Baronie neemt nu ook Duc d'O over

Baronie neemt nu ook Duc d'O over

De Baronie-groep uit Veurne neemt nu ook de Chocolaterie Duc d’O uit Kruibeke over. Drie jaar geleden lijfde die ook al Stollwerck met het merk Jacques en het Brugse Kathy Chocolaterie in.

Duc d’O zag verliezen oplopen

Duc d’O werd door Hendrik Verhelst opgericht in 1983 en produceert zo’n 30 ton chocoladeproducten per dag. Het bedrijf is vooral bekend van zijn truffels, zijn minipralines en zijn likeurpralines.

 

Financieel ging het Duc D’O de jongste jaren echter niet voor de wind. In het boekjaar 2013 zakte de omzet van 27,839 miljoen euro naar 27,351 miljoen euro. Daarbij werd een verlies geleden van 3,213 miljoen euro, nadat er ook het jaar voordien al een malus van 1,975 miljoen euro werd opgetekend. De nieuwe tegenvaller deed het overgedragen verlies toenemen tot 7,661 miljoen euro.

 

Baronie zet expansie voort

Duc d’O wordt nu overgenomen door Baronie, de chocoladegroep uit Veurne die eigendom is van de Nederlander Fons Walder. Voor Baronie is het een nieuwe stap in zijn expansie. In augustus 2011 nam het bedrijf ook al het Brugse Kathy Chocolaterie over, toen die producent van bouchees, paaseieren en zeevruchten met overlevingsproblemen kampte.

 

Eerder dat jaar had Baronie al een sprong gemaakt met de overname van de Europese consumentenproducten van Barry Callebaut, die gegroepeerd werden in de onderneming Stollwerk. In die portfolio zaten onder meer de merken Jacques en Sarotti.

 

Baronie is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in zijn sector met productievestigingen in België, Nederland, Duitsland en Zwitserland. Het produceert zowel merkproducten als private label.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top