Bakkers promoten gezond brood

Bakkers promoten gezond brood

De Belgische bakkerijberoepen hebben een nieuwe website opgezet om te vertellen hoe goed het dagelijkse brood wel is. Steeds meer mensen beginnen daar immers aan te twijfelen en vrezen onder meer dat brood hen dik zou mken.

Broodverbruik staat onder druk

Het broodverbruik staat onder druk: marktonderzoeksbureau GfK becijferde dat de Belg in 2012 gemiddeld nog 39 broden, 6 stokbroden, 94 broodjes (pistolets, sandwiches, …), 28 koffiekoeken, 8 gebakjes en 4 taarten voor thuisverbruik kocht. Globaal was dat 11% minder dan vier jaar eerder. Bovendien daalde het aantal gezinnen dat naar de bakker gaat en bij wie wel ging, daalde de aankoopfrequentie.

 

Een deel van de terugval wordt toegeschreven aan het imago van het brood: “Door de grote hoeveelheid niet-wetenschappelijke informatie over brood, gluten en gezondheid weten veel Belgen niet meer wat ze moeten denken over brood of de plaats ervan in hun dagelijks voedingspatroon. Sommigen veranderen zelfs hun voedingsgewoonten. Uit een enquête van Market Probe in april 2015 bij 826 personen tussen 25 en 55 jaar blijkt bijvoorbeeld dat de angst om te verdikken de belangrijkste reden is om minder brood te eten”, zeggen de bakkersfederaties achter de site.

 

Vrienden belangrijkste bron van informatie

De meeste Belgen halen hun informatie over brood bij familie en vrienden. De meest betrouwbare bron zijn ze echter niet, want inzake kwaliteit van de informatie komen familie en vrienden op de derde plaats (25%), na de dokter (38%) en de diëtist of voedingsdeskundige (35%), aldus de bakkerijsector.

 

Om daar tegenin te gaan, bundelt de vzw Brood en Gezondheid de gegevens over brood op de website www.broodengezondheid.be. De organisatie noemt ze "een betrouwbare en erkende referentie over het verband tussen brood en gezondheid".

 

De vzw Brood en Gezondheid werd opgezet door de Federatie van Grote Bakkerijen van België (FGBB), de Vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders (UNIFA) en de Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders (KVBM). Een aantal experts en academici ondersteunen het initiatief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top