Aztec Jungle-koekje van LU buigt voor Dinosauruskoekjes van Lotus

Aztec Jungle-koekje van LU buigt voor Dinosauruskoekjes van Lotus

Koekjesfabrikant LU uit Herentals heeft de productie van de Aztec Jungle-koekjes stopgezet. Die werden in juni 2013 gelanceerd, toen de fabrikant de rechten op de populaire Dinosauruskoekjes kwijtspeelde aan concurrent Lotus Bakeries.

'Origineel' populairder dan de kopie

In november 2012 verwierf Lotus Bakeries (van de speculoos) de rechten op het "best verkochte koekje van België": de Dinosauruskoekjes. Tot dan waren die koekjes altijd geproduceerd door LU. Het verlies van de exclusieve rechten betekende een serieuze aderlating voor LU, dat dan ook naarstig op zoek ging naar een evenwaardige opvolger. Dat werd uiteindelijk Aztec Jungle, een koekje dat qua recept en smaak een perfecte kopie was van de Dinosauruskoekjes, maar dan in de vorm van een aap, een toekan of een schildpad.

 

LU was ervan overtuigd dat de consument zou kiezen voor de 'originele' smaak en dat de vorm van ondergeschikt belang zou blijken, maar dat was blijkbaar een misrekening: "Op zich scoorde de Aztec Jungle niet slecht. Maar je wist op voorhand dat het moeilijk zou zijn om het succes van de Dinokoek te overtreffen. Het succes van de Dino was te groot en de naam te bekend", geeft LU-woordvoerster Annick Verdegem ruiterlijk toe.

 

Productie al gestopt rond de jaarwisseling

Dus besloot LU om de productie van Aztec Jungle in Herentals stop te zetten. Dat gebeurde al rond de jaarwisseling, maar het nieuws kwam nu pas naar buiten. "De productie is inderdaad volledig stopgezet", bevestigt Verdegem. "Vroeger werd ons Dino-koekje in België, Frankrijk, Nederland en nog andere landen verkocht, maar de directie had beslist om de opvolger enkel in België te verkopen. Daardoor was het productieproces niet rendabel genoeg. Daarom is nu beslist dat het beter is om harder te focussen op onze echte troeven zoals Prince en TUC. Die verkopen ook goed in het buitenland."

 

De beslissing leidt in elk geval niet tot banenverlies in de koekjesfabriek in Herentals: de arbeiders worden gewoon ingezet op andere productielijnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top