Bakkers promoten gezond brood | RetailDetail

Bakkers promoten gezond brood

Bakkers promoten gezond brood

De Belgische bakkerijberoepen hebben een nieuwe website opgezet om te vertellen hoe goed het dagelijkse brood wel is. Steeds meer mensen beginnen daar immers aan te twijfelen en vrezen onder meer dat brood hen dik zou mken.

Broodverbruik staat onder druk

Het broodverbruik staat onder druk: marktonderzoeksbureau GfK becijferde dat de Belg in 2012 gemiddeld nog 39 broden, 6 stokbroden, 94 broodjes (pistolets, sandwiches, …), 28 koffiekoeken, 8 gebakjes en 4 taarten voor thuisverbruik kocht. Globaal was dat 11% minder dan vier jaar eerder. Bovendien daalde het aantal gezinnen dat naar de bakker gaat en bij wie wel ging, daalde de aankoopfrequentie.

 

Een deel van de terugval wordt toegeschreven aan het imago van het brood: “Door de grote hoeveelheid niet-wetenschappelijke informatie over brood, gluten en gezondheid weten veel Belgen niet meer wat ze moeten denken over brood of de plaats ervan in hun dagelijks voedingspatroon. Sommigen veranderen zelfs hun voedingsgewoonten. Uit een enquête van Market Probe in april 2015 bij 826 personen tussen 25 en 55 jaar blijkt bijvoorbeeld dat de angst om te verdikken de belangrijkste reden is om minder brood te eten”, zeggen de bakkersfederaties achter de site.

 

Vrienden belangrijkste bron van informatie

De meeste Belgen halen hun informatie over brood bij familie en vrienden. De meest betrouwbare bron zijn ze echter niet, want inzake kwaliteit van de informatie komen familie en vrienden op de derde plaats (25%), na de dokter (38%) en de diëtist of voedingsdeskundige (35%), aldus de bakkerijsector.

 

Om daar tegenin te gaan, bundelt de vzw Brood en Gezondheid de gegevens over brood op de website www.broodengezondheid.be. De organisatie noemt ze "een betrouwbare en erkende referentie over het verband tussen brood en gezondheid".

 

De vzw Brood en Gezondheid werd opgezet door de Federatie van Grote Bakkerijen van België (FGBB), de Vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders (UNIFA) en de Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders (KVBM). Een aantal experts en academici ondersteunen het initiatief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.