Appelen nu ook slachtoffer van Russische boycot | RetailDetail

Appelen nu ook slachtoffer van Russische boycot

Appelen nu ook slachtoffer van Russische boycot

De Belgische appelen verkopen bijzonder slecht en zouden volgens het Verbond van Belgische Tuinbouwers onrechtstreeks het grootste slachtoffer zijn geworden van de Russische boycot.

Poolse dumpingprijzen

Door de Russische boycot van Europese goederen werd er in eerste instantie gevreesd voor een lage verkoop van de Belgische peren. Daarom werd een campagne opgezet om de Belg aan te zetten om meer peren te eten. Ondertussen zijn de prijzen niettemin terug op het niveau van een jaar geleden en lijkt het ergste voorbij voor de verkoop van peren.

 

Het achterliggende idee was toen dat appelen weinig te vrezen hadden van de Russische maatregel, aangezien slechts tien procent naar Rusland wordt geëxporteerd. Andere landen, vooral Polen, komen nu echter hun overschotten op de Europese markt dumpen, waardoor de prijs sterk is gedaald. Daardoor viel de appelexport in België vrijwel compleet stil.

 

Om niet met overschotten te zitten bij de volgende oogst, wordt de Belgische consument opnieuw ingeschakeld. Dit maal vragen de fruitboeren niet om meer peren te eten, maar wel meer appelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.