RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: de FMCG-trends in vijf hamvragen

icon
Food29 december, 2016

Was 2016 het jaar van de maaltijdboxen? Het jaar van de harde gesprekken met Ahold Delhaize? Het jaar van CRU en Amazon? Of vierden we vooral de blijde intrede van de A-merken bij Aldi? Eén jaar, vijf vragen. 

1. Wordt de foodmarkt een verdringingsmarkt?

Elk jaar kondigen onze supermarktketens de opening aan van alweer tientallen nieuwe winkels en CEO’s, of ze nu Jef Colruyt heten of François-Melchior de Polignac, verklaren steeds opnieuw dat de FMCG-markt nog lang niet verzadigd is. Toch sluiten er elk jaar meer winkels dan er bij komen, en die sluitingen beperken zich niet langer tot kleine, verouderde buurtwinkeltjes: ook moderne, nieuwe supermarkten van grote ketens leggen soms het bijltje. 

 

Je kon er in 2016 niet haast kijken: in Zonhoven knijpen zeven supermarkten elkaar dood, in Neerpelt moest een gloednieuwe, mooie Alvo al na twee maanden de handdoek in de ring werpen, in Schoten is het drummen met Aldi, Lidl en Colruyt op 300 meter van elkaar. In Antwerpen trok Match zijn conclusies, in Waregem deed Intermarché dat. Er zijn geen witte vlekken meer. Daarbij nog een kanttekening: steeds vaker leggen de supermarktorganisaties het expansierisico bij zelfstandige franchisenemers. 

 

2. Naar een versplintering van winkelformules?

Er is niet één Carrefour market-winkelformule: er zijn er verschillende, in functie van hun lokale marktgebied. Er is een ‘urban’ Market voor stadslocaties, een ‘highlife’ uitvoering voor rijkere wijken… en dan heb je nog de nieuwe formule Easy om de leemte tussen Market en Express op te vullen. Ook de hypermarkten denken lokaal: die van Koksijde is niet die van Bergen.

 

Dezelfde redenering is er bij Okay, waar ze naast de standaardversie en een Compact-formule nu ook broeden op een groter concept dat ergens tussen Okay en Colruyt moet landen. Andere enseignes volgen deze trend zonder daarom ook het uithangbord aan te passen: ze voegen lokaal assortiment toe, testen nieuwe modules her en der. Lidl bijvoorbeeld opent grotere “LoF”-filialen, maar reduceert ook gericht het assortiment in kleinere panden.

 

Het gaat om een internationale trend: denk maar aan het verschijnen van Carrefour Gourmet-winkels in verschillende Europese steden, of aan de manier waarop de Albert Heijn-formule evolueert in Nederland. De redenering erachter is simpel: ‘all retail is local’, in elk marktgebied heb je een ander publiek en andere concurrenten. Voor retailers is het zoeken naar de juiste balans tussen de voordelen van schaal en standaardisering enerzijds, en lokaal aanpassingsvermogen anderzijds. Zeker in een verzadigde markt verliest de ‘one size fits all’-supermarkt aan relevantie. 

 

3. Het einde van harddiscount, the sequel?

Aldi heeft er lang mee gewacht in ons land, maar de doorbraak kwam dan toch: de grote A-merken in de schappen genereren bijkomende omzet, verhogen de gemiddelde korf, en zorgen er wellicht voor dat de Aldishopper iets minder vaak geneigd is om naar de concurrentie te lopen. Al blijft de communicatie van Aldi relatief bescheiden als het over merken gaat: de onderneming waakt erover dat de grote krachtlijnen van het harddiscountconcept bewaard blijven, maar het valt niet te ontkennen dat Aldi vandaag een andere winkel is dan tien jaar geleden. Kijk maar naar het versaanbod, naar de winkelinrichting, de communicatie, het duurzaamheidsrapport, en nu ook de merken. 

 

Lidl heeft die evolutie sneller en radicaler ingezet en profileert zich al enige tijd nadrukkelijk als een versdiscounter waar gezinnen dicht bij huis efficiënt en comfortabel kunnen shoppen (‘geen keuzestress’). De keten was alweer vernieuwend afgelopen jaar, met pop-upwinkels, webshops, een nieuw winkelconcept en innovatieve stadsprojecten. De publicitaire investeringen van de retailer zijn trouwens onevenredig groot in verhouding tot zijn marktaandeel. Waar blijft dat geld vandaan komen? 

 

In elk geval lijkt het aloude begrip ‘open market’ steeds minder relevant te worden voor fabrikanten, want alle spelers staan nu open voor merken, op voorwaarde dat ze waarde toevoegen. 

 

4. Is FMCG in staat tot échte innovatie? 

Zowel retailers als fabrikanten bestuderen nieuwe businessmodellen, waarbij ze worden geïnspireerd – of opgejaagd? – door de grote e-commercespelers. Giganten als Amazon, Alibaba of Google ontwikkelen niet enkel krachtige webshops en marktplaatsen, maar indrukwekkende mondiale ecosystemen met eigen bezorgdiensten, betaalsystemen, streamingdiensten, advertentienetwerken, loyaliteitsprogramma’s, huismerken en nog veel meer. Het is onvermijdelijk dat deze imperia ook de FMCG-markt verder zullen aantasten. 

 

Echte disruptieve innovatie komt vaak van buitenstaanders (zie de rol van Google en Tesla in de auto-industrie): Amazon is eerder een technologiebedrijf dan een retailer, wordt niet gehinderd door ervaring of traditie en experimenteert er dus op los met bestelknoppen en kassaloze winkels. Het is wachten op de eerste grote overname van Amazon in de fysieke retailwereld.

 

Het zal wel geen toeval zijn dat FMCG-multinationals steeds vaker innovatiekracht inkopen door in startups te participeren: Unilever kocht Dollar Shave Club, Walmart kocht Jet.com, Carrefour organiseerde z’n eerste hackatons… Een andere strategie is imitatie: traditionele supermarkten lanceren ook hun bezorgdiensten, hun maaltijddozen, hun apps, hun ‘urban farms’…

 

5. Gaat het om groot versus klein? 

De fusie tussen Ahold en Delhaize was dit jaar een big deal vanuit het perspectief van de lokale concurrenten en de ‘getroffen’ merkleveranciers, maar binnen tien jaar zal ze misschien een kleine voetnoot blijken. De snelheid waarmee grote aandeelhouders overgaan tot ingrijpende beslissingen, blijft verbazen. 

 

Na de megafusie tussen AB InBev en SAB Miller wordt er alweer gespeculeerd over een mogelijk samengaan van de nieuwe drankengroep met niemand minder dan Coca-Cola, toch geen kleine speler. Ook Kraft en het afgesplitste Mondelez zouden na amper enkele jaren apart alweer moeten fuseren, suggereert Warren Buffet. Dichtbij huis zagen we onder meer Alpro, Delacre en Palm van eigenaar wisselen. 

 

Dat het daarbij vaak gaat om merken met een rijke traditie en een sterke lokale verankering, is enkel belangrijk in termen van de harde cijfers waarin merkwaarde wordt berekend: voor sentiment is geen plaats. Maar let op: merktrouw is slechts een illusie. We zien dat de onvoorspelbare consument zich even graag laat verleiden door gepassioneerde, creatieve ondernemers die een vergeten familiemerk nieuw leven inblazen, een oud bierrecept van onder het stof halen of een duurzame bestemming verzinnen voor voedseloverschotten. Die het gekke idee krijgen om een winkel te openen met enkel Belgische producten, of met bulkgoederen. Groot of klein, beursgenoteerde multinational of familiebedrijf: daar liggen mensen uiteindelijk niet van wakker. Als het aanbod hun uiteenlopende noden maar invult. Er liggen altijd kansen…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN