Belg koopt verse groenten en fruit vooral in grootdistributie

Belg koopt verse groenten en fruit vooral in grootdistributie

Ondanks de gestegen prijzen kocht de gemiddelde Belg vorig jaar opnieuw meer verse groenten en fruit. Goed nieuws na een consumptiedaling in 2009. De supermarkt blijft veruit het belangrijkste distributiekanaal, met net geen 50 procent van het aankoopvolume. Dat blijkt uit gegevens van het GfK PanelServices Benelux, dat het aankoopgedrag van Belgen volgt in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Aankoopvolume per bezoek stijgt

In 2009 gingen Belgische gezinnen als gevolg van de economische crisis en de stijgende werkloosheid minder vaak naar de winkel. Een jaar later bleef het aantal winkelbezoeken stabiel, maar steeg het aankoopvolume per winkelbeurt wel met net geen 2%.


De gemiddelde Belg kocht 1,5 procent meer groenten, ondanks een prijsstijging van 8,6 procent. De consumptie van fruit steeg zelfs met 2,3 procent, terwijl fruit toch 1,5 procent duurder werd. In totaal gaf de gemiddelde Belg vorig jaar bijna 165 euro uit aan vers fruit en 136 euro aan verse groenten.


De grootdistributie blijft met ruim 82% van het volume veruit het belangrijkste verkoopkanaal voor verse groenten en fruit. Supermarktketens zijn goed voor 48,5%, de hard discounters nemen 21% voor hun rekening, de buurtsupers 12,7%.

Tomaat en wortelen op kop

Tomaat en wortelen blijven veruit de populairste groenten: elk 10 kilogram per Belg per jaar. Andere toppers zoals sla, prei, champignons, paprika en pepers alsook bloemkool kenden een lichte winst: we consumeren er 2 tot 4 kilogram per jaar van. Radijsjes (+ 39%), bonen (+ 38%), savooikool (+ 24%), raapjes (+ 19%), andijvie (+ 19%) en venkel (+ 18%) wonnen vorig jaar sterk aan populariteit, maar kunnen qua volumes niet tippen aan de eerder genoemde groenten.

Jonagold blijft primus ondanks lichte daling

De appel blijft met 16,2 kilogram in 2010 de meest geliefde vrucht van de Belg. Toch daalde het marktaandeel licht, naar 20,5%. Sinaasappelen (14,7 kg) en bananen (12,6 kg) stegen respectievelijk 7 en 8 procent ten opzicht van 2009. Ook peren kenden een goed jaar, met een stijging van 4 procent tot ruim 5 kilogram per persoon per jaar.


Bij de appelen blijft Jonagold de belangrijkste variëteit (48,5% marktaandeel), hoewel de soort terrein verliest aan nieuwere appelvariëteiten zoals Kanzi, Pink Lady en Belgica. Ook Granny Smith is aan een opmars bezig. Twee verkochte peren op drie zijn nog altijd van het Conférence-ras, maar de Doyenné du Comice – al goed voor 20% van de markt – kende vorig jaar een groei van liefst 23%.
 

Ondanks de gestegen prijzen kocht de gemiddelde Belg vorig jaar opnieuw meer verse groenten en fruit. Goed nieuws na een consumptiedaling in 2009. De supermarkt blijft veruit het belangrijkste distributiekanaal, met net geen 50 procent van het aankoopvolume. Dat blijkt uit gegevens van het GfK PanelServices Benelux, dat het aankoopgedrag van Belgen volgt in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Aankoopvolume per bezoek stijgt

In 2009 gingen Belgische gezinnen als gevolg van de economische crisis en de stijgende werkloosheid minder vaak naar de winkel. Een jaar later bleef het aantal winkelbezoeken stabiel, maar steeg het aankoopvolume per winkelbeurt wel met net geen 2%.


De gemiddelde Belg kocht 1,5 procent meer groenten, ondanks een prijsstijging van 8,6 procent. De consumptie van fruit steeg zelfs met 2,3 procent, terwijl fruit toch 1,5 procent duurder werd. In totaal gaf de gemiddelde Belg vorig jaar bijna 165 euro uit aan vers fruit en 136 euro aan verse groenten.


De grootdistributie blijft met ruim 82% van het volume veruit het belangrijkste verkoopkanaal voor verse groenten en fruit. Supermarktketens zijn goed voor 48,5%, de hard discounters nemen 21% voor hun rekening, de buurtsupers 12,7%.

Tomaat en wortelen op kop

Tomaat en wortelen blijven veruit de populairste groenten: elk 10 kilogram per Belg per jaar. Andere toppers zoals sla, prei, champignons, paprika en pepers alsook bloemkool kenden een lichte winst: we consumeren er 2 tot 4 kilogram per jaar van. Radijsjes (+ 39%), bonen (+ 38%), savooikool (+ 24%), raapjes (+ 19%), andijvie (+ 19%) en venkel (+ 18%) wonnen vorig jaar sterk aan populariteit, maar kunnen qua volumes niet tippen aan de eerder genoemde groenten.

Jonagold blijft primus ondanks lichte daling

De appel blijft met 16,2 kilogram in 2010 de meest geliefde vrucht van de Belg. Toch daalde het marktaandeel licht, naar 20,5%. Sinaasappelen (14,7 kg) en bananen (12,6 kg) stegen respectievelijk 7 en 8 procent ten opzicht van 2009. Ook peren kenden een goed jaar, met een stijging van 4 procent tot ruim 5 kilogram per persoon per jaar.


Bij de appelen blijft Jonagold de belangrijkste variëteit (48,5% marktaandeel), hoewel de soort terrein verliest aan nieuwere appelvariëteiten zoals Kanzi, Pink Lady en Belgica. Ook Granny Smith is aan een opmars bezig. Twee verkochte peren op drie zijn nog altijd van het Conférence-ras, maar de Doyenné du Comice – al goed voor 20% van de markt – kende vorig jaar een groei van liefst 23%.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top