Aztec Jungle-koekje van LU buigt voor Dinosauruskoekjes van Lotus

Aztec Jungle-koekje van LU buigt voor Dinosauruskoekjes van Lotus

Koekjesfabrikant LU uit Herentals heeft de productie van de Aztec Jungle-koekjes stopgezet. Die werden in juni 2013 gelanceerd, toen de fabrikant de rechten op de populaire Dinosauruskoekjes kwijtspeelde aan concurrent Lotus Bakeries.

'Origineel' populairder dan de kopie

In november 2012 verwierf Lotus Bakeries (van de speculoos) de rechten op het "best verkochte koekje van België": de Dinosauruskoekjes. Tot dan waren die koekjes altijd geproduceerd door LU. Het verlies van de exclusieve rechten betekende een serieuze aderlating voor LU, dat dan ook naarstig op zoek ging naar een evenwaardige opvolger. Dat werd uiteindelijk Aztec Jungle, een koekje dat qua recept en smaak een perfecte kopie was van de Dinosauruskoekjes, maar dan in de vorm van een aap, een toekan of een schildpad.

 

LU was ervan overtuigd dat de consument zou kiezen voor de 'originele' smaak en dat de vorm van ondergeschikt belang zou blijken, maar dat was blijkbaar een misrekening: "Op zich scoorde de Aztec Jungle niet slecht. Maar je wist op voorhand dat het moeilijk zou zijn om het succes van de Dinokoek te overtreffen. Het succes van de Dino was te groot en de naam te bekend", geeft LU-woordvoerster Annick Verdegem ruiterlijk toe.

 

Productie al gestopt rond de jaarwisseling

Dus besloot LU om de productie van Aztec Jungle in Herentals stop te zetten. Dat gebeurde al rond de jaarwisseling, maar het nieuws kwam nu pas naar buiten. "De productie is inderdaad volledig stopgezet", bevestigt Verdegem. "Vroeger werd ons Dino-koekje in België, Frankrijk, Nederland en nog andere landen verkocht, maar de directie had beslist om de opvolger enkel in België te verkopen. Daardoor was het productieproces niet rendabel genoeg. Daarom is nu beslist dat het beter is om harder te focussen op onze echte troeven zoals Prince en TUC. Die verkopen ook goed in het buitenland."

 

De beslissing leidt in elk geval niet tot banenverlies in de koekjesfabriek in Herentals: de arbeiders worden gewoon ingezet op andere productielijnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12 procent gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top