Baronie neemt nu ook Duc d'O over | RetailDetail

Baronie neemt nu ook Duc d'O over

Baronie neemt nu ook Duc d'O over

De Baronie-groep uit Veurne neemt nu ook de Chocolaterie Duc d’O uit Kruibeke over. Drie jaar geleden lijfde die ook al Stollwerck met het merk Jacques en het Brugse Kathy Chocolaterie in.

Duc d’O zag verliezen oplopen

Duc d’O werd door Hendrik Verhelst opgericht in 1983 en produceert zo’n 30 ton chocoladeproducten per dag. Het bedrijf is vooral bekend van zijn truffels, zijn minipralines en zijn likeurpralines.

 

Financieel ging het Duc D’O de jongste jaren echter niet voor de wind. In het boekjaar 2013 zakte de omzet van 27,839 miljoen euro naar 27,351 miljoen euro. Daarbij werd een verlies geleden van 3,213 miljoen euro, nadat er ook het jaar voordien al een malus van 1,975 miljoen euro werd opgetekend. De nieuwe tegenvaller deed het overgedragen verlies toenemen tot 7,661 miljoen euro.

 

Baronie zet expansie voort

Duc d’O wordt nu overgenomen door Baronie, de chocoladegroep uit Veurne die eigendom is van de Nederlander Fons Walder. Voor Baronie is het een nieuwe stap in zijn expansie. In augustus 2011 nam het bedrijf ook al het Brugse Kathy Chocolaterie over, toen die producent van bouchees, paaseieren en zeevruchten met overlevingsproblemen kampte.

 

Eerder dat jaar had Baronie al een sprong gemaakt met de overname van de Europese consumentenproducten van Barry Callebaut, die gegroepeerd werden in de onderneming Stollwerk. In die portfolio zaten onder meer de merken Jacques en Sarotti.

 

Baronie is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in zijn sector met productievestigingen in België, Nederland, Duitsland en Zwitserland. Het produceert zowel merkproducten als private label.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.