Bak bier een kwart duurder sinds 2013

Bak bier een kwart duurder sinds 2013

Bak bier een kwart duurder sinds 2013
Shutterstock

Een bak bier van een A-merk kost vandaag bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. In onze buurlanden blijft de prijs nochtans nagenoeg stabiel.

Hoge winstmarges

De prijzen voor een bak bier rijzen de pan uit, en zeker als we de vergelijking maken met de ons omringende landen. Bij de bekendste merken valt een prijsstijging van 23,5% te noteren sinds 2013. Voor de goedkopere merken is dat zelfs 56% meer dan vier jaar geleden.

 

De prijs voor bier in het algemeen nam in België met 14,2% toe, terwijl die prijsstijging in onze buurlanden onder de 1% bleef in dezelfde periode. Dat blijkt uit een studie van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie. De hoge winstmarges van de Belgische brouwerijen in vergelijking met voedingsbedrijven doen dan ook de wenkbrauwen fronsen.

 

Volgens het Prijzenobservatorium liggen vooral de laatste twee accijnsverhogingen in België aan de basis van de prijsstijging, maar ook de brouwers zelf sleutelden de voorbije jaren meermaals aan hun prijzen. Begin dit jaar verhoogde marktleider AB Inbev de prijs van een bak bier nog met 37 cent, een verhoging die "nodig was om lange termijninvesteringen in de Belgische markt te financieren", zo klonk het bij AB Inbev.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.