Antwerps restaurant maakt maaltijden van overschotten | RetailDetail

Antwerps restaurant maakt maaltijden van overschotten

Antwerps restaurant maakt maaltijden van overschotten

Het Antwerpse restaurant Rekub, dat zijn deuren opent op 3 juli, gaat enkel maaltijden verkopen die gemaakt zijn van overschotten. Die zullen worden aangeleverd door Albert Heijn, Colruyt en bioboeren.

Elke dag ander menu

Groenten en fruit zullen gratis worden geleverd door Albert Heijn en de boeren, terwijl het vlees voor een kleine bijdrage wordt geleverd door Bioplanet van Colruyt. "Dat is dan vlees dat nog maar een paar dagen houdbaar is en daarom nog moeilijk verkoopbaar is. De groenten en het fruit kunnen tegen de vervaldatum zitten, maar nooit erover uiteraard, of er kan bijvoorbeeld in een pakje peren één vrucht zitten met een rot plekje, dat we dan wegsnijden. Of sla die er wat opgeschoten uitziet en niet meer zo aantrekkelijk oogt", vertellen initiatiefnemers Ellien Stinissen en Marijke De Jongh aan de Standaard.

 

De gerechten zullen verzorgd worden door twee koks van cateringbedrijf Witlov. Zij moeten elke dag een menu in elkaar boksen met de producten die werden aangeleverd. Voor een driegangenmenu zal de prijs ongeveer 25 euro zijn.

 

Het restaurant zal in eerste instantie enkel op donderdag- en vrijdagavond geopend zijn en de deuren op 28 augustus terug sluiten. Stinissen en De Jongh hopen in de toekomst het restaurant echter ook op permanente basis open te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.