Ardo en Bonduelle vormen Spaanse joint-venture

Ardo en Bonduelle vormen Spaanse joint-venture

Het West-Vlaamse Ardo, Europa's nummer twee in diepvriesgroenten, gaat in Spanje samenwerken met de nummer één in die sector, Bonduelle. De twee richten in Spanje een joint venture op, waarvan ze elk de helft in handen hebben. Die zou jaarlijks een omzet van 100 miljoen moeten kunnen genereren dankzij de verwerking van 90.000 ton diepvriesgroenten.

 

Beide merken zullen hun eigen merken in Spanje niet verder verdelen; Findus (dat sinds 2005 onder licentie van Ardo opereerde) zal weer zelf instaan voor zijn eigen merk en neemt bovendien Frudesa en Salto over van Bonduelle. De joint venture zal wel nog de productie voor die merken voor zijn rekening nemen.

 

Topman Haspeslagh van Ardo laat wel weten dat de Spaanse samenwerking geen voorbode is van een fusie met Bonduelle. Ardo breidde de voorbije jaren al sterk uit, met onder andere de overname van het Nederlandse Ploegmakers. Met 520.000 ton diepvriesgroenten is de Ardooise firma goed voor zowat een zesde van de totale Europese productie en voor een omzet van meer dan 600 miljoen euro.  

Het West-Vlaamse Ardo, Europa's nummer twee in diepvriesgroenten, gaat in Spanje samenwerken met de nummer één in die sector, Bonduelle. De twee richten in Spanje een joint venture op, waarvan ze elk de helft in handen hebben. Die zou jaarlijks een omzet van 100 miljoen moeten kunnen genereren dankzij de verwerking van 90.000 ton diepvriesgroenten.

 

Beide merken zullen hun eigen merken in Spanje niet verder verdelen; Findus (dat sinds 2005 onder licentie van Ardo opereerde) zal weer zelf instaan voor zijn eigen merk en neemt bovendien Frudesa en Salto over van Bonduelle. De joint venture zal wel nog de productie voor die merken voor zijn rekening nemen.

 

Topman Haspeslagh van Ardo laat wel weten dat de Spaanse samenwerking geen voorbode is van een fusie met Bonduelle. Ardo breidde de voorbije jaren al sterk uit, met onder andere de overname van het Nederlandse Ploegmakers. Met 520.000 ton diepvriesgroenten is de Ardooise firma goed voor zowat een zesde van de totale Europese productie en voor een omzet van meer dan 600 miljoen euro.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top