Bak bier een kwart duurder sinds 2013

Bak bier een kwart duurder sinds 2013
Shutterstock

Een bak bier van een A-merk kost vandaag bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. In onze buurlanden blijft de prijs nochtans nagenoeg stabiel.

Hoge winstmarges

De prijzen voor een bak bier rijzen de pan uit, en zeker als we de vergelijking maken met de ons omringende landen. Bij de bekendste merken valt een prijsstijging van 23,5% te noteren sinds 2013. Voor de goedkopere merken is dat zelfs 56% meer dan vier jaar geleden.

 

De prijs voor bier in het algemeen nam in België met 14,2% toe, terwijl die prijsstijging in onze buurlanden onder de 1% bleef in dezelfde periode. Dat blijkt uit een studie van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie. De hoge winstmarges van de Belgische brouwerijen in vergelijking met voedingsbedrijven doen dan ook de wenkbrauwen fronsen.

 

Volgens het Prijzenobservatorium liggen vooral de laatste twee accijnsverhogingen in België aan de basis van de prijsstijging, maar ook de brouwers zelf sleutelden de voorbije jaren meermaals aan hun prijzen. Begin dit jaar verhoogde marktleider AB Inbev de prijs van een bak bier nog met 37 cent, een verhoging die "nodig was om lange termijninvesteringen in de Belgische markt te financieren", zo klonk het bij AB Inbev.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top