Barry Callebaut-baas Steinemann op weg naar Metro Group | RetailDetail

Barry Callebaut-baas Steinemann op weg naar Metro Group

Barry Callebaut-baas Steinemann op weg naar Metro Group

De Duitse retailgroep Metro wil dat Juergen Steinemann, de afscheidnemende CEO van chocoladeproducent Barry Callebaut, volgend jaar de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur wordt. Huidig voorzitter Franz Markus Haniel gaat dan met pensioen.

In september al in adviesraad

Steinemann wordt in september al lid van de adviesraad van Metro, waar hij in de plaats komt van Wulf Bernotat. Metro meldt dat de drie grootste aandeelhouders achter het plan staan om Haniel te vervangen: hij staat aan het hoofd van de Haniel Group, die eerder al besliste om zich deelt terug te trekken uit Metro en zijn aandeel tegen 2020 met een derde te verminderen. Haniel zal na de aandeelhoudersvergadering in februari ontslag nemen.

 

De 56-jarige Steinemann werkte eerder al bij Nutreco, producent van dierenvoeding, en Unilever. Hij stopt deze maand als CEO van Barry Callebaut, dat in ons land een productievestiging heeft in Lebbeke, na zes jaar aan het roer gestaan te hebben. Hij blijft wel vicevoorzitter van de raad van bestuur van Barry Callebaut en blijft ook bestuurder bij het Zwitsere chemiebedrijf Lonza.

 

Bij de chocoladeproducent wordt Juergen Steinemann als CEO opgevolgd door Antoine de Saint-Affrique.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.