Bakkers promoten gezond brood

Bakkers promoten gezond brood

De Belgische bakkerijberoepen hebben een nieuwe website opgezet om te vertellen hoe goed het dagelijkse brood wel is. Steeds meer mensen beginnen daar immers aan te twijfelen en vrezen onder meer dat brood hen dik zou mken.

Broodverbruik staat onder druk

Het broodverbruik staat onder druk: marktonderzoeksbureau GfK becijferde dat de Belg in 2012 gemiddeld nog 39 broden, 6 stokbroden, 94 broodjes (pistolets, sandwiches, …), 28 koffiekoeken, 8 gebakjes en 4 taarten voor thuisverbruik kocht. Globaal was dat 11% minder dan vier jaar eerder. Bovendien daalde het aantal gezinnen dat naar de bakker gaat en bij wie wel ging, daalde de aankoopfrequentie.

 

Een deel van de terugval wordt toegeschreven aan het imago van het brood: “Door de grote hoeveelheid niet-wetenschappelijke informatie over brood, gluten en gezondheid weten veel Belgen niet meer wat ze moeten denken over brood of de plaats ervan in hun dagelijks voedingspatroon. Sommigen veranderen zelfs hun voedingsgewoonten. Uit een enquête van Market Probe in april 2015 bij 826 personen tussen 25 en 55 jaar blijkt bijvoorbeeld dat de angst om te verdikken de belangrijkste reden is om minder brood te eten”, zeggen de bakkersfederaties achter de site.

 

Vrienden belangrijkste bron van informatie

De meeste Belgen halen hun informatie over brood bij familie en vrienden. De meest betrouwbare bron zijn ze echter niet, want inzake kwaliteit van de informatie komen familie en vrienden op de derde plaats (25%), na de dokter (38%) en de diëtist of voedingsdeskundige (35%), aldus de bakkerijsector.

 

Om daar tegenin te gaan, bundelt de vzw Brood en Gezondheid de gegevens over brood op de website www.broodengezondheid.be. De organisatie noemt ze "een betrouwbare en erkende referentie over het verband tussen brood en gezondheid".

 

De vzw Brood en Gezondheid werd opgezet door de Federatie van Grote Bakkerijen van België (FGBB), de Vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders (UNIFA) en de Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders (KVBM). Een aantal experts en academici ondersteunen het initiatief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Frites Atelier van Sergio Herman wordt internationale keten

24/01/2018

De luxueuze frituren Frites Atelier van topkok Sergio Herman blijken een succes: Gent en Brussel krijgen een eigen friettent voor ‘foodies’ en meer vestigingen zijn op komst. De chef-kok wil zelfs naar steden als Barcelona en Berlijn.

Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal

24/01/2018

Ahold Delhaize heeft er een degelijk vierde kwartaal op zitten, vooral dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en Bol.com. In België blijft Delhaize ter plaatse trappelen.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top