Amerikanen keuren gemodificeerde zalm goed

Amerikanen keuren gemodificeerde zalm goed

De Amerikaanse Food and Drug Administration heeft het licht op groen gezet voor de kweek van genetisch gemodificeerde Atlantische zalm, die bestemd is voor menselijke consumptie. Daarmee krijgt voor het eerst een levend wezen waarop ingegrepen is die kwalificatie.

Zalm wordt sneller oogstrijp

Genetisch gemodificeerde gewassen die in de voedingsindustrie mogen worden gebruikt, waren er al een tijdje. Nu geldt hetzelfde dus ook voor dieren waarop genetisch werd ingegrepen.

 

Vijf jaar geleden noemde de FDA de genetisch gemanipuleerde zalm, die was gekweekt door AquaBounty-technologie, even veilig als conventionele zalm. Zijn genen waren bijgestuurd om sneller te kunnen groeien. Daartoe werd in de Atlantische zalm een gen van een zalmsoort uit de Pacific ingebracht, waardoor hij nu het jaar rond groeit. Deze zalm heeft maar half zoveel tijd nodig om oogstrijp te worden als zijn soortgenoten.

 

De gemodificeerde zalm mag nu ook in de voedingsketen worden gebracht. Hij hoeft zelfs geen speciaal label, omdat hij op voedingsgebied dezelfde karakteristieken heeft als zijn niet-gemodificeerde soortgenoot.

 

Weerstand bij consumenten en warenhuizen

De beslissing stuit op weerstand van groepen die zich kanten tegen genetisch gewijzigde organismen. Diverse warenhuisgroepen lieten eveneens al verstaan de nieuwe zalm niet in hun aanbod op te nemen, waaronder onder meer Kroger en Target.

 

Volgens topman Ronald Stotish van AquaBounty biedt de technologie de mogelijkheid een hoger rendement uit de visvangst te halen zonder de oceaan leeg te vissen, wat nuttig is als de wereldbevolking blijft stijgen. De vis eet ook maar 1 kg voedsel om zelf 1 kg aan te komen. Voor andere diersoorten ligt de conversie merkelijk lager. Bovendien kan hij dichter bij de afzetmarkt worden gekweekt, zodat er minder transport nodig is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top