Baronie neemt nu ook Duc d'O over

Baronie neemt nu ook Duc d'O over

De Baronie-groep uit Veurne neemt nu ook de Chocolaterie Duc d’O uit Kruibeke over. Drie jaar geleden lijfde die ook al Stollwerck met het merk Jacques en het Brugse Kathy Chocolaterie in.

Duc d’O zag verliezen oplopen

Duc d’O werd door Hendrik Verhelst opgericht in 1983 en produceert zo’n 30 ton chocoladeproducten per dag. Het bedrijf is vooral bekend van zijn truffels, zijn minipralines en zijn likeurpralines.

 

Financieel ging het Duc D’O de jongste jaren echter niet voor de wind. In het boekjaar 2013 zakte de omzet van 27,839 miljoen euro naar 27,351 miljoen euro. Daarbij werd een verlies geleden van 3,213 miljoen euro, nadat er ook het jaar voordien al een malus van 1,975 miljoen euro werd opgetekend. De nieuwe tegenvaller deed het overgedragen verlies toenemen tot 7,661 miljoen euro.

 

Baronie zet expansie voort

Duc d’O wordt nu overgenomen door Baronie, de chocoladegroep uit Veurne die eigendom is van de Nederlander Fons Walder. Voor Baronie is het een nieuwe stap in zijn expansie. In augustus 2011 nam het bedrijf ook al het Brugse Kathy Chocolaterie over, toen die producent van bouchees, paaseieren en zeevruchten met overlevingsproblemen kampte.

 

Eerder dat jaar had Baronie al een sprong gemaakt met de overname van de Europese consumentenproducten van Barry Callebaut, die gegroepeerd werden in de onderneming Stollwerk. In die portfolio zaten onder meer de merken Jacques en Sarotti.

 

Baronie is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in zijn sector met productievestigingen in België, Nederland, Duitsland en Zwitserland. Het produceert zowel merkproducten als private label.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top