RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon lanceert "hele gewone" supermarktketen

icon
Food19 februari, 2020

Amazon lanceert een nieuwe fysieke supermarktketen. Vlakbij Los Angeles timmert de e-commercereus aan een verrassend ‘normaal’ uitziend supermarktconcept, dat vermoedelijk Amazon Fresh gaat heten.

 

Amazon Fresh gaat fysiek

Die eerste eigen fysieke supermarkt wordt 3.000 m² groot en moet een meer mainstream foodconcept worden dan de premiumketen Whole Foods die het bedrijf in 2017 overnam. De retailer wil er ook zijn aanbod massamerken zoals Coca-Cola en Tide kwijt kunnen.

 

Wat opvalt, is verrassend genoeg hoe traditioneel de winkel lijkt te worden. Dat bericht althans persbureau Bloomberg, dat een kijkje mocht gaan nemen in de vestiging in opbouw. Zo komen er gewone winkelrekken, bedieningstogen voor vlees en zeevruchten en een traiteurkeuken onder de naam Fresh Kitchen voor soepen en bereide gerechten. Er komen zelfs gewoon kassa’s.

 

Als technologie maakt de vestiging gebruik van de digitale prijstags die Amazon ook al inzet in zijn andere fysieke winkels zoals Amazon Go, Amazon Books en Amazon 4-Star. Hiermee kunnen prijzen en aanbod onmiddellijk worden aangepast. De belangrijkste innovatie is echter de uitgebreide ophaal- en retourzone aan de ingang van de winkel: de e-commercegigant rekent er duidelijk op dat de supermarkt een belangrijk lever- en afhaalpunt wordt. Er is dan ook een uitgebreide opslagruimte voor pakjes.

 

Al twaalftal locaties?

Wellicht wil Amazon met het supermarktconcept online en fysiek boodschappen doen met elkaar verweven: Bloomberg vermoedt dat boodschappen vanuit de winkel ook thuisbezorgd kunnen worden en mogelijk kunnen klanten in de winkel meteen ook bulkproducten bestellen terwijl ze hun verse voeding ter plaatse kiezen.

 

De retailer zou al een twaalftal locaties op het oog hebben, maar dat wil het bedrijf zelf niet bevestigen. In de buurt van Los Angeles heeft Amazon alvast het huurcontract van twee vroegere supermarktpanden overgenomen en ook een voormalige Babies “R” Us-winkel wordt momenteel omgevormd tot Amazon-vestiging. Voor dat laatste pand vroeg de reus uit Seattle eerder al een vergunning aan om sterkedrank te verkopen, wat zou passen in plannen om er een supermarkt te openen.

 

Amazon wil niet kwijt hoe het de logistiek zal organiseren voor de nieuwe formule: zullen de distributiecentra van Whole Foods worden gebruikt? Maar wat dan met de vele nieuwe productlijnen en assortimenten?

 

Boodschappenlevering begint aan te slaan

Duidelijk is in ieder geval dat de retailreus vastberaden is om de foodretail, het laatste bastion waar de e-commercespeler nog niet sterk staat, te kraken. In meer dan 2.000 Amerikaanse steden worden boodschappen al binnen de twee uur thuis geleverd, vaak vanuit de Whole Foods-winkels in de buurt. De supermarkten van de keten worden dan ook steeds meer aangepast aan de e-commercefunctie. Zo maakte de koffiebar aan de ingang in Philadelphia recent plaats voor Amazon-lockers en afhaalbalies. 

Boodschappenleveringen beginnen aan te slaan, ziet CFO Brian Olsavsky: Amazon zag de online foodomzet in het laatste kwartaal van 2019 meer dan verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder. Als extra duwtje in de rug wordt de leverdienst Amazon Fresh voortaan gratis voor Prime-leden. Voorheen kostte de boodschappendienst nog bijna 15 dollar per maand. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN