Amerikanen keuren gemodificeerde zalm goed | RetailDetail

Amerikanen keuren gemodificeerde zalm goed

Amerikanen keuren gemodificeerde zalm goed

De Amerikaanse Food and Drug Administration heeft het licht op groen gezet voor de kweek van genetisch gemodificeerde Atlantische zalm, die bestemd is voor menselijke consumptie. Daarmee krijgt voor het eerst een levend wezen waarop ingegrepen is die kwalificatie.

Zalm wordt sneller oogstrijp

Genetisch gemodificeerde gewassen die in de voedingsindustrie mogen worden gebruikt, waren er al een tijdje. Nu geldt hetzelfde dus ook voor dieren waarop genetisch werd ingegrepen.

 

Vijf jaar geleden noemde de FDA de genetisch gemanipuleerde zalm, die was gekweekt door AquaBounty-technologie, even veilig als conventionele zalm. Zijn genen waren bijgestuurd om sneller te kunnen groeien. Daartoe werd in de Atlantische zalm een gen van een zalmsoort uit de Pacific ingebracht, waardoor hij nu het jaar rond groeit. Deze zalm heeft maar half zoveel tijd nodig om oogstrijp te worden als zijn soortgenoten.

 

De gemodificeerde zalm mag nu ook in de voedingsketen worden gebracht. Hij hoeft zelfs geen speciaal label, omdat hij op voedingsgebied dezelfde karakteristieken heeft als zijn niet-gemodificeerde soortgenoot.

 

Weerstand bij consumenten en warenhuizen

De beslissing stuit op weerstand van groepen die zich kanten tegen genetisch gewijzigde organismen. Diverse warenhuisgroepen lieten eveneens al verstaan de nieuwe zalm niet in hun aanbod op te nemen, waaronder onder meer Kroger en Target.

 

Volgens topman Ronald Stotish van AquaBounty biedt de technologie de mogelijkheid een hoger rendement uit de visvangst te halen zonder de oceaan leeg te vissen, wat nuttig is als de wereldbevolking blijft stijgen. De vis eet ook maar 1 kg voedsel om zelf 1 kg aan te komen. Voor andere diersoorten ligt de conversie merkelijk lager. Bovendien kan hij dichter bij de afzetmarkt worden gekweekt, zodat er minder transport nodig is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.