Ardo en Bonduelle vormen Spaanse joint-venture | RetailDetail

Ardo en Bonduelle vormen Spaanse joint-venture

Ardo en Bonduelle vormen Spaanse joint-venture

Het West-Vlaamse Ardo, Europa's nummer twee in diepvriesgroenten, gaat in Spanje samenwerken met de nummer één in die sector, Bonduelle. De twee richten in Spanje een joint venture op, waarvan ze elk de helft in handen hebben. Die zou jaarlijks een omzet van 100 miljoen moeten kunnen genereren dankzij de verwerking van 90.000 ton diepvriesgroenten.

 

Beide merken zullen hun eigen merken in Spanje niet verder verdelen; Findus (dat sinds 2005 onder licentie van Ardo opereerde) zal weer zelf instaan voor zijn eigen merk en neemt bovendien Frudesa en Salto over van Bonduelle. De joint venture zal wel nog de productie voor die merken voor zijn rekening nemen.

 

Topman Haspeslagh van Ardo laat wel weten dat de Spaanse samenwerking geen voorbode is van een fusie met Bonduelle. Ardo breidde de voorbije jaren al sterk uit, met onder andere de overname van het Nederlandse Ploegmakers. Met 520.000 ton diepvriesgroenten is de Ardooise firma goed voor zowat een zesde van de totale Europese productie en voor een omzet van meer dan 600 miljoen euro.  

Het West-Vlaamse Ardo, Europa's nummer twee in diepvriesgroenten, gaat in Spanje samenwerken met de nummer één in die sector, Bonduelle. De twee richten in Spanje een joint venture op, waarvan ze elk de helft in handen hebben. Die zou jaarlijks een omzet van 100 miljoen moeten kunnen genereren dankzij de verwerking van 90.000 ton diepvriesgroenten.

 

Beide merken zullen hun eigen merken in Spanje niet verder verdelen; Findus (dat sinds 2005 onder licentie van Ardo opereerde) zal weer zelf instaan voor zijn eigen merk en neemt bovendien Frudesa en Salto over van Bonduelle. De joint venture zal wel nog de productie voor die merken voor zijn rekening nemen.

 

Topman Haspeslagh van Ardo laat wel weten dat de Spaanse samenwerking geen voorbode is van een fusie met Bonduelle. Ardo breidde de voorbije jaren al sterk uit, met onder andere de overname van het Nederlandse Ploegmakers. Met 520.000 ton diepvriesgroenten is de Ardooise firma goed voor zowat een zesde van de totale Europese productie en voor een omzet van meer dan 600 miljoen euro.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.