Bedienden keuren ontwerpakkoord bij Delhaize definitief goed

Bedienden keuren ontwerpakkoord bij Delhaize definitief goed

De meerderheid van de bedienden bij Delhaize heeft het ontwerpakkoord over de herstructurering goedgekeurd dat de vakbonden en directie eerder deze maand afsloten. Maandag wordt het akkoord formeel ondertekend.

Achterban geeft groen licht

Na een consultatieronde in de winkels en centrale diensten heeft het merendeel van de bedienden het licht op groen gezet voor het akkoord dat de bonden uit de brand hebben gesleept. "Het gros van de mensen apprecieert de inspanningen die gedaan zijn en keurt de zaak goed", zegt vakbondssecretaris Veerle Verleyen van de christelijke bediendebond LBC.

 

Directie en vakbonden kwamen onder meer overeen dat er geen naakte ontslagen vallen en dat het collectief ontslag tot 1.800 bedienden beperkt blijft, in plaats van de 2.500 die in juni vorig jaar nog werden aangekondigd. De afslanking zou gebeuren via vrijwillig vertrek en vrijwillig brugpensioen vanaf 55 jaar.

 

Afsluiting fases 1 en 2 wet-Renault

Verleyen is opgelucht dat deze fase achter de rug is, maar tempert meteen. Zo moet er nog onderhandeld worden over de nieuwe winkelstructuur die Delhaize voor de supermarkten wil uitrollen. Bovendien starten begin maart de gesprekken rond het vrijwillig vertrek en vrijwillig brugpensioen. De vraagtekens naar de toekomst toe blijven, "er moeten immers 1.800 mensen vertrekken", aldus nog de vakbond.

 

Maandag is de bijzondere ondernemingsraad gepland waar de cao met alle afspraken ondertekend zal worden, net als de afsluiting van de fases 1 en 2 van de wet-Renault.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top