. "Wij geloven sterk in onze Belgische brouwactiviteiten", zegt CEO Erik Van de Ven.

Accijnsverhoging zou "fout signaal" zijn

"Deze nieuwe filtratie-installatie is het zoveelste bewijs dat we blijven geloven in onze Belgische brouwersactiviteiten, ondanks dat de Belgische biermarkt jaar na jaar een dalende trend vertoont", zegt de CEO van de op één na grootste brouwer van ons land.

 

"In een moeilijke economische sector was deze job bestendigende investering alleen maar mogelijk dankzij het relatief gunstige investeringsklimaat. Een eventuele verhoging van de accijnzen zou die dynamiek zeker teniet doen", vervolgt de topman. "Wij vragen de regering dan ook uitdrukkelijk om te zorgen voor rechtszekerheid en rekening te houden met een economische activiteit die niet alleen voor duizenden directe en indirecte jobs zorgt, maar ook de uitstraling van ons land wereldwijd bevordert."

 

Een verhoging van accijnzen op bier in België zou de concurrentiepositie van België tegenover een land zoals Duitsland - dat "met uiterst lage accijnzen haar bierbrouwers de noodzakelijke ademruimte geeft" - verder verzwakken en de druk op de dalende binnenlandse biermarkt alleen maar verhogen, ten koste van de brouwers en de horeca, klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top