Bakkers promoten gezond brood | RetailDetail

Bakkers promoten gezond brood

Bakkers promoten gezond brood

De Belgische bakkerijberoepen hebben een nieuwe website opgezet om te vertellen hoe goed het dagelijkse brood wel is. Steeds meer mensen beginnen daar immers aan te twijfelen en vrezen onder meer dat brood hen dik zou mken.

Broodverbruik staat onder druk

Het broodverbruik staat onder druk: marktonderzoeksbureau GfK becijferde dat de Belg in 2012 gemiddeld nog 39 broden, 6 stokbroden, 94 broodjes (pistolets, sandwiches, …), 28 koffiekoeken, 8 gebakjes en 4 taarten voor thuisverbruik kocht. Globaal was dat 11% minder dan vier jaar eerder. Bovendien daalde het aantal gezinnen dat naar de bakker gaat en bij wie wel ging, daalde de aankoopfrequentie.

 

Een deel van de terugval wordt toegeschreven aan het imago van het brood: “Door de grote hoeveelheid niet-wetenschappelijke informatie over brood, gluten en gezondheid weten veel Belgen niet meer wat ze moeten denken over brood of de plaats ervan in hun dagelijks voedingspatroon. Sommigen veranderen zelfs hun voedingsgewoonten. Uit een enquête van Market Probe in april 2015 bij 826 personen tussen 25 en 55 jaar blijkt bijvoorbeeld dat de angst om te verdikken de belangrijkste reden is om minder brood te eten”, zeggen de bakkersfederaties achter de site.

 

Vrienden belangrijkste bron van informatie

De meeste Belgen halen hun informatie over brood bij familie en vrienden. De meest betrouwbare bron zijn ze echter niet, want inzake kwaliteit van de informatie komen familie en vrienden op de derde plaats (25%), na de dokter (38%) en de diëtist of voedingsdeskundige (35%), aldus de bakkerijsector.

 

Om daar tegenin te gaan, bundelt de vzw Brood en Gezondheid de gegevens over brood op de website www.broodengezondheid.be. De organisatie noemt ze "een betrouwbare en erkende referentie over het verband tussen brood en gezondheid".

 

De vzw Brood en Gezondheid werd opgezet door de Federatie van Grote Bakkerijen van België (FGBB), de Vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders (UNIFA) en de Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders (KVBM). Een aantal experts en academici ondersteunen het initiatief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.