RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Delhaize pingpongt tussen AMS en Coopernic

icon
Food6 juli, 2015

Delhaize pas weg van Ahold

Vanuit het perspectief van de Europese inkoopsamenwerking is de timing van de voorgenomen fusie van Ahold en Delhaize opvallend: pas eind september 2014 kondigde Delhaize aan om per 1 januari 2015 lid te worden van Coopernic, waartoe ook de Franse retailer Leclerc, Coop Italia en sinds kort opnieuw het Duitse REWE behoren.

 

Daarmee keerde Delhaize in feite Ahold de rug toe: het Belgische bedrijf verliet immers AMS, de inkoopalliantie die officieel Associated Marketing Services heet, maar in de wandelgangen ook bekend staat als Ahold Marketing Services, aangezien Ahold er als grondlegger domineert.

 

Bij Coopernic op de reservebank

Ervan uitgaande dat het inderdaad Delhaize is die in het eerste kwartaal van 2015 de toenadering tot Ahold in gang zette, lijkt het verruilen van AMS voor Coopernic geen slimme actie. Tenzij die toenadering vrij impulsief was en Delhaize halverwege 2014 nog helemaal geen intentie had om Ahold een handreiking te doen.

 

Daar lijkt het op, want dat Delhaize uit AMS treedt om zich als onafhankelijke bruid door Ahold te laten schaken, is een wel heel onwaarschijnlijke speculatie. ‘Playing hard to get’ is namelijk een strategie die werkt als je als begeerde partner ondubbelzinnig veel voordelen hebt te bieden, maar in deze voorgenomen fusie komen de meeste synergetische voordeeleffecten Ahold toe – vandaar ook dat de fusie eigenlijk een vermomde overname heet te zijn.

 

Als nieuw lid van Coopernic moest Delhaize begin juni meteen genoegen nemen met een plaatsje op de reservebank, toen het moest toegeven dat het met Ahold in gesprek was over een fusie. Delhaize-woordvoerder Nicolas van Hoecke zei desgevraagd dat de gesprekken met Ahold geen invloed hebben op Delhaizes lidmaatschap van Coopernic. “In het belang van Coopernic en haar leden zal Delhaize voorlopig niet meer fysiek aanwezig zijn tijdens onderhandelingen, maar Coopernic heeft het mandaat om intussen namens Delhaize te onderhandelen”, aldus Van Hoecke op 9 juni.

 

Ondanks voorgenomen fusie blijft Delhaize lid van Coopernic

De woordvoerder benadrukte bijna een maand geleden dat dit niet tot een misinterpretatie mag leiden: “Het feit dat Delhaize voorlopig niet meer fysiek rond de onderhandelingstafel verschijnt, betekent geenszins stopzetting van haar deelname in projecten of van haar lidmaatschap.”

 

Zelfs het feit dat Ahold en Delhaize al twee weken later tot overeenstemming kwamen om daadwerkelijk te willen fuseren, verandert daar volgens hem niets aan. “Wij hebben vandaag onze intentie bekend gemaakt om een ‘merger of equals’ aan te gaan” aldus de Delhaize-woordvoerder op 24 juni. “Dit moet later nog door aandeelhouders goedgekeurd worden. Delhaize Group is lid van Coopernic en positief over de samenwerking. Het is te vroeg om verdere commentaar te geven over dergelijke onderwerpen.”

 

De aankondiging van het huwelijk met Ahold verandert voorlopig niets aan de bestaande situatie: Coopernic blijft vooralsnog ook voor Delhaize inkopen – zegt Delhaize. Of dit inderdaad zo is, willen woordvoerders van REWE, Leclerc en Coopernic niet zeggen: “Onze gedragscode staat het niet toe om op deze vraag te reageren”, is het korte en formele antwoord van Laurent Collot, general manager van Coopernic.

 

Keert Delhaize weer terug bij AMS?

Hoe dan ook zal een goedkeuring van de fusie – naar verwachting omstreeks half 2016 – automatisch het einde betekenen van Delhaize bij Coopernic. Dat is veel realistischer dan een uittreden van Ahold uit AMS. “Tot de transactie is voltooid, blijven we twee aparte bedrijven die ook zo opereren”, reageert Ahold-woordvoerder Tim van der Zanden. “Dus ‘business as usual’, inclusief het waarmaken van de huidige afspraken met partners.”

 

De uittreding van Delhaize uit Coopernic – nu of later – lijkt in alle scenario’s onontkoombaar, maar dan is het de vraag wat de meerwaarde is van Ahold Delhaize voor AMS. Het stapelen van inkoopvolume is logisch: met de fusie keert het volume van Delhaize weer terug bij AMS, maar met dit verschil dat het reeds dominante Ahold binnen AMS dan nog veel groter is.

 

Gecombineerd noteren Ahold en Delhaize een omzet van 54,1 miljard euro, waarvan het fusiebedrijf ongeveer 39 procent – ofwel ruim 21 miljard euro – in Europa realiseert. Het enige AMS-lid dat hier qua omzet bovenuit komt is de Zwitserse marktleider Migros, dat ruim 26 miljard euro omzet. Ook de vierde Britse retailer, Morrisons, komt met een omzet van zo’n 16 miljard pond sterling (ongeveer 20 miljard euro) in de buurt, maar de overige leden van AMS zijn op omzetniveau veel kleiner.

 

Machtsverhoudingen binnen AMS veranderen

De fusie zal de machtsverhoudingen binnen AMS weliswaar veranderen, en dan is de vraag hoe dat intern uitpakt. Bij een andere inkoopalliantie – Core – pakte de onbalans tussen het grote REWE en de veel kleinere rest alvast niet goed uit. Daarop zocht de Duitse retailer opnieuw toenadering tot Leclerc, dat qua omzet veel meer in de buurt komt van REWE.

 

AMS heeft echter een veel langere historie. Zolang de andere leden waarde blijven toevoegen aan Ahold Delhaize en het omgekeerde ook het geval is, zal het ook bij AMS na de voltooiing van de fusie ‘business as usual’ zijn. Ondanks de fusie is Ahold Delhaize op Europees niveau immers nog veel te klein voor een eigen inkooporganisatie.

 

Conclusie: door te fuseren met Delhaize brengt Ahold het ‘verloren’ lid weer terug binnen de AMS-stal, iets wat alle AMS-leden zullen waarderen. Dat de stem van Ahold Delhaize aan de AMS-tafel veel meer gewicht in de schaal zal leggen, moeten ze dan maar voor lief nemen…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN