Barry Callebaut-baas Steinemann op weg naar Metro Group

Barry Callebaut-baas Steinemann op weg naar Metro Group

De Duitse retailgroep Metro wil dat Juergen Steinemann, de afscheidnemende CEO van chocoladeproducent Barry Callebaut, volgend jaar de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur wordt. Huidig voorzitter Franz Markus Haniel gaat dan met pensioen.

In september al in adviesraad

Steinemann wordt in september al lid van de adviesraad van Metro, waar hij in de plaats komt van Wulf Bernotat. Metro meldt dat de drie grootste aandeelhouders achter het plan staan om Haniel te vervangen: hij staat aan het hoofd van de Haniel Group, die eerder al besliste om zich deelt terug te trekken uit Metro en zijn aandeel tegen 2020 met een derde te verminderen. Haniel zal na de aandeelhoudersvergadering in februari ontslag nemen.

 

De 56-jarige Steinemann werkte eerder al bij Nutreco, producent van dierenvoeding, en Unilever. Hij stopt deze maand als CEO van Barry Callebaut, dat in ons land een productievestiging heeft in Lebbeke, na zes jaar aan het roer gestaan te hebben. Hij blijft wel vicevoorzitter van de raad van bestuur van Barry Callebaut en blijft ook bestuurder bij het Zwitsere chemiebedrijf Lonza.

 

Bij de chocoladeproducent wordt Juergen Steinemann als CEO opgevolgd door Antoine de Saint-Affrique.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top