Belg koopt verse groenten en fruit vooral in grootdistributie

Belg koopt verse groenten en fruit vooral in grootdistributie

Ondanks de gestegen prijzen kocht de gemiddelde Belg vorig jaar opnieuw meer verse groenten en fruit. Goed nieuws na een consumptiedaling in 2009. De supermarkt blijft veruit het belangrijkste distributiekanaal, met net geen 50 procent van het aankoopvolume. Dat blijkt uit gegevens van het GfK PanelServices Benelux, dat het aankoopgedrag van Belgen volgt in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Aankoopvolume per bezoek stijgt

In 2009 gingen Belgische gezinnen als gevolg van de economische crisis en de stijgende werkloosheid minder vaak naar de winkel. Een jaar later bleef het aantal winkelbezoeken stabiel, maar steeg het aankoopvolume per winkelbeurt wel met net geen 2%.


De gemiddelde Belg kocht 1,5 procent meer groenten, ondanks een prijsstijging van 8,6 procent. De consumptie van fruit steeg zelfs met 2,3 procent, terwijl fruit toch 1,5 procent duurder werd. In totaal gaf de gemiddelde Belg vorig jaar bijna 165 euro uit aan vers fruit en 136 euro aan verse groenten.


De grootdistributie blijft met ruim 82% van het volume veruit het belangrijkste verkoopkanaal voor verse groenten en fruit. Supermarktketens zijn goed voor 48,5%, de hard discounters nemen 21% voor hun rekening, de buurtsupers 12,7%.

Tomaat en wortelen op kop

Tomaat en wortelen blijven veruit de populairste groenten: elk 10 kilogram per Belg per jaar. Andere toppers zoals sla, prei, champignons, paprika en pepers alsook bloemkool kenden een lichte winst: we consumeren er 2 tot 4 kilogram per jaar van. Radijsjes (+ 39%), bonen (+ 38%), savooikool (+ 24%), raapjes (+ 19%), andijvie (+ 19%) en venkel (+ 18%) wonnen vorig jaar sterk aan populariteit, maar kunnen qua volumes niet tippen aan de eerder genoemde groenten.

Jonagold blijft primus ondanks lichte daling

De appel blijft met 16,2 kilogram in 2010 de meest geliefde vrucht van de Belg. Toch daalde het marktaandeel licht, naar 20,5%. Sinaasappelen (14,7 kg) en bananen (12,6 kg) stegen respectievelijk 7 en 8 procent ten opzicht van 2009. Ook peren kenden een goed jaar, met een stijging van 4 procent tot ruim 5 kilogram per persoon per jaar.


Bij de appelen blijft Jonagold de belangrijkste variëteit (48,5% marktaandeel), hoewel de soort terrein verliest aan nieuwere appelvariëteiten zoals Kanzi, Pink Lady en Belgica. Ook Granny Smith is aan een opmars bezig. Twee verkochte peren op drie zijn nog altijd van het Conférence-ras, maar de Doyenné du Comice – al goed voor 20% van de markt – kende vorig jaar een groei van liefst 23%.
 

Ondanks de gestegen prijzen kocht de gemiddelde Belg vorig jaar opnieuw meer verse groenten en fruit. Goed nieuws na een consumptiedaling in 2009. De supermarkt blijft veruit het belangrijkste distributiekanaal, met net geen 50 procent van het aankoopvolume. Dat blijkt uit gegevens van het GfK PanelServices Benelux, dat het aankoopgedrag van Belgen volgt in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Aankoopvolume per bezoek stijgt

In 2009 gingen Belgische gezinnen als gevolg van de economische crisis en de stijgende werkloosheid minder vaak naar de winkel. Een jaar later bleef het aantal winkelbezoeken stabiel, maar steeg het aankoopvolume per winkelbeurt wel met net geen 2%.


De gemiddelde Belg kocht 1,5 procent meer groenten, ondanks een prijsstijging van 8,6 procent. De consumptie van fruit steeg zelfs met 2,3 procent, terwijl fruit toch 1,5 procent duurder werd. In totaal gaf de gemiddelde Belg vorig jaar bijna 165 euro uit aan vers fruit en 136 euro aan verse groenten.


De grootdistributie blijft met ruim 82% van het volume veruit het belangrijkste verkoopkanaal voor verse groenten en fruit. Supermarktketens zijn goed voor 48,5%, de hard discounters nemen 21% voor hun rekening, de buurtsupers 12,7%.

Tomaat en wortelen op kop

Tomaat en wortelen blijven veruit de populairste groenten: elk 10 kilogram per Belg per jaar. Andere toppers zoals sla, prei, champignons, paprika en pepers alsook bloemkool kenden een lichte winst: we consumeren er 2 tot 4 kilogram per jaar van. Radijsjes (+ 39%), bonen (+ 38%), savooikool (+ 24%), raapjes (+ 19%), andijvie (+ 19%) en venkel (+ 18%) wonnen vorig jaar sterk aan populariteit, maar kunnen qua volumes niet tippen aan de eerder genoemde groenten.

Jonagold blijft primus ondanks lichte daling

De appel blijft met 16,2 kilogram in 2010 de meest geliefde vrucht van de Belg. Toch daalde het marktaandeel licht, naar 20,5%. Sinaasappelen (14,7 kg) en bananen (12,6 kg) stegen respectievelijk 7 en 8 procent ten opzicht van 2009. Ook peren kenden een goed jaar, met een stijging van 4 procent tot ruim 5 kilogram per persoon per jaar.


Bij de appelen blijft Jonagold de belangrijkste variëteit (48,5% marktaandeel), hoewel de soort terrein verliest aan nieuwere appelvariëteiten zoals Kanzi, Pink Lady en Belgica. Ook Granny Smith is aan een opmars bezig. Twee verkochte peren op drie zijn nog altijd van het Conférence-ras, maar de Doyenné du Comice – al goed voor 20% van de markt – kende vorig jaar een groei van liefst 23%.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top