Tout Bien, het biermerk van influencer Average Rob, moet geen schadevergoeding van 360.000 euro betalen aan zijn voormalige distributeur Alcobrands. Dat heeft de ondernemingsrechtbank in Gent beslist.
Ongegronde klacht
Tot vorig jaar verdeelde Alcobrands de Tout Bien-bieren van YouTube-fenomeen Average Rob naar drankencentrales en supermarkten. Toen het biermerk vorig jaar de samenwerking stopzette, stapte de distributeur naar de rechtbank wegens contractbreuk. Het bedrijf eiste een schadevergoeding van 360.000 euro omdat de correcte opzegtermijn niet was gerespecteerd. Een bedrag dat door Robert Van Impe (want zo luidt de echte naam van de influencer) “absurd” werd genoemd.
Volgens Tout Bien was er geen sprake van een exclusieve overeenkomst en werd de wettelijke opzegtermijn van drie maanden gerespecteerd. De ondernemingsrechtbank is deze redenering gevolgd: volgens de rechter is het bestaan van een exclusieve concessieovereenkomst niet bewezen en heeft Tout Bien dan ook geen contractbreuk gepleegd. “De rechtbank verklaart de vorderingen van Alcobrands in verband met marketing en publiciteitskosten ongegrond bij gebrek aan bewijs,” luidt dan ook het vonnis.
Tout Bien werd gelanceerd in 2021. Met de steun van kapitaalkrachtige investeerders als Marc Coucke, Erwin Van Osta (Hubo) en Jan Boone (Lotus Bakeries), wil het biermerk een volgende groeifase inzetten. De ambitie: elf miljoen blikjes verkopen in 2027. Tot nu toe is Tout Bien fors verlieslatend: het bedrijf ging vorig jaar 215.000 euro in het rood, meldt De Tijd.


